|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla! Det finns ju olika sorters servoolja till styrservon. Normalt är behållaren märkt med vilken sort det är, men om märkningen inte finns hur avgör man vilken sort det är? Ulf | |
|
Säkrast är att tala med Bmw,du behöver bara reg nr,chansa inte för får du i fel olja så har du garanterat problem framöver. Mvh Dic |
|
|
Håller med Dic, men det brukar stå på locket till servoolje behållaren. Superviktigt att det blir rätt! Beemoholist javisst! |
|
|
Som sagts ovan, kolla med BMW. På färgen kan du dock avgöra vilken familj av olja du skall ha. Grön färg är Pentosin CHF 7.1 (mineral) eller CHF 11S (syntet) Röd är ATF Dexron III CHF11S började användas 1991 så din 89'a så återstår 2 val. Länk mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Hej Alla! Köpte idag CHF 7.1 på BMW precis som det står på behållaren i bilen. Dock vet jag att det är olyckligt att slå fel så jag tog ett oljefärgprov från behållaren och oljan var ljusbrun. Öppnade burken den nyinköpta och oljan är grön. Har CHF 7.1 varit denna färg tidigar eller vad kan det vara? Och framförallt vad gör man? Ulf |
|
|
Det låter som att oljan i din behållare redan nu är en mix av grön och röd olja, den blir då brunaktig i färgen. ljusbrun olja låter annars som uppskummad motorolja med fukt i. |
|
|
CHF:en har en tendens att bli lite brun med tiden. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Hej Alla! Det konstiga är att inte BMW har spårbarhet på vad för olja som har fyllts på vid tillverkningen. Jag har haft bilen länge sedan 1996 och jag gör alla servicar själv och jag har aldrig fyllt på. Fick ett läckage vid en slangklämma som inte tryckte till slangen tillräckligt, så det är därför jag måste fylla på ca en centimeter. Det som stör mig är att ingen vet och att det skall vara och så svårt att bestämma oljesorten. Bmw gav ett vimsigt intryck, då jag pratade med dem och de gav mig rådet att köpa en olja som tillverkaren varnade för. Funderade på att suga ut så mycket det går ur behållaren och fylla på med CHF 7.1 som ju står på behållaren och då borde systemet vara tillverkat för denna olja. Men drar mig för det då jag vet hur illa det kan gå. Jag har hört detta från andra. Jag skall ringa BMW imorgon och försöka få ett besked som jag litar på. Kan det vara så att CHF 7.1 var brun tidigare? Någon som mekar med BMW:ar och som vet? |
|
|
Jäkla mysko med färgen! Men om du aldrig fyllt tidigare och inte öppnat locket (eller har du kollat tidigare och oljan var grön?) så kanske det är så att den skiftat lite i färg,du har ju trots allt haft bilen rätt länge.Annars är det ju rätt lätt att gå på Mikael_joh78:as tankar om blandad olja. Om nu så är fallet att den är blandad så är jag ganska så övertygad att du skulle haft problem för ganska länge sedan dels med backventiler både fram och bak och att servopumpens packning (Den feta som sitter innanför kryss bullten,kostar en 700 hundring och är inte rolig att byta själv)pajat och kraftigt läckage som resultat.Har du dessutom nivåreglering så är det bara att beklaga. Jag skulle ha sugit ur det mesta och fyllt på med ny och känt mig ganska trygg med det och att tryggve har nog träffat rätt med sin ide om att CHF mörknar med tiden. Mvh Dic |
|
|
Jag skrev till Pentosin och fick följande svar: Dear Ulf, Thank you for your inquiry regarding CHF 7.1 hydraulic fluid. According to the manufacturer (Pentosin), this fluid is and has always been GREEN in color. Are you looking at the power steering fluid reservoir cap on your vehicle, which indicates it requires CHF 7.1? If your fluid is brown, it could indicate that either someone had added a different (non Pentosin CHF 7.1) fluid at some point. Or, if the fluid is quite old, over time it may oxidize or become contaminated such that it appears more brown than green. I hope this helps. Feel free to contact us again if you have further questions. Thank you, Bonnie Så jag undrar om det inte är bäst att suga ut den gamla oljan och fylla på ny. Blir ju lite gammal olja kvar men det får man leva med. Tanken finns ju att någon har gjort en reperation innan jag köpte bilen, men det går ju inte att få reda på, och därmed gjort så att en annan olja skall användas. Borde det inte finnas en möjlighet att bestämma vilken olja som är i den nu? Ulf |
|
| Ja det låter bäst att suga ur den gamla oljan men med tanke på hur lite olja det är i hela systemet tycker jag du skall lossa slangklämman nere vid pumpen och tömma ur oljan ur både behållaren, slangarna och vrida runt pumpen lite för hand så du får ur lite olja ur den också. | |
|
Har du nivåreglering så kom ihåg att det är olja från samma behållare som troligtvis måste tömmas bak någonstans. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.