AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
19.468

Förbrukar kylarvätska - risk för topplockspackning? 540 E39

Sida 1 av 2
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster.

Sitter här efter 12:slaget och tänkte formulera ett inlägg med ett mycket tråkigt problem. Det verkar som om topplockspackningen på min V8 gett sig.

För att börja från början så har bilen konsumerat kylarvätska. Jag kunde inte hitta ngt synligt läckage vilket gjorde en lite orolig. Bilen har inte gått dåligt men känts orkeslös och den gula motorlampan har tänts och släckt om vart annat. De felkoderna har dock indikerat lambdasonderna men vid test så har de fungerat som de ska.......en gåta med andra ord. Den ena av dem är också bytt för bara 3-4000 mil sedan. Och koderna har indikerat först den ena sedan den andra och så har det hållt på.

Vid den första felsökningen i våras så konstaterade jag och min mek att det läckt ut mycket glykol/vatten precis under insuget och lagt sig i "pölar" "ovanpå" motorn. Eftersom det är varmt så har det sedan avdunstat vilket i sin tur resulterat i att det inte droppat ner ngnstans. Vi kontrollerade packningarna på de båda vattenrören som går under insuget och det visade sig att de bakre o-ringspackningarna till rören var riktigt dåliga. Det verkade inte lukta eller ryka vitt ur avgasröret så vi började med att byta o-ringarna och hoppas att topppackningarna var ok. Efter bytet så fungerade bilen bra hela sommaren bortsett från den irriterande motorlampan och att det känts som den saknar ett x-antal hästar, inget acc med andra ord.

I september så började det plinga igen, check coolant level. Jag fyllde på 5 dl och antecknande mätarställningen. Efter 265 mil var det dags för en ny påfyllning och sedan efter ytterligare 116 mil. I mitten på September så började bilen gå riktigt illa och den stank bensin. Jag tog in den till min mek som läste av felkoder och visst var det lambdasonderna igen som indikerat samt även att bränslenivån överskridits. Efter nollning av felkoder samt live-mätning av lambdasonderna så gick bilen "bra" dvs. som innan fast ändå avsaknandet av acc. Lambdasonderna reglerade som de skulle..... Jag tänkte att jag kör ett tag till och testar så får vi se om motorlampan tänds upp igen, men det gjorde den inte. Efter en tid så började dock konsumtionen av kylarvätska öka kraftigt och de senaste gångerna så behövdes det fyllas på efter bara 30 mil, sedan 24 mil och nu sist plingade det till efter 9 mil !!!

Idag tog jag såldes bilen till min mek för felsökning av kylsystemet. Hur vi en lyste och letade så kunde vi inte hitta ngt synligt läckage annat än att det återigen var ordentligt med "pölar" under insuget, precis som förra gången. Jag misstänkte såklart att det kanske var ngn o-ring från vattenrören som inte hamnat som den skulle då vi (läs jag) bytte dem. Men runt vattenrören så var det torrt och fint men uppepå motorn under insuget var det ordentligt blött och kladdigt av glykol/vatten. Medan vi letade efter läckage, trycksatte vi systemet till c:a 1,5 bar. Inget synligt läckage ngnstans men ändå så tappade den 0,5 bar på c:a 10 min. Vi fortsatte att trycksätta och leta men hittade ingen synlig läcka. Då min mek började misstänka topplockspackningarna så utförde han ett komp prov på cylindrarna. Komp provet visade dock inget onormalt utan var bra, en cylinder ha ngt lägre värde än de övriga 7 men det var inom toleransnivån.

Efter att vi gett upp för stunden och jag skulle bege mig hemåt så startade jag bilen och den lät som en 4-taktare. Min mek gick bak till avgasröret och jag varvade upp bilen. Det kom ordentligt med vit-rök och ordentligt med fukt.

Enligt honom så rådde det inga tvivel om att topppackningen antingen den ena eller båda måste gett sig.

Det som är märkligt är att bilen aldrig gått varm i min ägo (de senaste 10.000 milen.)

Nu till mina funderingar:)

1. Är det ett vanligt scenario enligt ovan när en toppackning ger sig.

2. Är det vanligt att toppackningen ger sig på V8:orna och behöver man vara orolig att själva toppen fått sig en spricka?

3.Bilen har rullat 21.000 mil, borde en toppackning ge sig vid detta miltal eller är det bara otur?

4. Kan den fladdriga motorlampan (trots att den nu förblivit släckt sen i mitten på september) ha sin förklaring till en dålig toppackning?

5. Kan det slöa accet ha sin förklaring av en dålig toppackning?

Kan det mot allt sunt förnuft vara ngt annat än toppackningen med tanke på att komp provet var godkänt?

