|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Vad tror ni om begagnatpriserna på X1. Vad kommer ens bil vara värd om 1,2 och 3 år. Har ju en X1 som fyller 1 år i maj. Nypriset (med rabatt avdragen) var 412000 inkl vinterdäck och jag bedömer att bilen har en del attraktiv utrustning som panorama, läder, navipro och 18" Finns det någon här som kan ana vad man kan få för bilen när den är 1,2 och 3 år? | |
|
Du kan ha 50% av inköpspriset som måttstock ungefär på 3 år om du kör ca 3000mil/år. |
|
| Har också hör det där med 50% om 3 år, men vi kör långt i från 3000 mil/år. Ligger snarare på 1500. Mest troligt är att vi byter vid 2 år och 3000 mil | |
|
2 år och 3' mil kommer kosta dig ca 35-40' av nypriset skulle ja gissa. Alltså runt 260' Mvh Marin |
|
| 35-40% menar du? Kanske kan man begära va 275-280 när bilen är två år... Vid 1 år och 1500 mil då? 320? | |
| Varför så mycket frågor kring värdeminskningen? | |
| Mest för att planera inför nästa bilbyte. Det kommer ju så mycket nytt roligt varje år.. | |
|
En halveringstid på 3år är ju en bekant tumregel men jag tror en bil som X1 klarar sig bättre än så då det är en ny attraktiv modell och som blivit ganska lyckad om jag fattat rätt. En snål diesel ligger ju också rätt i tiden. |
|
| BjörnB: Man kan ju alltid hoppas att du har rätt. Snittar faktiskt på 0,56 nu i förbrukning, är mycket nöjd med det! | |
|
Naturligtvis menade jag 35-40% :-) -50% på 3 år och 8'mil är en generell regel som gäller standardutrustade "medelbilar". Din största värdeminskning kommer bero på extrautrusningens värdefall. Snåla 4wd dieselbilar håller värdet bättre än en t.exbensin Laguna V6 eller C5 V6 |
|
| morpe: Då din bil är en sDrive, enbart bakhjulsdrift, kommer den ha ett sämre andrahandsvärde än motsvarande 20d med xDrive. Som jag förstått det köper de flesta xDrive. | |
| Chris87: Självklart är det så, det var ju ändå en viss prisskillnad från början | |
|
0,56!! :-O omg! EDIT: aha nu såg jag att du har en S-drive, det kanske förklarar lite men ändå. Impad! jag vägrar komma under 0,85, ok att det är rätt mycket stadsåka i det men lite avis blir man :-) Nåja, det finns ju gott om sås på macken så det är bara att åka o hämta mer :-) Som jämförelse till trådämnet såldes min gamla 320dAT med ca 10k mil för en bit över 200', den hade då gått 3 år och hade ingen speciell über-utrustning. Förvisso vit färg som kanske hjälpte, men i övrigt saknade den navi, lucka, 18", ... Har för mig att nypris på den låg på nånstans kring 360' eller så. Ska bli spännande att se om X1 blir en kioskvältare eller inte som begagnad, jag lär ju märka om ca 3 år när min ska bytas :) mvh Anders |
|
| Ja, 0,56 och det stämmer verkligen. Tror att S-drive bidrar en del | |
| Jag ligger på 0,69 blandad körning med min. Vad som impar mest på mig är kollegans 525 d xDrive, den snittar 0,56 (uppmätt). DET är riktigt snålt för en 3-liters sexa... | |
|
0,69? Ja jävlar, jag är nog inget bra på miljökörning helt enkelt :-) mvh Anders |
|
Verdi |
50% av listpriset möjligen. Men jag tror en X1:a håller värdet betydligt bättre än en snittvagn. Kanske borde du byta redan nu till våren när den fortfarande är het, med lång leveranstid som följd. |
| Ja, byta till våren...kanske det. Någon som är intresserad? | |
|
Frågade om inbytespris i januari för min X1 23d och BMW bjöd 325 på min som gått 3200 mil. Det är -85 på ett år eller 20%. Det låter som mycket pengar, men är acceptabelt i procent. Jag håller mig på 0,70 i snitt. |
|
| Hmm, köpte en begagnad Volvo 850 GLT kombi -93 år 1995, det var nästan slagsmål om att få köpa den, 15 spekulanter... På tre år och 4000 mil var begagnatpriset -5000 kr mot nypriset = vad jag fick ge för att jag ville ha bilen. Det kallar jag andrahandsvärde... Snacka om en hype då... | |
|
Ursäkta om jag är lite utanför ämnet med min fråga. Har funderingar på att köpa en beg X1 och undrar på en sak. Är det någon som har bilder som visar fram och bakljus på en X1:a utan xenon? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.