AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.469

Lameller/koppling m5 e39

Hej, min bil m5a har stått stilla i 3-4 dagar och när jag skulle starta den så luktade det lameller inuti.
Jag startade den och lät den gå på tomgång tills den va uppe i normal temp.
När jag satte mig i bilen igen så luktade det fortfarande lameller, kopplingen "faller inte igenom" liksom som den ska göra, utan det är samma motstånd till det är stopp.
När jag lägger i en växel (vilken som helst) och släpper upp kopplingen så händer ingenting. Det går även att lägga i växlarna utan att trycka ner kopplingen, och ingenting händer. Jag rusade motorn och märkte att det är obalans någonstans.
Bilen har alltå stått stilla i 3-4 dagar och gick klockrent när jag ställde ner den.
Någon som har idéer om vad det kan vara? Känns som om jag är ganska ensam om detta problemet..?

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Någon har stulit kardanaxeln!! Kan vara splinsen som lamellcentrum
löper på som rostat och lamellen fastnat.

mvh stefan
Okej, jag var lite inne på det också men trodde inte det var möjligt, men jag klarar inte komma på någon annan förklaring.
Vet du någon som råkat ut för detta? Vad gick isf sönder , kostnad osv?

Kan inte tänka mig annat än att du ha fått ett fel på tryckplattan, kanske någon av fjädrarna som gått av eller något fel på utrampningslagret. det konstiga är att kopplingen som jag förstår det fastnat i "halvöppet" läge. Man tycker ju att det inte borde gå att frikoppla överhuvudtaget. Du skriver att det känns som obalans, kan tryckplattan ha lossnat från svänghjulet? Eller kan kopplingcylindern hängt sig på något sätt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.