AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.538

Dodge Caravan (Chrysler Voyager) - Alla säkerhetsbälten krånglar

he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Är en nybliven ägare till en Dodge Grand Caravan -98 som jag bara hittar mer och mer fel på allt eftersom...

Förutom läckande bensintank (vid fulltank!), centrallås som inte kan låsas med nyckel och en skjutdörr som inte kan öppnas inifrån så är det det senaste som oroar mig mest.

Det handlar det om bilbälten som inte låser som de ska när man rycker i dem. Inget av alla sex rullbälten fungerar tillfredställande! Något kan låsa ibland, säg var 10:e gång (hoppas man krockar just då alltså om oturen skulle vara framme!). Dessutom kommer ju inte besiktningen bli godkänd. Jag undrar hur fasen den förra besiktningen kunde gå vägen, men det klart, alla sex bälten har väl pajat däremellan

Provade att starta bilen, ingen skillnad.
Provade att köra bilen och bromsa kraftigt, ingen skillnad. Låser inte då heller.

Suck.

1. Är det ett vanligt problem och går det att smörja/serva/reparera dem på något sätt?

2. Kan det ha med kyla att göra?

3. Kan någon förklara hur de är konstruerade, är det något elektriskt eller är det slungvikter i rullmekaninsmen?
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kan vara så att tidigare ägare smörjt bälteslåsen med smörjmedel som tjocknat/torkat?.
Jag har inte behövt smörja några bälteslås.

628csi
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Tråkigt med strulande bilar..
Men på US-bilar med några år på nacken är C-låset ofta inte kopplat till nyckeln, utan man får låsa upp och sen trycka på knappen... Så var det i alla fall på min Cheva Astro -97 och Cheva Suburban -99.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.