|
|
|
|---|---|
|
Min jäkla backspegel lever sitt egna liv. Ibland bländar den av kontinuerligt, oavsett dag eller natt. Ibland fungerar den bra och bländar endast av när jag tycker att det är befogat. Men 19 dagar av 20 är den mörk. Någon som kan hur denna funkar? Finns inte mkt skrivet om krånglande backspeglar på forumet som jag hittar.... --- Körglädje alla dar i veckan | |
|
Mina automatiskt avbländande spegelglas var helt suddiga och missfärgade, vilket dessa glas verkar bli efter några år. De är svindyra på BMW, men de går att hitta billigare på t.ex. e-bay. Själv valde jag att köpa nya "vanliga" spegelglas från UK. Det finns faktiskt rätt mycket om spegelglas på forumet och man surfar runt lite... Olle D |
|
|
Jag har inga som helst problem med mina spegelglas. Fungerar klockrent på en bil som är tillverkad november 2000 |
|
|
Köp en spegel på skroten för några hundralappar. Sen byter du hela spegeln eller bara elektroniken om det nu är den som gått sönder. Jag har för mig att jag gav 350:- för en perfekt fungerande spegel. |
|
|
Det är alltså inte ytterspeglarna i sig som är strul. Det är sensorn för mörker/ljus. Ibland funkar det men oftast dimmar den ner speglarna trots att det är mitt på ljusan dag. Men om en "ny" innerspegel ligger på hundralapparna är det ju ingen fara.. Det får bli lösningen.. Tack för svar. --- Körglädje alla dar i veckan |
|
|
Har du regnsensor? Det skiljer ju på fästet i såfall. Annars kan du köpa den här och riva ur kretskortet och flytta över. Länk |
|
| Älskar denna backspegel :) | |
|
Peter_55: Tack för tipset, men regnsensor har jag "tyvärr".. Blir till att ragga spegel på ebay tror jag. --- Körglädje alla dar i veckan |
|
|
Jag var nog lite otydlig där. Det jag menade är att jag tror att elektroniken passar oavsett, så därför kan du flytta över den till din trasiga spegel. F.ö. så finns massor av speglar med regnsensor på skroten också, men det är nog onödigt att jaga just en sån. Sök på Lagabasen och ring närmaste skrot. Det är en enkel operation att flytta över elektronik och eventuellt glas. Tar inte många minuter. Spegeln är bara hopsnäppt med låstungor. |
|
|
Ok, tackar för svar!! Jag ska göra det. Mvh --- Körglädje alla dar i veckan |
|
|
Är sensorn på framsidan av spegeln ren? Systemet har väl två sensorer, en på innerspegelns framsida och en på baksidan. Kontrasten mellan dem styr om den ska blända av eller ej. Är framsensorn skuggad av damm tycker den oftast att det är just något starkare ljus bakifrån och vill blända av. Damm kan ställa till det, även i en bil, tänk bara på fläkten som sitter i ACC-enheten i mittkonsolen. Med tiden blir de helt igensatta och surrar som bålgetingar. Bara en fundering innan du börjar lägga pengar på att byta delar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.