|
|
|
|---|---|
|
var och besiktade bilen idag med mindre bra resultat: co 0,6 co2500 0,6 hc 209 lambda 1,02 till saken hör att den ryker väldigt mycket tycker jag, nu är det ju bra kallt ute men den ryker ändå mer an den borde. vit rök skulle jag säga med rätt obetydlig lukt, har inte märkt att den dragit vatten eller olja men jag har inte haft den så länge heller så jag kan inte vara helt säker. Bensin vill den ha i alla fall, har svårt att få den under litern med lugn långkörning och färddatorn ligger nog runt 2L/mil nu. Tog in den i garaget idag och kollade med startgas runt insug, kopplade ur spole för spole och märkte att gången ändrades, komtestade och kollade på stiften,ohm mätte spridarna. inget konstigt hittades hittade ett kvitto från förra ägaren på olja och luftfilter från i våras och den har gått ca 600mil sen dess. några ideer? tycker det är konstigt att co och hc är högt samtidigt som lambdan är hög. Kollade felkoder för ett tag sen men då var det inget. läcka i avgas systemet kanske? påverkar det hc? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lambdavärdet är normalt. Avgasläcka kan ställa till det. De brukar tom vägra att mäta bilen om de hittar ett litet hål i systemet även långt bak. Var bilen rejält varmkörd vi mättillfället ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det var min sambo som besiktade och vi har någon mil till stationen och jag tror att besiktnigsmanen gjorde några försök. Ryker mycket tycker jag att den har gjort oavsett hur hårt jag har kört, iofs är det svårt att köra speciellt hårt i det här vädret som vi har. |
|
|
kan det vara dålig gnista? jag tycker motorn går lite lite ojämt på tomgång lite skakig liksom,fast inte mycket. dålig förbränning på en cyl oförbränd bensin = hög hc + syre i avgassystemet lambdan känner det pytsar på lite extra soppa med hög co som följd. fast stiften var gyllen gula på alla cyl. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.