AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.205

Ska min visko låta och bete sig såhär?

Jag kan lätt snurra på fläkten knappt nått motstånd alls, men när jag kör så hör man fläkten snurra med varvet (240 fenomen). Hur funkar det igentligen ska den snurra så fort/mycket nu när det är kallt? Tar lång tid för motorn att komma upp i temp.

När jag kör så får jag små vibbrationer också som går upp i växelspaken så den vibbrerar under färd, kan det ha nått med fläkten att göra också kanske för den borde ju inte snurra med så pass.

Bilen är en 520 -93a med vanos.

bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Ett viskonav till fläkten har två arbetslägen: 1- lågt varvtal oavsett motorns varvtal samt 2 - högt varvtal vilket följer med motorns varvtal. Läge 1 gäller när motorn behöver lite eller ingen kylning och läge 2 vid stort kylbehov. När du startar bilen i minusgrader kommer fläkten att gå på ett högt varvtal tills viskon blir varm sedan börjar varvtalsregleringen fungera.

Mitt bästa tips för att felsöka är att du kör bilen varm och parkerar sedan den inne i ett uppvärmt utrymme (sommartid utomhus) och låter motorn gå på tomgång. Stäng av kupefläkten. Viskofläkten skall gå med ett lågt varvtal under en stund för att sedan öka varvtalet och efter ytterligare en liten stund återgå till lågt varvtal. Då är den ok. Det vanligaste felet är att läge 2 försvinner. Inte så roligt när du sitter i en bilkö en varm sommardag - tempmätaren slutar aldrig klättra upp mot rött...

Har aldrig hört talas om någon sådan som hängt sig på högt varvtal, men det utesluter inte att det kan hända. Verkar inte så troligt då du lätt kan snurra fläkten för hand - den borde istället gå riktigt tungat att snurra.
Tycker inte heller att det borde ske när den går lätt.
Men den låter som en volvo 240 man hör fläkten mer än nått annat :)
Står jag och tomvarvar den till 6000varv så slutar den låta en kort stund sen kommer fläktljudet tillbaka med varvet :(

Aldrig kört nån annan m50 innan bara m20 och då låter den inte såhär.

bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Det enda jag kan tänka mig är att mekanismen som styr varvtalet kärvar så att den har hängt upp sig i läget för högt varvtal. På sidan mot kylaren finns en utvändig bimetall vilken känner av temperaturen bakom kylaren = kylbehovet. Den ändrar form beroende på temperaturen och påverkar en liten stång eller liknande vilken hör till ventilen som justerar varvtalet.

Ta loss fläkten eller om du kan komma åt den på plats och knacka lite försiktigt på bimetallen i mitten på navet, se pos 2 på Länk . Fungerar det inte så är tipset att byta navet.

Har du tänkt på att M50 har ett ganska högt och påtagligt ljud från insugningsröret? Risk för förväxling av ljuden?
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Den griper förmodligen in vid för låg temperatur. Jag har lagat en som betett sig som din genom att byta olja och bimetall på den. Absolut inte värt vare sig pengar eller besväret, men mest för att jag var nyfiken. Den vart bra efter det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.