|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har hittat en 3-serie E91 med ljus skinnklädsel. Det en 2010:a. Skinnklädseln är ju vrålsnygg när bilen är nyrekondad, men säkert inte lika fräsch efter ett halvårs användning. Vi har inga småbarn längre och hunden åker längst bak. Hur känslig är en ljus skinnklädsel i praktiken? Hur ofta behöver skinnklädseln dammsugas, rengöras mm? Har läst här på forumet att några "gör det" ca 4 gånger per år. Vill inte köpa en bil med för ömtålig klädsel. Det finns ju ganska många E91:or med den standardsvarta klädseln. Tacksam för era erfarenheter! | |
|
Inte så jättekänslig om du sköter om den med behandling 1-2 ggr/år. Visst, svart skinn är dock bäst på lång sikt...... Lite länkar till bra firmor med behandlingshjälp, Länk Länk |
|
|
Ljus skinnklädsel är ju så snyggt! 4 ggr/år känns lite överdrivet. Men en rejäl rengöring nån gång om året kombinerat med nån enklare "insmörjning" emellan åt bör räcka för att hålla det i bra skick. |
|
|
Det var snabba svar! Tackar. Jag ska bestämma mig direkt efter nyår om jag ska ha bilen eller inte. Man kanske ska lämna in den för behandling varje vår när vintern är slut? Och behandla själv däremellan. Jag tror att Ditec-center i Göteborg kan hjälpa till. |
|
|
Ljus skinnklädsel är inte ömtålig däremot känslig om man som 99% har kläder som är mörka typ blå/svarta jeans. Men var inte orolig för det utan kör den en BMW med läcker ljus klädsel. Du tvättar av den med lite Yes i ljummet vatten. Som en helt vanlig skinnsoffa i hemmet. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Skall vara : köp du en BMW med läcker ljus klädsel. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
Roffa1 |
Karlhilding: Vad har du styrt med i sofforna eftersom du tvättar dem med YES;-) |
|
Jag har beige skinnklädsel i min E91 och hade det även i min E90. Inga problem. Har oftast mörka byxor och aldrig varit med om att de skulla färga av sig på skinnklädseln. |
|
|
Samma erfarenheter som Grodan, har haft min bil med beige läder i snart ett år nu, hittills har jag inte upptäckt att kläderna har färgat av sig på lädret. Kan bero på att jag kör med rengöring och läderkräm (skydd) 2ggr om året. Lädersoffan hemma får samma behandling. Sköter man om lädret så är det inga som helt problem. Lite off topic... Jag har fått höra att lädret känns kall på vintern i bilarna men jag upplever den inte alls som kall, inte så att jag reagerar på det så fort jag sätter mig i bilen. Hur funkar det för Er? |
|
|
>"Jag har fått höra att lädret känns kall på vintern i bilarna men jag upplever den inte alls som kall," Jag upplever samma sak i min gamla E39 med beige skinn. Den känns inte alls kall när man sätter sig i den, fast det kan ha varit -15 grader hela natten. Min förra bil däremot, där kändes det som att sätta sig på ett isblock ibland. Det var en Citroën C5 med mörkgrått skinn, om nu färgen spelar nån roll.. Skinnet känns annorlunda på BMW:n, mjukare på nåt sätt. I Cittran var det lite hårdare och stelare. F.ö. som svar på trådens ursprungsfråga. Jag upplever allt skinn som väldigt tåligt i det långa loppet. Textil däremot blir lite tråkigt med åren, även om man försöker vara försiktig. Fast det finns ju undantag också. Har en kompis som köpte en ny Passat i våras. Cremevitt eller väldigt ljust beige skinn, som inte alls fungerar i bil. Vad han än har på sig så färgar det av sig. Första tiden tvättade han stolarna flera gånger i veckan, men troligtvis har han tröttnat på det nu, så jag förmodar att inredningen inte ser så fräsch ut längre. |
|
|
