AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.342

Går inte på tomgång e34 520

zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Hej!
Har ett problem med min 5201 e34 -89 med m20 motor i
när den är kall så vill den inte gå på tomgång utan man får sitta och hålla på gasen cirka 10sec innan den klarar av att gå på tomgång själv, men varvar man till den lite under dom 10sec så hör man att den bara går på 5 cyl under dom 10sec, men sen går den kanon efter dom sec, vad kan det vara?
Har kollat tomgångmotorn så den brusar vid tändningenpåslagen och att den är öppnar sig
Bytte tändstiften för 200mil sedan
Har haft felet nu ända sen sommaren försvann, men det blir inte värre än vad det är nu!
kanske ska kolla på tempgivaren som sitter på termostathuset för det är väl en utav dom som känner av att motorn är kall och ska puffa på lite extra med bensin!
ch
76
chestor
BMW M5 e60 -05
Kan det vara tändkablar som slår gnistra i motorblocket istället för tändstiftet vid låga varv,
tändkablar kan va fuktiga om de är äldre då släpper de gnistor någonannanstans
Har haft samma problem med min e39

zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
JA det kanske är värt o kolla! kanske kan se det om det är mörkt ute o provköra o se om det slår gnistor upp i blocket! testade o tog bort temperatursensor till boxen som ska avgöra hur kall motorn är, men då gick den ännu kassare och fick hålla fullt spjäll för att den skulle orka överleva, men den gick ändå endast på 4-5 cyl hela tiden! men ska kolla ditt tips:)
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Nu när jag har satt tillbaka temperatursensorn då ville den inte alls starts:( utan nu så små tänder han enbart men han startar inte!! Så vad kan det nu va för fel???? Blir tokig
ch
76
chestor
BMW M5 e60 -05
Kan det luftmassemätare ?
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Tog bort bränslereläet o körde ur han på bensin för tog bort ett stift och såg att det var dränkt, sen satte jag dit reläet igen och den startade så fint :S mysko!
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Behöver hjälp den fortsätter o betesig likadant har dock som vana nu att jag trycker ner gaspedalen ca 2-3cm vid första kallstarten på morgonen sen släpper jag gaspedalen efter ca 10sec å då går den som vanligt med lite förhöjd tomgång tills motorn blir ljummen! o då sjunker den till normal tomgång! vad e felet?
tacksam för svar
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Läckage i vevhusventen.....

Mvh Jonas B
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
nu när värmen har kommit så är felet fortfarande kvar fast dock välldigt lite! startar utan att man håller på gasen, men går ojämt tror det är en cyl eller två som inte hoppar i gång föräns efter 10sec, och tändstiften är bytta vid förra servicen typ 150mil sen har kollat fördelarlocket och där ser allt jätte bra ut! vad kan det mer vara?
läst lite om att det kunde vara spridarna men vill ogärna byta dom om det inte är de som e felet, kan man testa dom? pröva 98oktanig? pröva spridarrengöring?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Börja med att kolla alla luftslangar så den inte tar tjuvluft. Min bil hade en sprucken slang fram till tomgångsmotorn med väldigt lika symptom som din bil. Ny slang och den gick som en klocka även när den var kall.

Mät upp tempgivaren på motorn och lmm enligt Länk.

//Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.