|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har någon läderrengörning ifrån Mio, genomskinligt och ser ut som vatten. Jag ska se om den bitar på det! | |
|
Jag har hört att tvålar som innehåller lanolin är bra. Förr innehöll barnängens barntvål det. Att rengöra med YES känns lite sådär eftersom syftet med lanolin-innehållet är att återfetta skinnet samtidigt som det rengörs. Det är även efter formeln "lika löser lika", d.v.s. fetter löses bäst upp m.h.a. andra fetter... Har också testat IKEA:s samt MIOs lädervårdsprodukter på min förra 328 med cremefärgat läder, men de var inte så bra tyckte jag. Många verkar nöjda med BMW:s lädervårdsserie som tyvärr säkert är dyrare.. |
|
| Hade för några år sedan en Audi A4 med ljus läderklädsel. Mycket snyggt men visst färgar mörka jeans av sig på klädseln, har som någon skrev inget att göra med kvalitet på jeansen...dock lätt att ta bort fläckarna med läderrengöringsmedel. En mörk bil med ljust skinn är oslagbart snyggt enligt min uppfattning! | |
| Jag rengör med bmws egna rengöring alt grönsåpa | |
|
Jopp: Köpte du bilen i fråga? Hur har du upplevt "problemet"? Jag hade ljusgrått skinn i min fd. 330Ci och har nu ljust, nästan vitt, skinn i M3:an Länk och det är inga större problem även om det kräver minst en behandling/år. Behandlingen brukar jag göra själv med Meguiars produkter som jag funnit som det bästa valet. Dock har jag inte funnit ett optimalt rengöringsmedel än. Tips? Lämnade in bilen på Ditec i Helsingborg nu innan avställning för återbehandling utvändigt och bad dem då också rengöra och behandla förarsätet. Resultatet va jag absolut inte nöjd med. Upplevde stolen som skitigare än innan eftersom de lyckats få ner skit i de veck som blir. Blir att rengöra och behandla hela inredningen själv nu under avställningen. De som påstår att ett par nya mörka jeans (oavsett kvalité) inte kan färga av sig på en ljus skinnstol får nog fundera lite till på sitt påstående. Sen hur mycket beror ju på skinnets kvalité och ytbehandling. Skinn med en blank yta (oftast billigare skinn eller tom. skinnimitation) är ju naturligtvis mer motståndskraftigt än ett skinn med en naturlig yta med öppna porer. Inget konstigt med det. Mvh Jimmy |
|
|
Jimmyboy: Jag rekommenderar Gliptone Liquid Leather Gentle Cleaner för rengöringen (Länk och Gliptone Liquid Leather Conditioner för behandlingen (Länk. Har använt det på Z3:an de senaste två åren och lädret ser helt fantastiskt ut nu. Tidigare använde jag BMW:s allt-i-ett-lädervårdsmedel men fick inte alls samma bra resultat. /Masten |
|
|
Hoppsan, länkarna blev lite konstiga, här kommer de igen; Cleaner: Länk Conditioner: Länk /Masten |
|
|
Jimmyboy: nej jag köpte aldrig bilen ifråga. Ville inte ha en svart bil. Det blev en spacegrå 320d xDrive Touring -10 i stället. Är mycket nöjd med bilen. Klädseln är mörk med tyg i mitten och sensatec på sidor och baksidor. Hålller bra än så länge... Hur behandlar man sentatec-klädsel? |
|
| Även jag använder de två produkter Masten listar, och de är utan konkurrens de bästa skinnprodukter jag använt. | |
| Tack för tipset Masten, blir att beställa och testa under avställningen i vinter. | |
|
Jag kör med Gliptone och behandlar lädret 3 ggr under säsongen ..Sen 1 gång till vid avställningen..Har iofs en cab..skinnklädseln blir ju mer utsatt . |
|
|
Länk |
|
|
La precis en beställning på Gliptone Liquid leather cleaner och Liquid leather conditioner! Hoppas det är så bra som ni säger :) Har använt BMWs egna innan på mitt ljus beige läder i bilen och tycker att det är hur bra som helst, tar bort missfärgningar pga jeans utan några som helst problem. |
|
| Jopovic, när ska du testa det har du tänkt ? | |
|
Vet inte riktigt hur lång leveranstid dom har så svårt att säga :) Men så fort som möjligt är tanken iallafall! |
|
|
Kan du inte höra av dig med resultat. Jag har som dig använt mig av bmws skumrengöring och sedan deras återfettare. Jag har ju också beige läder, så är nyfiken om det är värt att investera i dom produkterna du köper. |
|
|
Hej! Har kollat lite på en 325:a -08 7500mil med beige skinnklädsel (sportstolar). Bilen är jättefin förutom att lädret på sidostödet på förarstolens rygg är slitet. Har svårt att avgöra om det är smuts eller om färgen har slitits bort. Lädret är mörkare på det slitna området och mer åt det bruna än beiga hållet. Också blankare dvs. strukturen i ytan har försvunnit. Har liknande slitage på min bil med mörkgrått skinn men där ser man ju var färgen är borta de det blir ljust. Om färgen är borta, finns det då någon bra och hållbar metod att återställa det? Alternativet är en ny ryggklädsel för 6000kr. Klädseln i övrigt i bilen är nära nyskick så det kanske är värt de pengarna? |
|
|
Man kan ju lämna in på färgning, borde inte kosta så mycket för en stol. |
|
Roffa1 |
Alla ni som använder er av Gliptones conditioner, har ni också lagt märke till att conditionern löser upp den tunna läderfärgen (som thinner) har testat på flera olika läderprodukter och vid varje behandling så blir trasan/svampen helt infärgad av läderfärgen som löser upp sig? har testat med två olika Gliptone conditioner en Svensksåld samt en från England och båda två löser upp läderfärgen. När man använder MIO:s lädervårds serie så förblir trasan ofärgad (inget färgsläpp) ställer mig därför lite frågande till Gliptones conditioner. bör ju finnas fler användare som reagerar på att trasan visar tydliga tecken på att läderfärgen släpper från sätena? |
|
Jag har inte märkt av att conditionern löser upp färg, men jag har å andra sidan inte färgat in skinnet i efterhand heller. Däremot löser den upp rejält med smuts som man inte trodde fanns. Har du/ni applicerat läderfärgen enligt tillverkarens föreskrifter? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.