Om du inte känner att lädret är kallt när det är -15 måste du ta mig fasen vara unik! Eller så har du bilen i varmgarage. Och även att inte jeans o dyl skulle färga av sig. Också unikt! "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Jag följer med spänning era kommentarer. Bilen jag tittar på är den svarta 318d T -10. I verkligheten är skinnet lite gulare än på bilden. Länk till objektet: Länk |
|
|
Det är självklart myt att skinn i bil skulle vara kallare. Är det kallt så är det oavsett var du sätter röven i. Har haft 6 bilar med läderklädsel och några med tyg och är det kallt så är det, jag fryser lika mycket. Och nej, mörka jeans färgar inte av sig på läder. I så fall är det fel på byxorna som färgar och inte lädret i bilen. Köp byxor med kvalité. Välj inte bort bilen pågrund av färgen på läderklädseln, köp andra byxor i stället. :) |
|
|
>"Om du inte känner att lädret är kallt när det är -15 måste du ta mig fasen vara unik! Eller så har du bilen i varmgarage. Och även att inte jeans o dyl skulle färga av sig. Också unikt!" Vad var det för slags inlägg? Bakis idag? |
|
|
Grodan: Tygklädsel blir snabbare varm, läder tar lite tid på sig. Annars borde det ju vara samma sak när det är varmt, dvs. att en bil med läder- och en med tygklädsel skulle vara lika varma efter att ha stått i solen en hel dag? Att jeans färgar av sig har för övrigt inget med kvalitet att göra, det står ju till och med angivet på en del att de kan torrfälla (jag läste det senast på mina senaste Levi's som inköptes för några veckor sedan). /Masten |
|
|
Masten: Jeans färgar av sig om du tvättar dem under de första tvätten, de ska inte färga av sig medans du har dem på dig. Då har du dåliga jeans. :) Det andra stämmer att läder blir lika varm som tyg under varm solsken. |
|
|
Huruvida skapligt nya, ej jätteurtvättad,e jeans färgar av sig eller inte tror jag har med läderklädseln att göra och hur matt/torr dess yta är. Jag har aldrig haft problem med "avfärgande byxor" i min 635.a som jag haft i 8 år -och som har beige skinnklädsel. Men sedan jag skaffade läderfärg och färgade in framstolarna blir dem väldigt lätt missfärgade. Ytan är nu mattare och ger antagligen högre friktion mot byxtyget som färgen lättare nöts bort ifrån. /Fredrik |
|
|
Undrar varför mina barn brände sig på svart skinnklädsel i Spanien men inte på svart tygklädsel. Bara en reflektion........när vi talar om kallt resp vamt. Och om inte en ljus skinnklädsel blir sjaskig av mörka färger så är det ett trolleri. Har för farao cremefärgat skinn i 530. Det är inte blankt utan lite matt knottrigt. Plus att man blir svettig på ryggen en varm sommardag. Aldrig upplevt det med tygklädsel enär det andas. Oberoende så är det jäkligt snyggt med cremefärgat skinn! "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Grodan, tyg blir lika varmt som läder ja, men tyget kyls snabbare ner till samma temperatur som kroppen när man sätter sig i stolen. Samma sak vid kyla, lädret "lagrar" kylen längre än tyget som blir varmt snabbare. /Masten |
|
|
Jag googlade lite på "missfärgad BMW skinn" och hamnade här :) Min 135:a som jag köpte i somras har nämligen börjat få blåa missfärgningar av mina jeans :( Då sitter jag ändåså med en liten handduk varje gång jag har jeans som jag ens misstänker kan missfärga klädseln, men det har blivit en del blå färg där jag stiger in och ur bilen, på sidokudden så att säga. Jag har ljus halvskinn. Innan hade jag en saab 9-5 med ljust skinn och där var det absolut inga missfärgningar av byxor. Jag vet inte vad det är för kvalite på BMW:s halvskinn dock ... Men man kan ju bilda sig sin egen uppfattning. Missfärgning efter att ha kört bilen cirka 300 mil och då varit väldigt försiktig, näst intill pedantisk. |
|
|
Min E39 som är från 2001, har inga missfärgningar pga jeans osv. Kanske var bättre kvalité förr ? Men även om man har det så går det ju att rengöra bort |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.