AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.029

Bmw 330xd e91, köptips och tyck till!

Sida 2 av 2
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Undrar vilken som är snålare på diesel, en manuell xdrive eller en automat utan xdrive? Håller med om att automat är kanonskönt men körglädjen infinner sig inte riktigt som med manuell låda. Sedan sjunker förbrukningen rejält utan automat särskilt om man kör korta sträckor och lådan inte hinner bli riktigt varm.
Roffa1
Den manuella är helt tveklöst snålast, sedan drar x-driven ca 1-2 dl mer per mil. (oavsett val av vxl-låda)
Det där har jag funderat på också Le Boeuf! Vet inte om Roffa1 förstod vad du menade bara.

Jag tror det är liten skillnad om man skulle ranka/jämföra Manuell X-drive eller Automat RWD.
Roffa1
Tror att valet av automat eller x-drive ligger på ungefär samma förbrukning +1-2 dl per mil.
Väljer du en bil med båda alternativen = dubbelt upp i förbrukning +2-4 dl (extra)per mil.

Så skillnaden i bränsleförbrukning mellan TS båda alternativ borde bli oavgjort.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Man kan nog inte generalisera och säga att xdrive eller automat drar 1-2 dl/mil mer än manuell utan xdrive överlag. Skillnaden är mindre på landsväg sommartid än stadstrafik vintertid men det tror jag att de flesta hänger med på. Den högsta förbrukningen jag mätte upp på min tidigare 330xdA -07 var 1,1 l/mil, stadstrafik och kall vinter. Nuvarande (325d -10) verkar dra 0,8 under liknande förhållanden, dock inte riktigt inkörd än så forhoppningsvis sjunker den ytterligare. Vad årsmodellerna skiljer sig åt gällande förbrukning låter jag vara osagt men jag förmodar att en nyare är snålare.
Xdrive eller automat, eller både och??
Nästa bil blir förmodligen en 3,0d, 4wd med manuell låda. Priset på automatlådan, mindre körglädje och högre förbrukning är skälen.
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Det har funnits en del trådar i forumsdelen för 5-serien angående insugsspjäll som far in i motorn, gäller det även (E9x) 3-seriens äldre 3.0L-dieslar?
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Hur går det med letandet? Har blivit med 330xdT sedan ett par veckor tillbaka och är då supernöjd. Nu kommer det ett leende på läpparna istället för svordomar när omkörningsfilen är oplogad.

Automat är säkerligen skönt i stan men samtidigt är den så stark att man kan köra på 3:an i ett väldigt brett hastighetsområde. Dyker en bil upp med 'helt rätt utrustning' men manuell kan det vara värt att provköra iallafall om du inte bor i en storstad.

Har haft 0.75/0.8 i förbrukning, med huvudsakligen landsvägskörning. Inte supersnålt men relativt effekt och xdrive är det då inget jag klagar på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.