AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
287.531

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 9 av 49
"Varför åker ni omkring i gamla bilar?"

För att vi är nöjda, kanske?

Mvh

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Karlhilding:
Titta på sidan 7.
1. Öppna dörren
2. Sätt på dig byxorna
3. Höjj nivån på dina inlägg.

När du har gjort det kommer jag att kommentera dina inlägg.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Martin E
Det blir lite tramsigt när du har en 4 år gammal snikutrustad BMW från BMWs billigaste segment och tar på dig en ”Von Oben” attityd och hävdar att alla bilar äldre än vad du just nu har är skit respektive skrot.
Men, det kanske blir så när man är ortoped och hela tiden möter patienter utan kläder. Det kanske har resulterat i att du anser att du är bättre än andra människor då du är i ett påklätt överläge i din yrkesutövning.
Misstänker även att du bor i en underutvecklad bruksort där en 4 år gammal BMW skapar en känsla av att du är bättre än andra.
Nu börjar det att bli dax för facelift på din bil, den är inte ny, den är inte gammal, den är mittimellan.
Jag gillar gamla bilar för att dom har en själ, kolla på mobile.de om du kan hitta nedanstående bilar:

Porsche 964 cup (obs, cup, inte coupe, ingen facelift, helt original)
BMW 323-E21 (mint, sista årsmodellen, ingen facelift)
Porsche 968 CS (clubsport, ingen facelift men massa glasfiber)

God fortsättning
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Hade jag bara fler garageplatser så skulle bilparken utökas med en E24 eller en E9 om det går att finna en som är rostfri.
Jag skulle också vilka äga en tidig E34 med mindre än 5000 mil på mätaren och helt i original.
Eller varför inte en Baader Meinhof Wagen.
MartinE: Du är förmodligen en sådan person som ser bilen som ett själlöst transportmedel, dvs den skall ta dig från A till B billigast möjligt, utan minsta lilla finess.
Du måste komma ihåg att många här är sk "entusiaster". Hur ofta har det hänt att någon kommit fram o beundrat din 120D eller frågat om den? Har det hänt alls? Gissa hur många gånger jag INTE fått beundrande blickar när jag är ute o glider med min "skrotfärdiga" E34 eller att någon INTE kommit fram o frågat om bilen (ja jag vet att det är skillnad på "entusiastbilar" o gamla bruxbilar men ändå..)...
Eftersom det är modernt med "individualism" så har jag mycket svårt att förstå att en modern kille som du glider omkring i en "snik" 120D, o som dessutom klankar ner på de som verkligen är "individuella" o har "dumheten" att fullfölja sina visioner trots att det är allt annat än lönsamma...
Sen tycker jag inte att en bil från -04 kan betraktas som "gammal", en gammal bil är från början av 80-talet (eller äldre!) för min del...
Såg nyss på Discovery Channel där dom pyntade upp en BMW 840 Ci.
Fyfaan va sugen man blev igen på min drömbil.......suck....

Visst en 8:a bara under huven,men men..
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Att vara tvungen att ha ny fin bil luktar lite mindrevärdeskomplex i min näsa. Lite som att man köper en bil för att andra ska vara nöjda istället för att man själv ska vara nöjd. Likadant när man drar ned på standarden hemma och köper billigt skräp istället för riktiga grejer för att kunna lägga mer pengar på bilen - så gjorde jag också när jag var en osäker ungdom och sökte bekräftelse från andra.

Jag har hellre en rolig snygg bil för min egen skull än en ny för att omgivningen ska bli imponerade. Alltså, hellre en gammal Toyota Celica GT-4 eller Peugeot 106 XSI än en snålt utrustad e87, Ford Fiesta eller Skoda från detta decennium. De ser ju ändå ut som att de kommer från samma band ur fabriken och att man bara har slängt dit olika märken på bakluckan. Trist, tråkigt och helt oinspirerande.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Lite sandlåda på båda sidor!

esadh: Din första mening speglar tillbaka på dig själv.
Martin E
Nytt år och god fortsättning på ännu äldre bilar:)
Detta ämne var tydligen känsligt för många.

Jag tror för den övervägande majoriteten inkl mig handlar bilen i första hand om att ha ett bra transportmedel som erbjuder glädje.
Att ta sig till jobbet, handla, skjutsa familjen etc.

Att nyare bilar är bättre än gamla råder väl ingen tvekan om.

Jo dom går säkrare, tystare, snålare och bättre!

