|
|
|
|---|---|
|
Kan någon möjligtvis hjälpa mig med följande problem. Efter att ha kört någon mil kommer följande felmeddelande i min bil; "låg oljenivå, fyll på en liter motorolja". När jag går in i i-driven och kollar serviceinformationen sägs det att "oljenivå och filter är okej. Nästa oljebyte om 1700 mil". Till saken hör att jag ej heller kunnat hitta något spår av oljeläckage eller något annat problem. Är det någon som råkat ut för detta tidigare? Är det bara elektroniken som spökar eller? Tacksam för hjälp med detta problem! | |
| Min gissning är att din bil dricker lite olja och att du bör fylla på en liter när bilen ber dig om det. Min har 300mil till service och har också bett mig fylla på en liter. Efter jag gjorde det indikerade den att oljan var på högsta nivån igen | |
| Jag tror att du har problem med oljenivåsensorn om felet kommer och går. Lite knepigt att verifiera eftersom det inte finns någon oljesticka. Jag fick samma problem men min e61 2005 3 dagar efter oljeservice sensorn kommer att bytas den 18/1. | |
|
när man kör med så tunna oljor som det ska vara i dagens bilar så är det normatl att dom drar lite olja. om olje nivån ligger på gränsen så kan man få fenomenet att varningen kommer och går lite sporadiskt men om det fortsätter så effter man fylt på en liter så ärdet ju mest troligt att det är något fel med givaren. på min e60 så får man fylla på en liter ca: två gånger mellan olje byterna. och det säger dom på BMW är normalt. Micke |
|
|
Micke: det låter inge vidare. Jag har intervall på 1500 på 545'an, kör på Castrols 10w-60. Har under mina 7000 mil med den bilen inte fyllt på en droppe olja. Vilken olja kör du med? |
|
|
Jag kör med Castrol SLX Proffessional Powerflow 0w 30 BMW longlife-04. Servad hos BMW. service intervall ca:3000mil. Så dels har jag betydligt tunnare olja samt att det är dubbelt så lång service intervall så har du förklaringen till varför jag får fylla på och inte du. Micke |
|
| Longlife är ett jävla påfund imo. | |
|
Det må så vara men jag tycker det funkar bra. Men alla måste ju få ha sina egna åsikter. Men åsikter löser inte Danielsmsports problem. Har han inte provat att fylla på en liter så bör han göra det så försviner troligt vis varningen om den inte försvinner så bör han kolla nivå givaren. anlednigen till att varningen dyker upp efter en stunds körning beror säkert på att när bilen står så rinner oljan ner och blir då över Min nivån men när man startar bilen så pumpas ju oljan ut i motorn och nivån blir för låg. Micke |
|
|
Tack för alla intressanta inlägg! Jag glömde skriva att jag faktiskt fyllde på en liter Castrololja som BMW rekommenderar 0W-30 för ett par månader sedan men meddelandet har ändå fortsatt att komma tillbaks. Man tänker ju att om man skall hålla på och fylla en liter efter 100-150 mil, så borde oljan nästan rinna rätt igenom hela motorn. Av denna anledning misstänker jag också att det är något fel på någon sensor någonstans. Att det kan vara fel på en sådan verkar ganska troligt. |
|
|
ja kvarstod felet effter på fyllning så är det stor sanolikhet att det är givaren som krånglar. Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.