AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.467

Begagnatpriser X1

Sida 2 av 2
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Alpinvit, Design Cool, 18", Navi Pro, Panorama
Det får nog bli en annons på X1:an till våren så får man se om det finns något intresse att köpa bilen
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag kan sannolikt vara spekulant på en X1 till våren.

Morpe och Andsva, att ni redan går i säljtankar, ska man tolka det som att ni inte är så nöjda med X1-ägandet?

Morpe, hur har bakhjulsdrivet varit på din X1 denna vinter? Har det funkat bra eller ångrar du att du inte satsade på drivning på alla fyra?
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Hej

Anledning till ev. försäljning är enbart att jag hela tiden blir sugen på något ännu nyare, därför har vi sällan våra nya bilar mer än 1-2 år.

Att enbart ha bakhjulsdrift har inte varit något problem för oss, bilen har gått mycket bra denna vinter. Är du intresserad av bilen kan du få fullständig spec via mail

/ Morgan
an
45
andsva
535 xdM touring -12
M3 E36 -96
Joofa: X1:an är riktigt bra och nu med de vintrarna vi haft sedan jag köpte den så är jag mer än nöjd med det mesta. Jag kommer dock att satsa på en mer klassisk kombi nästa gång då jag behöver lite mer utrymme. Däremot kommer jag alltid att välja till X-drive om jag har möjlighet på bruksbilen, för det är jag grymt nöjd med. Det dröjer nog lite med bytet för mig då jag vill ha ner restvärdet i samma nivå som inbytespriset och då har det säker också kommit fler 5 seriemodeller med X-drive som kan bli aktuella för mig.
Jo
1.160
Joofa
Morpe; tack, din bil verkar både snygg och fint specad men jag tror ändå jag ska satsa på en x-drive och om möjligt också automat.

andsva; ja, X1 är ju ingen stor bil direkt.

Hur tänkte ni i valet av automat alternativt manuell på X1?

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Tycker absolut att du ska satsa på automat till en dieselsnurra. Hade automat i min förra 320d och automat var självklart även i min nuvarande 23d.

Är även jag rätt såld på x-drive nu och nästa BMW (förvisso typ tre år bort men ändå) blir det definitivt fyrkrafs på :-)

mvh
Anders
Verdi
Hur är X1:s innerutrymmen jämfört med E91 förresten?
Jo
1.160
Joofa
Att jag eventuellt går från E91 till X1 görs ju inte av utrymmesskäl.

Jag upplever X1s bagageutrymme och baksäte som nästan lite trängre än E91. Men det är mest en känsla jag fått när jag provat den. Vad de verkliga måtten säger vet jag inte.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Jag kom precis från en E91 till en X1. Spontant är bagaget i X1 något kortare, lite högre. Sluttande bakrutan gör det svårare att packa. Det där ställbara baksätet (ryggen) i X1 som ska variera packutrymmet, njae, men jag får väl labba lite mer.

även om jag dissar liter-konceptet som mått på packutrymme, here goes:
X1: 420-1350 liter
3an: 460-1385 liter

Om du är ute efter en packåsna är sannolikt både X1 och 3-serie helt fel val :-)

Jag har två barn, 2 och 5, och vi klarar oss fint med en X1a. Fast visst lär det bli takbox när vi ska till fjällen!

mvh
Anders
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Några kommentarer till rörande 3a kontra X1:

- känns faktiskt lite plastigare i vissa material samt dörrtjoffet. 3an var nog lite mer premium (nu blir jag väl skjuten från-den-andra-långa-tråden-om-premium-och-nya-bilar :-)
- saknar delbara bakluckan från 3an, varför finns inte detta på X1?!
- upplever att jag sitter högre även om man fortfarande kliver in i X1an, inte klättrar upp som i en riktig SUV :-P
- högre innertak
- precis som för 3an bör man ha sportstolar för att sitta vettigt
- mycket stabilare. jag börjar misstänka att jag hade grymt kissiga vinterdäck på min gamla 3a. X1an går stabilt som fasen i snöslasket och iskylan. Aldrig skakigt!
- tar sig fram som en gud. Ska aldrig mer skotta uppfarten, forcerade vallen imorse med ett leende. Tyvärr får jag skotta för frugans bil (jag jobbar på konceptet X5 till henne, det går tyvärr segt).

Summa summarum är jag väldigt nöjd med X1an so far. Den dricker lite mer soppa än jag tänkt mig men so what, det finns gott om diesel på macken! :)

mvh
Anders
Jo
1.160
Joofa
Firren, låter bra att du tycker det funkar med ungarna i X1, jag har också två på 3 och 6 år.

Anledningen till att jag inte vill ha större bil är att vi bor i Stockholms innerstad och allt ifrån att hitta parkeringsplatser till att köra runt i stan blir enklare med en snäppet mindre bil tycker jag.

Jag har funderat en del kring E61 också men efter att ha hyrt en F11 över julhelgen inser jag att en bil i den storleksklassen inte passar för vardagslivet i och kring stan. På långfärder är det en helt annan femma såklart.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Ja alltså bra och bra, frånsett att lillgrabben inledde sin X1-karriär med att kaskad-kräkas i baksätet (bilen var 50mil gammal) så har det gått helt ok ;-)

(tur att det finns stolsskydd)

Vi provade lite större bilar typ Q5 men de kändes inte rätt. Vet precis vad du menar med parkeringseländet... Missa inte PDC fram, det gjorde jag och jag grämer mig lite över det. Men nånstans måste man ju sluta kryssa i tillbehörslistan. :-)

mvh
Anders
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Valde bakhjulsdrift och manuell av lite olika anledningar

Frugan ville inta ha automat

Det blir en hel del slantar över till annan utrustning

Bor lite utanför samhället men det har gått jättebra utan fyrhjulsdrift denna vintern också
an
45
andsva
535 xdM touring -12
M3 E36 -96
Jag ville ha automat och då prisskillnaden inte var så stor mellan 20 och 23d så fick det bli den senare. Vi har en barnvagn som irriterar mig brutalt genom att i ihopfällt läge vara lite för hög (så att insynsskyddet måste plockas bort) eller lite för lång (så att i princip inget annat får plats bredvid vagnen) och det gör att X1ans bagage är lite för klent. Utan vagn klarar vi oss gott och väl. Tyvärr gör det att vi kör runt i den gamla V70n när familjen skall ut och åka.

Jag har som Firren lobbat för en X5a till frugan och känner en viss "islossning" med de två senaste vintrarnas snömängd som argument.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.