AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.030

Bmw 330xd e91, köptips och tyck till!

Sida 1 av 2
Fu
34
FugitivE
BMW 1M -11
Hej!

Det är så att jag hade planerat att köpa en 330xdaT inom snar framtid, typ en -06 eller -07a.

Försökt söka mig runt på forumet och hittat en del information som är nyttig, men ändå inte helt klara svar.

Har några frågor här på listan:

- Finns det några större problem man bör känna till när det kommer till en 3,0d?
- Hur är det med 4hjulsdriften? hållbar? massa strul?
- hur klarar drivlinan av sänkning och lite större fälgar? självklart att det slits mer som alla bilar men tänkte om det är något mer man bör veta om just då det är tex 4wd?
- Någon som har chippat en sådan? är det också väldigt känsligt där med drivlinan? hur mycket vrid pallar lådan och 4wdn? någon som har siffror på det?

- Vad tycker folk om förbrukningen på sådan bil? "sparar" man in pengarna på skatten jämnt emot vad bensin kostar och inte köpa en bensinare? kör runt 4k mil per år +- 0..

Varför jag just väljer en 3,0d är just för 4hjulsdriften. Annars kan man väl lika välja en 3,5d när man ändå håller på? ;)

Skulle vara jätte tacksam för lite tankar och svar!

Mvh Kevin
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Har själv haft en 330xd -07 med Steptronic. Min drog ca. 0,9 l/mil blandad och 0,70 landsväg, så speciellt snål är den inte. Jag kör 2000-2500 mil/år och med 6800:- /år i skatt lönade det sig inte mot en motsvarande 330xi.

Sänkning och större hjul är inga problem, det gäller dock som alltid att inte sänka för mycket med endast fjädrar. Min var sänkt ca. 30/20 och hade breda 19"-hjul. Länk.

Programvaran i min var uppdaterad till ca. 280 hk och 580 nm, om jag inte är fel ute så är Steptronic-lådan specad till över 600 nm.

MVH Christofer
Fu
34
FugitivE
BMW 1M -11
Tack för svaret Crille!
kl
7
klabbe08
330dA Touring -06
Har inte en xd men jag har en 330 diesel automat (E91 -06) och ligger runt 0.7/mil i förbrukning (kör mkt landsväg).

Kör ca 3000-3500 mil/år så om man kör mkt så lönar det sig nog att köra diesel.

Ang fälgar så kör jag med 265 bak och 235 fram (M3 fälgar), hade problem med att bakfälgarna tog i skärmen vid lite tyngre lastning men fick bak fälgarna bytta mot samma mått men med annan infästning (fälgarna kom längre in iaf så dom inte slog i skärmen) Så det kan man ju tänka på om man ska ha större fälgar.

Är annars ruggigt nöjd med E91, funderar också på att öka prestandan i den också men måste bara övertala "regeringen" där hemma :)

Lycka till med ditt köp.

MVH
Adde

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
- Hur är det med 4hjulsdriften? hållbar? massa strul?

Jag vet en som hade en 530D -06 som hade stora problem med fyrhjulsdriften. Jag kan inga detaljer mer än att han bytte bort bilen när garantitiden gick ut. Dels av kostnadsskäl och dels att han inte hade tid att ha bilen på verkstad. Det var ej mekaniska fel utan mjukvaru eller givarfel.

Men som sagt var, jag kan inga detaljer om det mer än ägarens missnöje.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja, det verkar vara mest dieslar som får problem med fyrhjulsdriften?: Länk
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Verkar ju nästan vara så att det är just 330d xdrive som haft problem.
Har ni någon aning om detta problem med fyrhjulsdriften även förekommit på 320d x-drive?

MVH /R
Har aldrig haft problem med fyrhjulsdriften på de tre 3-serier jag ägt.
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Körde 70 mil landväg med släpvagn (mc transport) idag. Gick runt 100 km/h.
Förbrukning: 0,59 L/milen!

Går att få ner förbrukningen till 0,5 L/milen utan släp..

Skippa 4-hjulsdrift och framförallt automatlåda så kommer du få en bränslesnål och dessutom snabbare bil. Oljevispandet i automaten suger en hel del effekt och bränsle:-(
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
mr.ozz: Enligt TS så vill han ju ha fyrhjulsdrift...

