AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.152

Skramel från katalysatorn

De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
BMW 523 -97
Det har börjat låta/skramla från katalysatorn som hörs då jag står still med bilen och gasar till från tomgång.
Betyder det att katalysatorn är slut eller kan den fungera ändå? Det hörs eller märks ingenting då jag kör.

Roffa1
Kan vara den keramiska insatsen som lossnat, tyvärr mkt vanligt förekommande. Detta kan bl,a bero på att motorn gått ovanligt långt, eller att motorn haft startproblem så att katalysatorn tidigare dränkts i bensin, sedan när motorn väl startar så brinner den keramiska kärnan.

Efter ett tag så brukar genomflödet i katten bli sämre p.g.a att den keramiska insatsen hamnar lite på sned, och då maxar motorn 50km/h med plattan i botten. (byt katalysator snarast) Kolla dock först så det ej är lösa värmeplåtar som ligger o skramlar omkring katten.

Om du hissar upp bilen och dunkar till kraftigt på katalysatorn så hör du direkt om det KLONKAR till i innanätet.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Som Roffa1 säger , men kolla efter skramlande plåtar eller så att inte avgassystemet går i mot något!
Beroende på hur de ser ut så brukar man kunna skära av framför och bakom kattarna och sätta dit nya med klämmor! Skulle tro att någon av biltemas kattar skulle funka bra!

Jag har gjort detta på en Golf GTI -06
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.