|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
för någon vecka sedan började min bil helt plötsligt gå jätte dåligt. blev helt utan någon turboeffekt. har kollat upp vacuumslangar till turbon, turbon medkänns bra, inge glapp o snurrar lätt. bilen går jämnt och fint i motorn, ryker inget heller.. provade även att koppla in en dieselbox, bilen vägrar starta med boxen inkopplad och plockar jag bort den startar den igen, spelar ingen roll vilket steg boxen står på, och det är inte felkopplat så det kan vi räkna bort | |
|
Kan även tillägga att jag har bytt alla filter, kupéfilter, dieselfilter, vevhusventilationsfilter(fläktenhet) och luftfiltret. |
|
| Har det inte tidigare pratats om luftmasse mätaren? Då folk har testat att koppla bort den. | |
|
har testat att koppla ur luftmassemätaren också, går varken bättre eller sämre |
|
| Har du läst av ladd tryck? | |
|
nix, det har jag inte gjort, har ingen laddtrycksmätare. dock har jag kollat turbon så de är inge fel på den, har även kollat alla vacumslangar till turbo, och dem är hel, har inte.. har inte mätat upp intercooler eller prövat trycka på staget till wastegaten. jag har känt på staget så det är inte löst iaf. och alla slangar från insug till turbo sitter fast och jag har kollat på intercoolern igenom stötfångaren och jag kan inte se några yttre skador på den . har även tagit lös EGR ventilen och rengjort den och sedan när jag sög där vacuum slangen sitter så märkte man att den åkte in lite grann kolven |
|
| Jag har en felkods läsare från kjell o co och där kan man läsa av ladd tryck dock är jag inte så säker på att det stämmer, men om du känner någon som har felkods läsare så kanske du kan kolla så. | |
|
jag funderar på att lämna in på bmw och läsa av felkoder, för det är bara bmw som kan se "alla" felkoder. vissa "icke märkesvärkstäder" kan inte göra det eftersom dem inte har bmws program |
|
|
man hör att vet viner (kommer luft) nånstans vid runt 1500rpm och uppåt , vet ej om det är ifrån turbon eller om det är någonannanstans, vad finns det som kan läka ? det är ifrån insug till turbo antar jag. . |
|
|
Inte helt stängd/kärvande wastegate? Prova även att rengöra LMM. Finns nya LMM på eBay för en vettig summa, kräver kalibrering av DDE: Länk Länk Antar att det är VNT-turbo på en 330d, det är inte så att du har effekt på högre varv (2500+)? Men börja med felkodsavläsning. Mvh |
|
|
inte så lågt som 2500 men vid 3000 så könner man att det börjar komma lite kraft ! |
|
|
det kanske kan vara LMM eftersom när jag rycker ur kontakten till den så går bilen varken bättre eller sämre, och den borde gå mycket sämre om ja rycker ur den, eller ? om den fungerar alltså |
|
|
det känns även som att det skulle vara så att bilen får för lite luft. för om jag ligger på 4an i 50 säger vi och trycker fullt. då händer det nästan ingenting. den vill nästan kvamna av allt bränsle som kommer. men släpper man och är försiktig på gasen så arbetar den sig försiktigt uppåt och vid 3000varv börjar bilen komma igen, men det är ganska svårt att ligga på 3000varv på 5an. så mellan 1000 och 3000 varv är det ingentind. bilen sackar uppför |
|
|
Hej, har du/ni kontrollerat så att ni inte fått in snö i luftrenaren? /H |
|
| Det låter som defekt lmm. Den ger fel värden, skickar signal om mycket mer luft än vad den egentligen får och då skickas det också på en bränslemängd anpassad till den felaktiga luftmängden. | |
|
någon som vet vad det ska vara för värden på LMM ? jag startade bilen igår och ohm mätte den , det enda som stod var 1 och -1 , mellan stift 1 och 5 så kvamnade motorn och mellan stift 2 och 4 har jag för mig så började motorn och rusa, men mätförhållande ändrades ingenting |
|
|
Du kan även kolla laddtryckssensorn (MAP-givaren) som sitter i bakkant på insuget, Min gick betydligt bättre efter rengöring. Ger felmeddelande på laddtryck. Om det är LMM går den troligen bättre när den är urkopplad. Hur kan du vara säker på att det inte är turbon? |
|
|
därför att turbon snurrar lätt och är inge glapp, så själva turboaggregatet är det inge fel på. ska kolla staget från turbo till wastegate imorgon, om det rör sig något när man startar bilen |
|
|
Hej! Har du kollat så att det inte läcker på Intercoolerns gavlar?? Fick höra av en kompis att Intercoolern på vissa bmw modeler har plast gavlar. Så man bör byta Intercoolern om man ska öka laddtrycket på dom. Finns bra efter marknads intercooler som är lätta att montera. Gör så att du blandar diskmedel i en blomspruta eller såpa vilketsom bara det löddrar. Sen startar du motorn och ber någon gasa åt dig medans du duschar över slang kopplingar från Turbon mot insuget. Om du har läckage så kommer det att bubbla som f-n där det läcker! Skriv gärna ett par rader om du hittade felet och var det var! Mvh:K1200GT |
|
|
Om du hör ett kraftigare turbovinande än innan är de alla gånger läckage någonstans mellan turbo och insugningsrör dvs insugslangar alt intercooler. vanligast är de att gummit spricker mellan turbo och intercooler. de brukar synas ungefär vart de är pga oljeklegg. kolla alla ledningar på bilden nedan Länk Om du fortfarande inte har laddtryck är de vnt som spökar be någon gasa lite åt dig och se om vacumklockan på turbon rör sig fram och tillbaka om den inte gör de så har du vacumläckage |
|
| Har nu kollat både bränslepump bak och staget från turbon, staget rör sig 1 cm när man startar (som det ska) och pumpen går. det är inte heller lmm och inget läckage ifrån intercooler | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.