Annars skulle väl alla vara som bakåtsträvaren, mytomanen och skrotbilsentusiasten AndersK åka omkring i E21 or, om man nu tror på något han säger vilket jag inte gör.

Den välkända Jantelags mentaliteten verkar vara svaret på att vissa åker omkring i gammalt sheisse i Sverige om man bortser från rena entusiastbilar.
Dessa verkar resonera om man Köper nyare bil måste man ha mindervärdeskomplex.

Det är således den ekonomiska frågan som är det enda argumetet att äga en gammal bil äldre än tex 10 år?. Vilket är självklart för många och till priset att man för skruva lite extra.

Vilket jag tycker är anmärkningsvärt då vi ligger nästan topp 10 i välståndsligan.

Men frågan som jag tyckte var intressant och som några som kunde föra en relevant diskussion kring utan att blanda in de själsliga aspekterna;) .

Att när blir det olönsamt att äga bilen för oss som gillar att köra och inte skruva när reparationskostnader, skatter och försäkringskostnaden överstiger den nyare bilens värdeminskning och kapitalkostnaden.

Samt hur mycket är den extra kostnaden i så fall.
Även en inbiten entusiast måste väl inse att det finns ett värde att ha en nyare bil?
Martin E: Jag tror inte ämnet i sig är speciellt känsligt utan det är din dryga "jag är lite bättre än er" attityd som gör det hela känsligt. Vem som helst med en någorlunda sund ekonomi klarar såklart att finansiera en halvgammal 1-serie. Personligen så ser jag dock inga som helst fördelar med en lite nyare bil jämfört med den jag har idag.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Andersk:

"Facelift är när man har en gammal bil men vill att grannarna ska tro att man har en ny och därför gör en kosmetisk uppdatering med detaljer från en nyare bil."

Ja snälla lilla du. Berätta var du får allt struntprat ifrån.
Håller med Martin E om värre mytoman än du får man leta efter.

"Öppna stängda dörrar!??? Är det något du själv hittat på. För inte begriper jag det uttrycket. Och tydligen begriper inte du - när man läser dina inlägg - vad det betyder att slå in öppna dörrar.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Varför? Skattetrycket.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
>"Att nyare bilar är bättre än gamla råder väl ingen tvekan om."

Det beror ju på hur man ser det. Jag har relativt nyligen börjat läsa här på Autopower, men jag tycker att man rätt ofta ser trådar som behandlar BMW:s försämrade kvalitet. Dom har alltså blivit sämre.
Det är är en av de trådar jag stött på där det antyds att motorerna blivit sämre t.ex.: Länk

Och designmässigt ska vi inte prata om dom nyare.... Det är ju först nu, alldels nyss alltså, som dom tagit sig igen. Du har ju själv ett av dom allra värsta skräckexemplen på taskig designkvalitet.
Det är inte alltid som det var sämre förr, alltså.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Flera personer har skrivit att de tycker äldre bilar är snyggare och trevligare att åka runt i. Att då kalla dessa för avundssjuka mytomaner gör ju inte diskussionen särskilt trevlig.

-------
//Lövet
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Vem kallar vem för avundssjuk?

Att Andersk är mytoman står väl utom all rimlig tvivel.
Förutom det så kan han ju vara en hyvens 20-åring.
Men med all hans "erfarenhet" av allt han skriver plus har ägt och äger idag så borde han vara minst i min ålder.
Jag har förresten slutbetalat mina studieskulder nu och får kanske råd att investera i en sommarstuga med brygga istället för att lägga 300´ emellan på en 528 F10.
För inte mår jag dåligt av köra en 530 -07.

Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Det är grymt att höra nån klanka ner på bilars design när man själv kör en 523 T från 98 .

Martin E
Ja men AndersK har bevisligen visat att han är en mytoman och jag håller med om att det är mindre trevligt.
Enligt svenska Nationalencyklopedin (mytomani´, sjuklig benägenhet att ljuga och förvränga verkligheten)

Gammal bilpark
Länk
Med bra välstånd
Länk

Gillar vi verkligen gamla bilar ?
Eller välståndet kanske inte speglar vår köpkraft när det gäller bilar.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är det inte så att vi i Sverige generellt köper relativt stora och dyra bilar och vårdar dem väl.
I praktiken kanske vi lägger mer pengar på bilen än sydeuropen som åker två år gammal parkeringsskadad Clio eller Punto.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jo visst är det så plus att vi oftast har ett mycket

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
dyrare boende enär vi tvngast att vara inomhus 65-70% av året.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.