|
|
|
|---|---|
|
Någon som har referenser eller erfarenhet av företaget T.M Chiptuning AB Finns på www.tmchiptuning.com Jag överväger att Ecotrimma min nedanstående 120-d/163 hk BMW Modeller: 1 Serien E81, E82, E87, E88 - Turbo Diesel Motorer 2.0L 120kW / 163HK 340Nm 2004 - 2007 R4 16V Original Ecotrim Steg 1 Effekt (kW) 120 kW +20 kW (140 kW) +26 kW (146 kW) Effekt (HK) 163 HK +27 HK (190 HK) +36 HK (199 HK) Vridmoment 340 Nm +56 Nm (396 Nm) +70 Nm (410 Nm) på varv 2.000 varv 2.000 varv 2.000 varv Pris på begäran på begäran | |
| Varför heter det ecotrim? Skulle den bli snålare? På bekostnad av ljudnivå och utsläpp?? | |
Ghost Rider |
det ger en minimal ökning i hk men desto mer i nm |
|
Aha. Lite klurigt om ökningarna bara anges vid ett varvtal. Man hade ju velat se hela kurvan före/efter. Särskilt på dieslar brukar ju kurvorna se mycket märkliga ut även original. |
|
|
Ökning av moment ger ökning av effekt (vid aktuellt varvtal). Lite märkligt att det som billtillverkarna käpar som mest med just nu, låg förbrukning, kan sänkas ytterligare av en chipfirma. Mer moment/effekt och mindre förbrukning utlovas. En ekvation som inte går ihop för mig. Vad är det som fått stryka på foten, livslängd? mvh/ Anders |
|
|
Edit: kämpar :-) mvh/ Anders |
|
|
En liten gnutta bränsle har ju gått åt till modern avgasrening samt för att sänka dieselknattret (flera insprut per förbränning). Det kan man säkert strunta i med lite modifiering. Och dåligt samvete. Livslängden kan man alltid strunta i om man vill. Knappast något som trimfirmorna vet särskilt mycket om. Sen finns ju i moderna bilar skyddsmekanismer som drar ner effekten om temperaturen sticker iväg t.ex. det bidrar ju till att maskera/fördröja eventuell livslängdsförkortning pga trimmet. Sen kan man ju undra om några procent (typ 10-20%) hit eller dit gör så stor skillnad egentligen. Varken på livslängd eller prestanda. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.