AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
13.855

Varför hackar styrningen?

Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Varför hackar styrningen på min Z4?
Detta är ett mycket irriterande fenomen!
Om bilen stått i solsken (bilen är svart) och huven är stekhet så blir styrningen konstig. Vid små rörelser på ratten som man gör hela tiden vid körning så finns det ett motstånd. Vid större rattrörelser så hackar styrningen.
Man kan bli galen på detta.
Kör man bilen i svalt väder så finns inte problemet.
Min egen ide är att det kan vara fel på fjäderbenslagringen, men är det någon som varit med om samma fel och vet säkert vad det beror på!!??

Hasse Z4
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
Hej! Upplever någon gång ibland samma sak men så sällan att jag inte tycker det besvärar mig. Det är ett känt fel som uppmärksammats i Amerikanska trafiksäkerhetsverkets NHTSA rapport som "loss of powersteering" och uppträder vid höga temperaturer och i farter över ca 75km/tim. Finns beskrivet på nätet men jag hittar det inte just nu. Finns ingen annan bot än att byta rattstång enl BMW Sverige som först nu insett att det är ett fel trots att jag klagat på det sedan bilen var ny. Svårt att visa på felet eftersom det endast uppkommer under speciella betingelser.
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
Länk
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
The issue surrounding the vehicles involves the loss of power steering. The Z4 is reputedly susceptible to losing power assistance at speeds higher than 45 mph and temperatures greater than 75 degrees Fahrenheit. The NHTSA estimates that up to 48,764 Z4s may be afflicted, and the federal agency has already received reports of one crash and 107 complaints related to this problem.

Visa användare
30
bmwforlife
316ti Compact - 02
Z4 3,0i Roadster - 03
Det är elservon som krånglar, hade samma problem förra året. Ganska stort jobb, har för mig att delarna kostar nån stans runt 17'. Tydligen vanligt på Z4... Hittar tyvärr inte mina kvitton på jobbet just nu, men det är en försäkringssak iaf. Jag upplevde också att det ändrade sig beroende på väder och fuktighet, kallt och regnigt = inga problem, varmt och soligt = hackig styrning.

Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Fick du ut reparationen på försäkringen?
Vilket försäkringsbolag har du??
Förstår inte att BMW inte står för detta när det gäller en så viktig sak som styrningen!!

Hasse Z4
Visa användare
30
bmwforlife
316ti Compact - 02
Z4 3,0i Roadster - 03
Japp, går på maskin. Och eftersom din är en 05'a ska det ju inte vara nåt problem där. Jag har bmw-orginal.

Håller med helt och fullt, va en bil med samma ärende på verkstaden samtidigt med mig och den hade gått 400 mil, så det är ju verkligen nån riktig skitdel de stoppat i !

Hoppas det löser sig!

Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej!
Har kontaktat BMW Sverige ab i Solna angående mitt problem med styrningen. Som jag trodde så har dom ALDRIG hört talas om detta styrningsproblem i Sverige trots att det enligt tråden inte alls är ovanligt. Vilket ansvar dom tar!! Mitt problem med styrningen är än värre än tidigare och jävlas hela tiden. Bilen är hopplös att köra och styra. Rent farlig.
Här nedan kan ni se mailsvaret jag fick från BMW Group Sweden Warranty and Customer relations

Bäste Hans-Erik.

Tack för ditt brev. Det var tråkigt att höra om de problem som inträffat med din bil, något som vi beklagar.

Våra bilar håller mycket hög kvalitet och det är självklart ett av skälen till att man som kund väljer en BMW. Vi förstår då besvikelsen när ett problem ändå uppstår, något som tyvärr kan inträffa hur noggrann man än är vid urval och sammansättning av en produkt.

Om du upplever problem med styrningen rekommenderar att du vänder dig till en auktoriserad BMW verkstad för att få felet undersökt.

Jag är dessvärre inte insatt i den amerikanska marknaden men vi har inte alls haft samma problem som du hänvisar till i bifogad artikel här på den svenska marknaden. Då vi självklart ser med allvar på brister i produkt som är säkerhetsrelaterade så tar vi aktion för att lösa dessa när de uppkommer. Så kallade tekniska aktioner eller återkallningar som man oftast skriver om i media är något som sker när man upptäcker allvarliga fel på en stort antal av en modellserie. Om detta skulle ske så kontaktar vi alltid berörd ägare via brev och meddelar detta.

Vi hoppas på att du tillsammans med din auktoriserade verkstad kommer fram till en bra lösning på problemet.

