AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.089

BMW 520d touring - Enginge fault - reduced power

Fick detta fel meddelande nu när jag startade bilen. Någon som känner till. Bilen är en -09 har gått ca 5000 mil..
Kul det händer på en söndag!!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ring BMW Assistans så har du en gratis hyrbil i morgon när du kör till ÅF. Du kan antagligen ta dig dit för egen maskin, men är du orolig att den skall klara hela sträckan så kan du även få den bärgad.

Att redan nu säga vad felet är, är helt omöjligt.

----
BMW CS #6212
Tack så jättemycket.. jag ringer dom direkt..
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Lyser motorsymbolen på instrumentbrädan? Om den gör det och den lyser gul så kan du ta dig till BMW utan problem. Det låter som din bil hamnat i nödläge och kör på nödlägesprogram, då är det med recuderad effekt så som felmeddelandet säger "reduced power". Så länge den lyser gult är det ok att ta sig fram till ex. verkstad men inte hålla på köra runt.
Lyser motorsymbolen däremot rött så ska du INTE röra bilen 1 meter och inte ens försöka starta bilen.

"Riktiga män kör diesel"
Den lyser gul - och jag pratade med BMW Assistans precis och dom sa att jag skulle försöka ta mig till verkstaden - men om jag märker bilen går konstigt så ska jag stanna och dom hämtar den. Men troligtvis inga problem att köra den till verkstad..
Tack så mycket för era inlägg.. nu känner jag mig lite lugnare..
J-
534
J-A
325i T -08
Tror inte du får lånebil via BMW assistans om bilen kan köras till verkstaden.
Svindyr självrisk för lånebilen om du inte betalar en daglig avgift.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jo, bilen omfattas av BMW Assistansförsäkring och gratis lånebil skall utgå. Däremot kan du betala en avgift 50:-/100: för självriskreducering.

Lycka till och hör av dig igen när du fåt reda på vad det var som var fel!

----
BMW CS #6212
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Man får aldrig helt fri lånebil. Jaghar jobbat som biluthyrare när jag va yngre och försäkringsbolagen stod alltid för 75% av kostnaden för hyrbil....alltså betalar man endast resterande 25% av hyran för bilen samt bränslekostnader.

"Riktiga män kör diesel"
Givetvis på väg in till BMW så slutar lampjävlen lysa.. Kör in till dom ändå och nu har jag helt enkelt bokat in en kontroll tid om 2 veckor.. Bilen går som vanligt - jättebra alltstå..

Skumt..
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Herr.Bayer - jag har de tre senaste åren haft väldigt, väldigt mycket med BMW Assistans att göra (7 ärenden med förra bilen och 2 med den nya sedan augusti 2007) och är ganska så väl uppdaterad med procedurer och prisbild. Utöver självriskreducering står du endast för bränslekostnaden.

SussiÅ - det gör inget om lampan inte tänds igen. Det är registrerat i bilens logg och bilen måste genast in till verkstaden för undersökning. Du skulle ha tagit detta som ett assistansärende och fått fri lånebil medan de undersöker din bil. Stå på dig!

----
BMW CS #6212
E6
123
E60
520d aut-06
Vet inte om det är samma orsak men på min -06 var det en sensor i ratten som gav felmeddelandet.
Visa användare
18
najseT
520d M -08
523i -99
Hej Sussi.
Jag hade samma problem på min 520d. -08.
Lampan lös från och till. Jag har ett Trimchip monterat, så direkt trodde jag det berodde på detta. Tog loss chippet och allt var som normalt. Men felet återkom allt oftare.
Det visade sig vara ett stag till Turbon som var löst. Ett kännt fel på denna modellen. Föreslå verkstaden att kolla detta om dom mot förmodan inte redan vet det..

Nisse..
ma
6
manolito
520d -08
320d -08
Saab 93 Turbo -99
Honda Varadero 1000 -04
Husbil Lmc Liberty
Jag har råkat ut för samma sak med våran 320D -08 vid 3500 mil, och nu med våran 520D -08 vid 12500 mil. När 320 gick sönder så bytte dom det staget som kärvar i turbon , det kostade 120 kr att köpa, nu när min 520 gick sönder så finns inte längre staget som reservdel utan man får byta hela turbon pris 22,000 kr, Tack för det televerket !!!
Visa användare
18
najseT
520d M -08
523i -99
Fy sjutton för Televerket... Hoppas inte mitt blir kasst igan..
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Jo stagen finns fortfarande dock ej i bmws vanliga system etk. Men finns ett repkit i puma med delarna som behövs till turbostagen.

Men jag kan sätta en peng på att de är insugstempsensorn som e trasig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.