AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.431

flöde på kylslangar

Hejsan, håller på att installera in en eftermonterad (ej orginal) bensinvärmare i min e39 523-99. Enligt en tysk manual jag har till webasto ska man koppla in sig på slang 11 enl bild. utloppet(den varma kylvätskan från värmaren skall gå mot ventilen . Och inloppet till värmaren åt andra hållet på slangen alltså.

Har provat lite och får ej värme genom ventilen. Börjar nu undra när ventilen ska vara öppen/stängd. Och åt vilket håll kylvätskan cirkulerar igentligen tack vare att det är 3 slangar mot värmepaketet. Någon som har koll på vilken som är ingående slang mot värmepaketet..?

Har kopplat att när värmaren slår igång så går acc panelen igång, innan jag stängt av bilen sätter jag på max värme och 2-3 hack fläkt.

Någon med ett hum om vilka slangar som har vilken funktion..?

bild: Länk

bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Låter som en konstig inkoppling men den är fullt möjlig, dock värms bara kupen inte motorn. För att detta skall fungera så måste båda värmeventilerna vara öppna. De fungerar som backventiler när de är stängda. Det låter som om vattnet skall cirkulera genom ena sidans värmepaket och sedan flöda baklänges via andra sidans värmepaket.

Får du ingen cirkulation kommer värmaren ganska snart att överhetta och slå ifrån. Sedan måste den återställas för att fungera.

Tänk på att en aktiv värmestyrning bygger på att reglera värmen genom att växla mellan flöde och vila i värmepaketet. Risk för problem.

Slang 8 och 9 från värmeventil till värmepaket. 12 är retur och 5 är vatten från motorn till värmeventiler.
Tak för svar! Vilken slang hade du kopplat in dig på om du hade monterat..? :)
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Vad vill du värma, motor och kupé eller enbart kupé?

Jag skall kolla lite på slangdragningen i E39:or så kanske jag kan ge dig tips.

//Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.