Alla råd, tips, erfarenheter emottages tacksamt i den mörka stund :(

Inget bra slut på detta år.......

Mvh/ Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Glömde tillägga;

Tändstiften bytte jag i somras, tänkte att accet skulle komma tillbaka men icke. När vi gjorde komp provet så granskade vi tändstiften och de såg alla lika fina ut inget tecken på vatten/glykol som förbränts.

När jag har suttit och finkammat Autopower forumet så får jag bara upp att de i E39 familjen nästan uteslutande är rak 6:orna som drabbas av topplockspackning haveri, däribland min svärfars gamla 523:a. Jag hittar inget om att V8:orna skall vara drabbade. Detta var en av orsakerna till att jag valde en V8 istället för en rak 6:a.

Usch...aldrig får man vara glad :(

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Några reflektioner:

Detta med att få fylla på kylvätska i tid och otid har jag erfarit på min 540. Det var veckor mellan påfyllningarna. Jag lyckades aldrig se något egentligt läckage. Tills en vinterdag då allt forsade ut och felet blev uppenbart. Det var undersidan av expansionskärlet som gett sig vid nivågivaren.

Symptom som märktes var även att bilen gav dålig värme i kupen då och då (särskilt på tomgång). Detta avhjälpte jag varenda gång genom luftning. Den sög alltså in lite luft via expansionskärlet då och då. Jag hade väldig koll på detta under felsökningstiden så min motor klarade sig bra, men om man missar detta med luft i systemet så kan det uppstå "hot spots" i toppen som gör att toppackningen till slut kan gå.

Nu tycks det inte vara något fel på ditt expansionskärl eftersom du har läckage vid insuget. Jag har bara sett en enda förut som haft det problemet här på AP och det är Hasso. Minns inte exakt vad han bytte men sök och du skola finna..

Svekke
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mycket mer troligt att kylaren/expansionskärl är bytesmoget.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nja nått vattenläckage vid insuget kan jag inte påminna mig om inte på mina 540 iallafall.
Men jag vet att det förekommit och det krävdes visst att insuget lyftes bort och att insugningspackningarna byttes, fanns bilder på detta nånstans på ett utländskforum, men jag kommer inte ihåg var, men vet att jag länkade till dessa bilder.
Kan ju vara så att den suger i sig vatten via insuget så det förbränns
är ju en "täckplåt" under insuget där läckage kan förekomma också.
"Surar" den ner sig (lambdasonderan kan inte reglera detta) indikerar för mycket bränsle så lutar det åt tjuvluft nånstans. en Luftmassemätare som inte funkar som den ska går liksom inte att säga rakt av.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Hasso, här är ditt inlägg som jag kom ihåg:
Länk

"Så länge systemet läcker så får du in luft istället, hittade en ny variant på läckage på M62 som jag inte noterat tidigare.
Plåten under insuget kan tydligen läcka också."

Svekke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Tack Sveekke tur att det är någon som håller ordning på alla 18000 inläggen :)
så här kan det se ut.
Länk

Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla.

Tack för inläggen :)

Vet inte riktigt livslängd på kylare samt exp.kärl men i Juni-2006 då bilen rullat 14 356 mil så byttes följande;

Kylare, exp.kärl, kylarlock, vattenpump, termostat + termostathus, samt samtliga slangar stora som små. Detta gjordes efter att bilen först "skjutit" den övre stora kylslangen sedan exp.kärlet och till sist gaveln på kylaren.

När vi låg/stod i timmar igår och lyste samt monterade bort vissa delar för att se bättre, så var det torrt överallt utom just under insuget där det ovanpå själva motorn (täckplåten i Hassos länk) var ordentligt blöt och kladdigt. Kylarvätskan borde ju leta sig neråt och inte uppåt, så varför är de då bara blött just där?

Hasso; Just det du nämner med att bilen suger in vatten genom insuget var en teori som min mek också funderade på eftersom det var ordentligt blött i framkant. Men var läcker den isåfall då? Vilken packning är det man skall felsöka?

Saker som talar emot en/eller båda topplockspackningarna enligt mig som glad lekman är följande;

1. Komp prov bra. 2. Inget klägg eller vatten i oljan.

Det som talar för trasig topplockspackning;

1. Inget synligt läckage förutom under insuget dock ej o-ringarna för de två vattenrören.

2. Trots trycktest med en märkbar förlust på 0,5 bar på bara 10 min så finns det inget ställe där vi kunde se att det bubblade, bildades droppar etc. dvs. inget "live" läckage.

