|
|
|
|---|---|
|
Hej! Började en dag med att jag lät bilen stå på tomgång, efter ett tag märkte jag att bilen helt plötsligt var överhettad och såg då att termostathuset gått sönder. Sagt och gjort så bytte jag termostathuset och sedan dessa har problemet börjat. Den har normal temp på tomgång och bra värme i coupen går att köra med den i ca 10 minuter sedan far tempmätaren helt plötsligt på några sekunder till rött. Har provat lufta den flera gånger men samma symtom fortgår, inga problem på tomgång eller korta sträcker men direkt man kör över 10 minuter så blir den överhettad och värmen i coupen försvinner. Några tips på vad det kan vara? Mvh | |
| Lufta mer, M52 är röven att lufta. Kolla gärna mektips för mer hjälp. | |
|
Tror jag faktiskt lyckats lufta den så gott det går. Har dock beställt ny vattenpump, termostat samt kylarlock nu så får vi se om det blir bättre annars börjar jag ana onåd med toppackningen. |
|
| Hade samma problem med min bil , fick byta kylar lock,termostat&vattenpump sen lufta ett X-antal ggr för att få bort luftfickor efter det har den varit felfri på den biten :) ! | |
|
M52 är ju inte så svåra att lufta om man gör det på rätt sätt och mek tipset som finns är ju väldigt bra men fyll vatten i alla slangar så gott det går innan du sätter dit dom fyll så mkt det går i behållaren kör motorn varm stäng av lufta och nu fyller du endast nytt vatten igenom luftskruven som sitter på den övre kylarslangen som kommer från kylaren, det är smått och svårt men jag använder en sån kanna som man vattnar blommorna med och för mig gick det i ca 2-3L och glöm in under luftning skall värmen i bilen ställas på fullt och när du fyller så lås tändningsläget stå på 2 fast med motorn avstäng när du fyllt så det rinner över i luftningshålet så skruvar du ihop igen och kör igång bilen kör den riktigt varm nu borde den inte gå över tempen igen annars upprepa |
|
|
OK/Q8 säljer ett tratt-kit för 49:- med en liten rackare som är perfekt att fylla på i avluftningshålet med. Ställ dig i brant uppförsbacke och fyll på i luftningshålet. Precis som 535power fick jag i ca 3 liter genom det hålet. ___ Min bil: Länk |
|
| In med den på verkstad och få kylarvattnet analyserat efter spår av avgaser (körd topp-packning). De kommer också provtrycka systemet åt dig då de kan hitta flera läckor och kommer avsluta med att lufta ur systemet åt dig. Det här är INTE värt att hålla på med själv och gissa sig fram till vad som är fel. Förr eller senare går toppen eller topp-packningen om du håller på och testar dig fram och låter bilen gå varm gång på gång. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Är ganska övertygad om att byte av H2O pumpejn kommer att hjälpa. Tror impellorn glappar. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Hej! Innan du blir tokig på detta problem så gör så här, borra ett litet hål på termostaten ca3-4 mm vid pilen. När det gäller termostathuset måste du använda flytande packning annars blir det inte tätt mellan kanalerna och går inte att få ut all luft i ur systemet. Fyll på glykol starta bilen fyll på i lilla hålet med en tratt i om du har, när glykolen åker ut stäng skruven. Så kör det bara. Lycka till |
|
|
Det behövs inget flytande packning då grisar man bara ner låt slarvet stanna hos Volvo köp en ny termostathuspackning på bmw och skaffa en ny termostatpackning och gör rent så att det inte finns nån gammal packning kvar så blir det tät och fint om inte är nog termostathuset dåligt På min bil har jag precis bytt vattenpump och termostat och alla packningar och luftat inget läcker och allt är bra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.