|
|
|
|---|---|
|
Hej, Någon som har erfarit, eller har information ang att eftermontera original blåtand handsfree (motsv kod 644) i en F11/F10? Bilen ifråga har redan börjat byggas (=går ej att ändra spec), men har comboxen iom tillval USB (6FL). Vår säljare intygar att BT går att eftermontera, men kan inte garantera att allt blir EXAKT som originalmonterat, dvs med original mikrofon etc.. Någon som har input? Vi funderar över att ta en senare byggd bil enbart pga detta. | |
|
Jo, visst går det att eftermontera - det finns ju som tillbehör... och fanns redan som sådant på E60/E61:an. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Men blir det exakt som om det vore monterat från fabrik? Eller vad blir skillnaden? Förstår att det är svårt att svara på, men hur stort ingrepp handlar det om? Finns tex mikrofonen redan uppe vi backspegeln, och "kabelhärvorna" i bilen (iom att den aktuella bilen har 6FL)? Lite avigt kanske att låta random svenska ÅF-mekaniker som riva i en helt fabriksny bil, eller hur hade ni resonerat? |
|
| Någon som har retrofit manualen för blåtand, eller vet var man kan hitta den? | |
|
Jag gissar på att det är samma som på E90. Även om du har "MULF" boxen (eftersom bilen har 6FL) så måste kabelhärvan dras igenom hela bilen, micken ska på plats (mindre jobbigt) samt att det ska programmeras. Jag fick en offert på ca. 15 000 kr från Borgs Bil tidigare i höstas. I teorin så går det att koppla in allting i bagagerummet och bara dra en simpel kabel till mikrofonen, samt att därefter koda in det via datorn. Men jag tvivlar på att BMW låter dig göra en sådan "fusklösning", tyvärr. Mvh/ Niclas |
|
|
Tack Heden, ska försöka komma över retrofitdokumentet (om någon har det?), men om det är likadant gällande F11 blir det till att vänta på en annan bil, utan tvekan. Att de ska dra ny kabelstam i bilen finns inte på kartan. |
|
| funkar de för dig med basic bluetooth så kostar kittet ca 1200:- plus 2tim montereing enligt bmw asap | |
|
ErikThörn> Tack, talar vi om F10/F11 nu? Hittar nämligen inget när jag söker på retrofit BT för F11. Vad innebär basic BT funktionsmässigt? Att man får upp allt i idriven som vanligt, men utan extra antenn och hållare för telefonen? BMW asap, är det en retrofit-databas? mvh H |
|
| Ja f10/f11 med combox installerad. måste bara dra lite kablage och en mic. Ja de e riktigt du mister laddstation och yttre antenn men de ser jag inte som värt extrakostnaden. Asap är bmws egna monteringsanvisningar för eftermontering ja. | |
|
Tack!, vet du möjligen var jag kan komma över detta specifika asapdokument? pma om du hellre vill det. mvh |
|
| Vill oxå veta mer om bmw asap | |
|
Jag har eftermonterat Combox samt nav i min F11. Tog inte så lång tid att göra, men lite kablar och sådant måste man dra. Efteråt så var det bara att koda in comboxen. Dokumentet hittade jag när jag googlade. Vet inte om jag har kvar det på burken, skrev ut det och har det hemma dock :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.