3. När jag startade bilen så gick den som en påse nötter samt rök ordentligt vitt ur avgasröret ett tag. Kändes fuktigt.

Eftersom det kostar en stor slant att byta topplockspackningarna så vill man ju fastställa att det är dessa bortom alla rimliga tvivel. Hur skall jag fortsätta min felsökning tycker ni eller är det "klockrent" att det är topplockspackningarna?

Är havererade topplockspackningar en vanlig felkälla på M62 motorn?

Mvh/ Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hasso: Tittade på din bild och konstaterade att det ser exakt likadant ut på min bil. Vad bytte du på din för att åtgärda detta? Var exakt läckte det? Upplevde du att din bil rök vitt ur avgassystemet vi detta fel?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det går att göra ett test efter kolväten/HC i kylvattnet, vissa verkstäder har något form av instrument för detta. Spricka i topp/packning = avgaser i kylvattnet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
grodan. Är inte min bil utan en amerikansk 4.4 liters M62.

Du får kika här vad som kan gå åt.
Länk

Länk

Sedan här är väl hela historien på Bentleys.
Länk

Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
weeeman: Ja, ett sådant test gjorde jag innan jag bytte kylare m.m. eftersom bilen "sköt" den övre kylslangen. Min dåvarande mek misstänkte då att det kunde vara toppen som var defekt just för den anledningen du skrev. Avgaser som läcker in bygger upp tryck och sedan börjar slangar m.m. att haverera. Vid det tillfället var testet negativt dvs. inga avgaser i kylvattnet. Kan dock vara en god idé att göra ett sådant test igen.

Hasso: Okej, får titta på dina länkar :)

Tack för alla tips och råd från er forum kollegor.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hasso:

Super länkar!

Nu har jag läst igenom dem och visst skulle det kunna vara samma fel på min bil. Får be min mek att granska den packningen noga när han börjar riva. Med lite tur kanske det räcker med att byta den och iannat fall så är det ju bara att fortsätta att demontera för byte av topplockspackningarna.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Om du inte har vatten i oljan eller tvärt om så är det väl inte ens värt och speckulera i detta om du inte gjort ett prov på om du har avgaser i vattnet. För har du inte det så är det väl bara och byta packning efter packning?

Läcka kan de ju göra på många ställen och väldigt lite också när bilen står still och går på tomgång. Sen helt plötsligt när man belastar motorn och den flyttar sig lite så kan de ju börja läcka igen...

Och om det var packningarna varför skulle de då finnas vatten under insuget utan att det är vatten i oljan?

bj
56
björna
550 gt 10
545t 04
540iat 98
Hej båda mina 540 har passerat 25000 utan att jag har bytt några toppackningar jag har inte hört att det skall var vanligt heller. Däremot är det ju vanligt att kylare, kärl, pump mm går. Har du kollat dina kattar så att de inte är lösa . Då får man dåligt drag samt landa har svårt att reglera det blir felkoder mm. Men detta har ju inget med att du tappar kylvätska. Om toppackningn är gången brukar det märkas på insidan av ventilkåpor brungrå gegga samt att det luktar smakar sött från avgaser.
björn
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Liten uppdatering.

Har idag varit i kontakt med 3 olika verkstäder varav en är en auktoriserad Bmw-verkstad. De två första hade inget test instrument för att avgöra om det finns avgaser i kylvattnet utan det är sedvanligt komp-test, vatten i oljan/olja i vattnet, glykol/vatten i avgaserna som brukar vara det som "avslöjar" om en eller båda toppackningarna är defekta. Ibland är det inte helt lätt att avgöra heller.

Bmw-verkstaden hade testinstrumentet men inga ampuller med den speciella vätskan (var ett sådant test jag gjorde för 4-5 år sedan). Test ampullerna tillverkas inte längre. Personen jag pratade med var väldigt trevlig och vi diskuterade vad jag redan gjort. Hans åsikt var att det troligen var en defekt topplockspackning. Han kände dock till om packningen under insuget som skulle kunna vara en förklaring till läckaget som samlar glykol/vatten under insuget men om denna packning skulle vara defekt så vore det ändå konstigt hur vattnet skulle ta sig in i förbrännings/avgassystemet. En dålig topplockspackning skulle också kunna generera att glykol/vatten tryck ut och samlas under insuget. Ett komp-test skulle också kunna visa på bra värden trots att det var en dålig packning då vätskan på ngt sätt skulle kunna täta den dåliga packningen just vid själva provtryckningen enligt hans erfarenheter. Han sa också att om man trycksätter systemet i en halvtimme och sedan startar bilen och den går dåligt och rycker vitt ur avgasröret men att den sedan efter ett tag börjar gå bra, så brukar det vara ett tecken på att vatten tryckts in i cylindrarna.