MVH Christofer
Fu
34
FugitivE
BMW 1M -11
Ja bilen är till för att vara en bra brukis året runt, var bara lite intresserad av förbrukningen i överlag, men är nog ändå inte det som spelar roll i slutändan.. jag väljer just 3,0d just för fyrhjulsdriften.. annars kunde jag som sagt lika gärna välja en 3,5d... automat är viktigt med, går inte och beskriva enligt mig själv hur skönt det verkligen är att ha..

Verkar som att jag har fått väldigt nyttig info ändå nu av era inlägg, och det tackar jag för! bara skriva mer saker om ni har något att tillägga..

Annars är det väl bara för mig att hitta en bra 330xd som känns rätt för mig med rätt utrustning.. hoppas att det dyker upp snart :)

Mvh Kevin
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Bra trådstart FugitivE, är ute efter samma (men har manuell som önskemål till skillnad från dig ser jag) motor och årsmodeller.

När nya 3-serien ska släppas, någon som känner till om Xdrive kommer direkt eller om det är samma eftersläpning som för nya 5-serien?

Finns rätt få 330xd på blocket över huvud taget just nu, kan man räkna med att det kommer dyka upp ett gäng i och med premiär på nya 3-serien kan det kanske vara värt att vänta.. Är det något du (eller någon annan) funderat på?
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Har blandat ihop årtalen tror jag, fick för mig att nya 3-serien ska dyka upp till hösten men det är väl först 2012? I så fall är det ju väldigt långt borta..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
WGN:

Det verkar vara några 330xd som har fått problem med nån ställmotor VTG i mittdiffen, vilka motorer hade du på dina 3-serier?

Inget nyår är komplett utan Autopower! ;]
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
3-serie sedan kommer som modellår 2012, vilket innebär att de kommer rulla på vägarna i höst.. Touringen väntar de säkert med minst ett halvår...

Själv tycker jag det känns trist att köpa en 3-serie nu eftersom de förmodligen dyker i värde när de nya kommer...
Att nya 3-serie sedan kommer som modellår 2012 innebär ju inte automatiskt att den kommer i hösten. Kan lika gärna komma under nästa år. Det säger ju enbart att den kommer före september 2012 då modellår 2013 lanseras.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
F30:an kommer att börja säljas i mars 2012, enligt de uppgifter som finns. F31:an hamnar då antagligen i september 2012, och då xDrive-versionerna brukar släppas ett tag senare (för 31:an, då) är ju antagligen inne i början på 2013.

Vilket ju inte riktigt är runt hörnet...

----
BMW CS #6212
rob_t_j72: Jag har haft två tidigare 330xd, en E46 touring från 03 och en E90 från 08. Nu har jag en 320xd touring från 2010. Har aldrig haft problem med fyrhjulsdriften.

Har aldrig haft problem med fyrhjulsdriften på någon av mina andra bilar heller, både Bmw och andra tillverkare. Kan hända att jag haft tur... Minst en fyrhjulsdriven bil kommer jag alltid att ha, värt guld nu på vintern.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Min BMW handlare sa att nya 3-serien "sedan" släpps okt/nov 2011. Att priset på E90/91 skulle sjunka drastisk är inte riktigt sant, priserna sjunker först när nya 3-serien hamnar på begagnad-marknad. Alltså 1 eller 2 år efter releasen av nya 3-serien. Kolla bara på E60/61, folk begär rätt så mycket för dem fortfarande. Men nästa år eller om två år, då kommer vi kunna hitta många billiga E60/61.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Grodan - menar du att priserna på E60/E61 inte har sjunkit drastiskt redan?
Vissa handlare har ju kvar gamla priser, men de objekten säljs ju inte heller. Men det är klart att de kommer att sjunka mer...

Verkar för övrig vara lite oklart när nya 3:an börjar säljas..
st
26
stiffler10
325XiA Touring -06
Tjena FugitivE,

Vet inte hur mycket du kör per år. Men ett alternativ kan ju vara att titta på en bensinare 325xia eller 330xia. Dom drar iofs mer soppa men är riktigt fina motorer som båda passar väldigt bra ihop med xdriven.
Drar ju iofs mer bränsle, men min erfarenhet är att de stora dieslarna i BMW, speciellt med fyrhjulsdrift och automat inte alls är speciellt snåla. Kan vara värt att överlägga iallafall.

/S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.