AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.617

740 e32 startar inte, ingen ström till pumpreläet?

Mr
16
MrGoodbar
BMW 740iA -93
Cheva Impala -75
Ford Galaxie -68
Cheva Coupe -38
Mina problem började i oktober, då bilen inte gick igång. Efter byte av bränslepumpsrelät funkade dock bilen bra.
Sedan början på december drar bilen ur batteriet över natten, och lat som man man är, med en bunt andra bilar att ta hand om, har jag kört utan baksäte och tagit av jordkabeln till batteriet när bilen skall stå mer än några timmar. Började forska lite före julhelgen, och konstaterade att säkring 20 drar 4 A när tändningen är av. Har bilen stått över natten utan jordkabel, drar den 0,3A när man sätter på kabeln. Slår jag sedan på och av tändningen drar den 4A igen. Har provat att koppla bort matningen till värmesolenoiderna, men det blev ingen skillnad.
Som grädde på moset så vill bilen sedan julafton inte gå igång!
Köpte nytt pumprelä, men den startar inte ändå. Pumpen har provkörts på bänken, och den fungerar, nu ligger den på skuffgolvet ikopplad, men den får ingen ström när tändningen slås på...
Vad i h-e ska jag göra? Nu är det slut på ideér .. 4 mil till närmaste diagnosuttag gör inte saken lättare :-(
Kvalificerade tips och förslag mottages tacksamt!
ri
699
riku
740iA -97
Pumpen får väl bara ström typ 1sekund om du inte försöker starta.
Be någon känna/lyssna på den medan du startar.
Det är en säkerhetsgrej, pumpen ska stanna vid t.e.x. krock och motorn stannar.
Min digitalmätare hinner inte reagera på den korta tid strömmen är på, då jag slår på tändningen.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Är du desperat gör en liten fuling och koppla in ett eget relä på tändingen till bränslepumpen.
Mr
16
MrGoodbar
BMW 740iA -93
Cheva Impala -75
Ford Galaxie -68
Cheva Coupe -38
Har nyss provat med startgas, och då tänder den.
Riggade sedan upp multmetern så att den syndes i bakfönstret och kopplade multin till pumpen. Ingen ström till pumpen när jag kör på starten...
ri
699
riku
740iA -97
Prova att bygla anslutning 30 till 87 på reläsockeln (tror det är samma på alla BMW med 4 stift på relät) då ska pumpen gå.
Testa om du har spänning mellan dom först.
Min tanke är att du kanske har fel på startlåsbotten, kanske slitet, det finns säkert nån här som har erfarenhet av det.
Mr
16
MrGoodbar
BMW 740iA -93
Cheva Impala -75
Ford Galaxie -68
Cheva Coupe -38
Ryckte ur reläet som sitter bredvid pumpreläet, motorstyrningsrelät?
Det var ett "vanligt" 4 pinnars relä, så jag åkte ner på macken och köpte ett.
Stiften passade inte, så jag fick bygla med kablar, så stiften kom rätt, och bilen hoppade igång!
Vid kontroll så drar den dock fortfarande stora mängder tjuvström, så felsökningen fortsätter. Frågan nu är ju vad som skjutit två pump- och ett styrrelä...
Fortsättning följer.
ri
699
riku
740iA -97
Hör av dig när du hittat problemet.
Lycka till.
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Har du mätt spänningen från generatorn?
Kanske fel på laddregulatorn.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Mr
16
MrGoodbar
BMW 740iA -93
Cheva Impala -75
Ford Galaxie -68
Cheva Coupe -38
Drog igång bilen med multin inkopplad: 4,18 volt vid 2000rpm, så den verkar ok.
Har haft en tanke på att genisen varit kass, men den laddar korrekt, så kan den ladda ok, men dra ström från dioderna ändå? Tveksamt..
Har ryckt ur, både det ena och det andra, men nåt drar 4a i alla fall..
Långsession i garaget i morrn....
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Tips från coachen ;-)

Ett klassiskt E34 o E32-problem, med tjuvström, är faktiskt styrboxen till IHKA:n. Dvs. den svarta, avlånga boxen som sitter allra längst fram, mot torpeden, dvs. efter microfiltret och fläktsvärdet. Mät över klimasäkringarna i huvudsäkrngsboxen med kabelanslutningen till styrboxen ansluten respektive urdragen, så avslöjar det sig direkt!

(Du når den genom att ta loss vänstra konsolskyddet till mittkonsolen, det som sitter strax ovan gaspedalen.).

Mvh o Gott Nytt År,
/A

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Mr
16
MrGoodbar
BMW 740iA -93
Cheva Impala -75
Ford Galaxie -68
Cheva Coupe -38
Så, färdigskakad efter nyåret, forstatte mina mätningar idag.
Gick på KRAFTWERKS tips, och när jag tar bort kontakdonen från styrboxen till IHKA:n droppade ampermetern från 2,16A till 0,11A...
Är det nån idé att felsöka vidare, eller är det bara att leta rätt på ett styrdon?
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Ja, (som jag trodde...det är det vanligaste felet) det verkar som om Du bör söka rätt på ett styrdon :-)

Du måste ha ett av den nya generationen, dvs. efter 1991! Fördelen är att det är samma till både E32 o E34!

Ett nytt kostar nästan 5 pix på BMW

Mvh
Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Visa användare
63
royal blue
750 ial -88
525e61 touring
mrGoodbar kolla den vita kontakten på vänster sida har haft samma fel på min 730 92 kontakten var full med oxid riktigt grön vilket leder till att den lägger ström på värmeventilerna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.