Han kunde heller inte dra sig till minnes att topplockspacknings haveri på V8:orna är speciellt vanligt snarare ovanligt. Men det är klart har bilen rullat långt så slits allting och har man "otur" så kan man drabbas.

Björn: Får bli en ordentlig översyn av kattar, kylsystem m.m. när det blir dags att börja demontera. Oljan är fin inget "klegg" på insidan av oljepåfyllningen eller runt kedjan när man lyser ner och tittar. Oljan på stickan är fin den också. Men förmodligen så har jag inget läckage mellan oljekanalerna och vattenkanalerna utan mellan vattenkanalerna och cylindrarna.

Uppdaterar hur det fortlöper.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Liten Uppdatering :)

Hade bilen hos Bil & Motorteknik i Huddinge för felsökning. De kom fram till att packningen under insuget, se nr 1 i bilden ---->Länk läcker kraftigt! Han ansåg inte att ett test av avgaser i kylvattnet var riktigt tillförlitligt då han berättade om en tidigare bil som de hade försökt med detta test på under lång tid och efter mycket testade tillslut fått positivt till avgaser i kylsystemet.

Jag berättade då att min mekaniker och jag tidigare trycktestat för att leta läckage och att efter att bilen stått med avstängd motor under tryck, så hade den låtit riktigt risig när jag startade den och det hade rykt kraftigt bakom den. Först efter att jag varat upp den några gånger så började den gå ordentlig igen. Det tyckte han lät konstigt eftersom han ansåg att denna läckande packning inte borde ge ngn symptom på själva motorgången mer bara en ökad konsumtion av kylarvatten.

Med andra ord gav felsökningen inte så mycket mer info än vad jag redan misstänkte. Det kan vara toppackningen eller inte.....

Så till mina funderingar som jag hoppas få lite "input" i:

Packningen under insuget läcker och skall bytas det står klart men varför gick bilen dåligt efter att den trycktestats med motorn avstängd? Är det ett 100% tecken på att vatten tryckts in i förbränningskammaren pga. en dåligt toppackning? Då vi utförde trycktestet så utförde vi även ett komp-prov och monterade bort insugsspjäll m.m. Kan detta ha medfört att bilen betedde sig konstigt vid start?

3. Kan det mot förmodan sugas in vatten ngnstans i insuget om det läcker så kraftigt från den trasiga packningen så att bilen kan gå dåligt och ryka eller är det en omöjlighet?

Vill fortfarande inte riktigt bita i det sura äpplet och kapitulera till att byta topplockspackningarna :(

Tacksam för tips/råd.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
det kan ju vara tillfälligheter att bilen gick illa efter trycktestet av kylsystemet.. tex att ni bara kört in bilen i verkstad för att stänga av den direkt vilket kan göra att den surar om den var kall o därför gick den illa. Det kan ju även ha något att göra med att spjället varit borta.

Kan ju även vara topp packning, men jag skulle testat att byta den packning som konstaterats att den är trasig till att börja med o se om den blir bättre.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
hall112: Ja, det kan vara tillfälligheter, som du skriver. Funderade mycket på det igår efter att jag uppdaterat tråden.

Som det ser ut nu har jag helt enkelt inte ekonomisk möjlighet att byta topplockspacknngarna och allt vad det medför. Har beslutat att göra precis som du föreslog, börja med att byta den defekta packningen och kanske ngn mer insugspackning och sedan köra med bilen ett tag för att se hur den verkar. Sedan göra trycktest igen.

Tack för rådet :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Intressant tråd, jag kan ha samma fel på min. Check coolant level plingar konstant och har gjort det länge i min. Jag har bytt kylare, expansionskärl, lock, nivåsensor, vattenpump, termostat och vätska utan förbrättring.

Jag har försökt lufta enligt konstens alla regler och jag har värme i bilen kupén men vattnet verkar förbrukas. Jag har inte gjort så noga undersökningar som dig Kermit men oljan ser fin ut och komptest och stiftbyte är utfört i somras med perfekt resultat.

Lutar väl åt att plocka av insuget och kolla hur där ser ut och kanske byta locket och packning som du länkade till. Har haft av insug osv tidigare när jag monterade kompressorn och de va inte kul. De gick med vanliga verktyg men tog lite tid.

Litar på att du uppdaterar tråden med all information du får fram :-)
grodan kermit: istället för att byta topplockspackning byter du motor. enklare och billigare :) se till o få tag en lågmilare med begagnatgaranti så om det skulle visa sig vara samma fel på den så är det pengarna tillbaks som gäller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.