|
|
|
|---|---|
| Som rubriken lyder, vad är skillnaden mellan motorerna? Har hört att den mindre motorn har haft problem men vet inte med vad. | |
|
Jag tänker på denna. Fel färg och makalöst fula fjortisljuddämpare men bra pris. Höj gärna ett varningens finger (eller hela handen) om ni vet något om den. Länk |
|
|
Vadå CSI? 4-litersmotorn hade problem med oljepumpsbultarna. Annars skall det inte vara några skillnader vad jag känner till. |
|
|
Säljaren har ju så klart tagit fasta på den rådande 840CSi-hypen :-) Mvh Philip |
|
| Nej att det inte är en CSi har jag sett men är den bara någorlunda rostfri borde det väl kunna vara ett bra utgångsläge? | |
|
Helt klart! Dock ligger det många fina E31:or ute så förhasta dig inte. Länk Länk Länk Länk Länk Mvh Philip |
|
| Även 4,4'an och V12 motorn har problem med lossnande oljepumpsbultar. | |
| Ja det finns många fina men priserna blir lite annorlunda då. Jag tycker om att pilla mycket själv så jag tänkte våga chansa på en billigare. Vet inte om det är rätt att titta på 840 kontra 850 med tanke på det resonemanget men med tanke på priset så kan man ju våga chansa lite. Förutsatt att allt fungerar som det ska givetvis. | |
|
Ja, prismässigt ligger den bra till men som någon skrev så skriker ju hela karossen V12, men å andra sidan är M60/M62 trevliga motorer de också. Oves 840Ci är en av mina favoriter: Länk Mvh Philip |
|
| Håller absolut med dig där. Den röda är riktigt snygg på en 8-serie. | |
|
Jag var och tittade på denna bilen i sommras. Tycker du ska skippa den. Det enda som är värt nåt på den bilen är fälgarna. Jag hade nog knappt tagit den om jag hade fått den=) Får ont i magen bara jag tänker på den |
|
| Nu var den gröne såld, inte till mig dock. | |
|
weeeman Det är sällsynt med problem med lösa oljepumpsbultar för m62. Däremot m60 är vanligt. En sökning på AP visar att det bara är något enstaka fall med m62. Oljepumpsbultarna på m62 har gänglåsning. Själv kollade jag min m62 (som är en 97:a) och de satt bra. Däremot de mindre bultarna som håller ihop pumphalvorna gick att efterdra. Men inte att de egentligen var lösa.. Svekke |
|
| Var det inte nåt legeringfel med blockena, alusil vs. nickasil ,m62 fick väl samma legering som v12:an? | |
| Nikasil var det problem med i USA pga högre svavelhalt i soppan. I Europa var det inga konstigheter med dessa motorer. | |
|
M62 är törstigare och kraftfullare än M60 (annat register) de enda test där man kan jämföra enbart motorn är gällande 740iA E38 gällande 5erie blir jämförelsen E34/E39 vilket kan spela in annat än motorn. En automatväxlad 740i E38 är det 1sek snabbare till 100km/h (7,6sek mot 8,6sek) med M62 än M60. Kan vara en slump i och med att en E34 540iA är snabbare än motsvarande E39 540iA enligt test i Tyska Auto Motor und Sport. Test av 840CiA M60 E31 Länk CIA låter ballare än CSI=). M60 är en suverän motor, kolla oljepumpsbultarna så klarar motorn minst 73000mil med normal service. Det gick en 540i/6 E34-95 från Tyskland till Polen i början på året med just 73000mil. Lägg kraften på att hitta rätt E31 alla motorerna fungerar utmärkt. Mvh Stephan |
|
| Stephan735i: "...minst 73000 mil...." Hur vederhäftig är den siffran? | |
|
Jag vet i alla fall att min M62'a hade några lösa bultar. Men det är ju lätt ordnat, bara ner med en kåpa, tråget, applicera locktite och sätta tillbaka ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.