|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 525 ix touring -93 som gått 14000 mil. Jag har precis bytt olja til den,och funderar på om det kan vara ngt att hälla i ngn typ av tillsats. Är det ngn som har provat det och isåfall blev det bättre eller sämre? Har kollat på slick 50 och x1r som även har en bensintillsats. det finns hur många teflonbaserade tillsatser som helst, tacksam för alla åsikter. | |
| Min åsikt är att det bara är bluff. Om det var något att ha så skulle oljebranschen redan tillsatt det från början. | |
|
Bortkastade pengar som förstör motorn! En bra olja med regelbundna byten är det bästa för motorn. Teflonet ärlömskt. 1. De mikroskopiska partiklarna sväller när de blir varma och kan sätta igen filtret = lägre oljetryck/cirkulation. 2. Teflonet kan hindra oljan att fästa på metallen = smörjningen minskar. 3. Teflonets motståndskraft mot tryck är mycket sämre än oljefilmens = om oljan inte fäster orkar inte teflonet bindra metalldelarna från att mötas. 4. Om du har en riktig olja sker smörjningen med hjälp av oljefilmen = inga metalldelar möts i motorn. 5. Teflonet har en tendens att avsättas klumpvis precis efter utloppen i oljekanalerna - detta kan störa oljeflödet i motorn - sämre smörjning. Olika oberoende tester visar på att motorn slits MER med teflon än utan! Slutsats = varför skall man ha teflon i motorn när den hindrar oljans funktion? Dessutom är det inte precis gratis att förstöra motorn på detta sätt. Här kan du läsa mer om ex Slick 50 ur ett kritiskt perspektiv: Länk Mvh |
|
Axel |
Kunde inte ha sagt det bättre själv.Skönt att här är någon som tänker som jag ,men skriver bättre på maskin. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.