Med vänlig hälsning
-----------------------------------
BMW Group Sweden
Warranty and Customer relations
V1-R1-SE-A
Gårdsvägen 11
Box 1525
SE - 171 29 Solna
T +46-(0)8-470-6000
F +46-(0)8-470-6093
kundrelationer@bmw.se
Länk
-----------------------------------
BMW Sverige AB
Corporate identification number 556313-5002
VAT-number and F-tax certificate SE556313500201
Board location: Solna
----------------------------------

Hasse Z4
Di
42
Dino 63
BMW X4 2,0 2015
BMW Z4 2.2 2005

Har exakt samma problem med min Z4 05"
Styrning hackar och gör motstånd vid körning.
Kan man göra något själv eller bara köra till BMW
Någon nämnde reparation genom försäkring bolag.
Tips och råd .
Vad ska man göra??
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej Dino!
Enligt BMW i Växjö så måste man byta rattstången enligt ett pm som har gått ut till BMW-verkstäderna. Alltså visste BMW om problemet, men nekar till detta som du kan se i svaret från Jonathan på BMW group Sweden.
Detta är skandal och skit av BMW, det tycker mitt försäkringsbolag också.
Jag försöker nu att få ut detta på maskinskadeförsäkringen men har inte fått svar ännu.
Reparationen går på 25000kr
Återkommer med hur detta löser sig.

Hasse Z4
Visa användare
30
bmwforlife
316ti Compact - 02
Z4 3,0i Roadster - 03
Kan tillägga att jag inte hade några problem alls att få ut det på försäkringen och garantitiden har ju inte gått ut på era 05'or så det ska nog gå bra. Dock extremt störande!
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Fick klartecken från mitt försäkringsbolag i går, så på onsdag nästa vecka ska bilen in för reparation

Hasse Z4
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Nu är det klart!! Rattstången är bytt och bilen är helt fantastisk att köra.
Styrningen är nu distingt och lättstyrd, inga tendenser att göra motstånd vid små rattrörelser, eller hacka vid högre hastigheter.
Delen som är bytt är en mycket komplicerad del som sitter under instrumentbrädan ovanför pedalerna.
Den börjar vid ratten och slutar ovanför översta knuten på rattstången i motorrummet.
Denna stora klump innehåller en genomgående stång med en stor elmotor på, som är själva elservot.
Men dessutom massor av elektronik och kännare för rattrörelser som ska styra elmotorns hjälpverkan.
Att denna del är svindyr kan jag förstå nu när jag har sett den.
Lyckades att få den med mig hem så jag skulle gärna fota den och lägga ut den här så att alla med detta problem kan se hur det ser ut.
Problemet är bara att jag inte kan se hur jag ska bifoga bilder.

Hasse Z4
La
13
Lars Berglund
Z4 2,2 Roadster -04
Volvo S60 -13
Volvo V60 -12
Jag har min Z4 (2004) hos Bilia (BMW) Mölndalsvägen i Göteborg för exakt samma fel. Väntar nu på besked från försäkringsbolaget om de tar kostnaden på maskinskadeförsäkringen. Håller tummarna!

Förstår av er som fått samma fel fixat att bilen blir betydligt bättre att köra - ser fram emot det.

Lars B
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Hasse Z3: Det går inte att direkt bifoga bilder till ett inlägg istället laddar du upp bilder/filer på en bildserver t.ex tumblr, picasa eller liknande och sedan tar du varje bildlänk och lägger in i ditt inlägg.

/PG
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
Hämtade min bil i kväll med styrkolonnen utbytt. Fick betala självrisk på maskinskadeförsäkringen med 7000 kronor vilket betyder att totalkostnaden är 28000:-. Självrisken i mitt fall var 25%. Jag tycker att detta är något som BMW borde stå för eftersom jag nu när felet är åtgärdat tydligt kan konstatera att det funnits där sedan bilen var ny men varit svårt att påvisa då det inte givit felkoder. Efter reparation är nu bilen mycket mer precis i styrningen och den spårningskänslighet som tidigare var uppenbar men som man ju vant sig vid upplever jag som eliminerad. Detta beror på ett påtagligt minskat styrmotstånd vilket leder till finkänsligare kurskorrigeringar. Sannolikt åker många Z4 ägare omkring med detta fel utan att inse att det existerar eftersom det bara blir besvärande och farligt vid höga temperaturer.
La
13
Lars Berglund
Z4 2,2 Roadster -04
Volvo S60 -13
Volvo V60 -12
Så var det klart. "Rattstång 32306780728" är utbytt och det gick på maskinskadeförsäkringen. 1 500kr i självrisk fick jag betala.

Bilen är klart trevligare att köra, mer följsam och inget överraskande bortfall av styrservo.

Nästa att åtgärda torde bli cab motorn men än så länge hänger den med (4000mil).

Lars B
Kanske din servopump som börjar bli dålig min bettede sig så innan den gav upp helt.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Här är en film på den felande delen:
Länk
om hela den delen som måste bytas så förstår jag att det kostar.
Men som vanligt så är det väl nån liten skitdetalj som falerat. men som inte finns som reservdel.

/P

Ek
6
Eko
530i
Har samma problem på min G31:a från -21. Enl BMW så känner dom inte till detta problem.... Dom säger bara att jag får dom lämna in den för koll, undrar vad det kostar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.