AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.445

Tips på hur man känner igen en paj topp?

Visa användare
586
wdac
325i -05
hittat en 5serie som är tillsalu, var på säljaren menar att de går varm pga den behöver luftas. vilket jag inte helt lätt går på.

visst kan de vara så, förutom att se att oljan är vattenblandad eller att de står som en rökmaskin i auspuff:en finns de andra sätt å se om bilen dricker vatten genom toppen tex.?

nått som jag lärt mig med alla BMWs är ju att termostaten är mer än standard att byta när man köpt en beg. BMW. så en trasig termostat kan också vara problemet, även om jag aldrig vart med om att en tremostat har pajat i stängt länge.

det är en bra bit för mig att åka å titta på bilen så jag vill ju komma så förberedd som jag kan så jag verkligen verifiera att toppen och toppackingen inte har gått eller har gått sin väg.

har ni några fler tips på vad som kan orsaka värmeproblemet på bilen?

tacksam för alla svar :)

står just nu utan bil i väntan på att FB ska komma med en värdering på min f.d. bil, så jag skannar nätet på allt som kan vara av intresse för en så liten peng som möjligt :P
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Köper du bilen ta det osäkra före det osäkra och kalkylera med trasig topp/packning så sover du bättre på nätterna :).

Trasig vattenpump är väl inte helt ovanligt på dessa?
Åk till en verkstad och be dom kolla (mäta) efter avgaser i kylvattnet
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Du kan börja med att kolla att systemet är tät inga läckor och ingen luft i systemet , låt bilen gå en liten stund lätta på locket till exp sakat och släpp ut trycket i systemet sedan dra åt och varva bilen 3,4 gg på gaspedal sedan öppna exp lock är det tryck i systemet så är det risk att det kommer avgaser i kylsystemet kan kolla om det bubblar under gång går att mäta om det finns avgaser i burken på verkstad som Weeman skriver.
Vatten i oljan eller så åker det ut genom avgaserna.
Lättast är om man kan trycksätta systemet kostar inte många spänn på verkstad.

MVH
Fonzi

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Paj kylare är ganska vanlig orsak till att den drar i sig luft annars. Vore jag du skulle jag ta den på M-test.
Visa användare
586
wdac
325i -05
som så att de är över 30mil enkel resa, måste hitta en verkstad som har tid att titta påt innan jag köper och ger mig en bedömning.
Visa användare
586
wdac
325i -05
om det skulle vara som så att den trycket ur avgaser i kylvattnet då är det bara ett bilsläp som gäller, för minst 30mils körning hem lär ju knappast vara hälsosamt.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Du kan också lukta om du lyfter på kylarkorken. Kör bilen lite och lukta. Är det en frän stickande doft så kan du vara säker på att topp-packningen eller toppen gått.

Du kan ju vara lugn för att felet är större än att bilen behöver luftas. För vore det fallet skulle självklart nuvarande ägare åtgärdat det redan.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
På min gamla e28 hade jag läckage från vattenkanal - ut, dvs det syntes ingenting i vattnet eller i oljan. Det försvann bara vatten helt enkelt.
Det enda sättet att hitta det var en provtryckning.
Visa användare
586
wdac
325i -05
den verkstaden som jag hade tänkt lämna in bilen till visste inte riktigt om de tar emot "toppjobb" som killen utröck sig, då ägarn var i Australien ytterligare 2 veckor, så jag kommer nog hoppa över en chansningen å köpa en bil med trasig topp.

tack för alla tips å tricks :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.