AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
287.522

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 7 av 49
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Skrivit av en 20-åring vid namn/nickname Andersk.

"StefanL:
Kan tyvärr inte besvara den frågan.
Jag gillar banracing, har kört långlopp i 5 säsonger, runt 1000 varv runt Gelleråsen med en M3-E30, sprint med en Porsche.
Har bruxat gamla 911or.
Med tanke på att du kör en 120d anser du troligtvis att den bilen är höjden av körglädje och fulländad.
Vi befinner oss lite för långt ifrån varandra."

Jag kommer att skratta mig till sömns! Du är inte lite rolig du plus att du är en jäkel på Rysslandsfonder. Sätter mitt huvud på att du inte ens har behövt deklarera.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Haka inte upp dig på det nu Kalle lelle... Finns faktiskt de som har lite andra bakgrunder än en själv... Säkert många här inne som skarvar lite då och då... So what liksom... Luta dig tillbaka och njut en rökig single malt istället...:)

Gott Nytt!
Martin E
På vilket sätt har en gammal skrotningsmässig bil en själ ?
Martin E; Ödmjuk är du verkligen inte, trist...

Allt har sin charm om man enbart brukskör och har pengar man inte vill ha, passar en ny bil utmärkt (med få undantag). Jag skulle gladeligen köpa en ny Golf R DSG 5-d med taklucka, navi, läder, mörka rutorpaket etc (det ska vara maxutrustat annars får det definitivt vara) om jag slapp se den rasa handlöst i värde. Golf R är den enda bilen jag skulle kunna tänka mig köpa ny till mig själv för egna pengar.

Okej vore jag inte så intresserad av 540i/6 E34 skulle jag nog köpt en Golf R, dock mer troligt lätt beggad med maxutrustning från Tyskland.

'Jag förstår inte varför man köper en

1serie utan xenon, farth eller pdc
3serie utan xenon, läder (okej utan för en 316), pdc, taklucka (för 6cyl) navi (335/M3).

Utrustning är MYCKET viktigare än ålder på bilen. Det behöver inte vara allt, men nästan.

Ju yngre än bil är dessutom mer special måste den ha, Individuallack, rätt utrustning medan en äldre klara sig på att den har något speciellt. Jag hade en 81:as Toyota Corolla helt original i mycket fint skick, en sådan tråkig standardbil blir med åren en härlig entusiastbil något som man absolut inte kan beskylla en 11:as Toyota Auris för.

Jag vill se större omsorg vid nybilsköp så jag slipper köpa i Tyskland för att få en vettigt utrustad bil i framtiden.

När jag sitter och kör en V70 II sitter jag och längtar efter att köra 245 i stället, 245 är sååå mycket mer en BIL. Tråkiga standardbilar var roligare förr. Jag kommer på en annan jämförelse 320iA E21-81 med 318dT E91-07. Den förra var lånebil och den senare jobbil. E21 vinner allt utom i brukskörning och det är väl där skillnaden ligger. Vad har man sin bil till, bruksköra utan att bry sig om den = köp nytt och kör ner (undantagen är dem som köper nytt och sköter bilarna) Det står en Aston Martin Rapide i diplomatstan, smutsig och med snö på sig. Det skär i hjärtat på mig, man gör inte så mot en bil med själ (Aston Martin har alltid själ oavsett ålder med undantag av Cygnet).

Ja ja kanske inte helt med en röd tråd. Men så blir det när jag är lite upprörd och borde sova sedan länge. Jobbat till kl6...

Gott nytt år och hoppas 2011 blir ett fint bilår med släpp av 550i Touring F11 snarast, riktiga bilar har V8!

Mvh Stephan

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Skärpning nu, boys !!!

Trådskaparens spörsmål är mindre lyckat enligt min egen mening, men det ursäktar inte den låga ton vi fått nu.

----
BMW CS #6212
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Karlhilding:
Du har öppnat stängda dörrar och dragit ner byxorna.
Förstår inte riktigt varför jag ska redogöra för mitt tidigare bilinnehav.
Ryck upp dig, höjj nivån eller så lägger du helt ner.
"På vilket sätt har en gammal skrotningsmässig bil en själ ?"

Martin E: Hade du haft en bilentusiasts hjärta så hade du inte behövt ställa en sån fråga. Att förklara sånt för den som inte förstår är nog väldigt svårt eftersom det handlar om känslor. Sen så är inte en bil färdig för skroten per automatik bara för att den är gammal som du verkar tro.

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Var skall man dra gränsen tycker trådskaparen?? Dags att börja skrota E65, E60 samt dom tidigare modellerna av 1-serien, förutom att den är Ful(enligt mej) så börjar den ju bli 10 år också, den blir nog snyggare som nytt kylskåp :-D
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
"På vilket sätt har en gammal skrotningsmässig bil en själ ?"

Den luktar avgaser, fått kabelbrand i bagaget, helljuset får hetsas igång med en massa ryck i spaken första gången, har helt underbart ärliga vägegenskaper där man känner precis allt i ratt och stol, går som en påse nötter, dålig ljudkomfort. Detta är själ! Jag har precis beskrivit min 26 år gamla E28.

En smula ironiskt men faktum är gamla bilar lever på ett sätt nya inte kan konkurrera med. På gott och ont så klart.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Marien E är ortoped, det blir liksom ingenting över att intressera sig för när han sorterat alla benbiltar o proteser ;)

Alla begriper inte det där med bilar och bilintresse och att det kan vara roligt att skruva lite i bilar och inte bara i människoben ;)

Jag säger som Ingemar Stenmark en gång sa>>>"Det är inte lönt att förklara för en som inte begriper" ;)

Oppss... :))

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Och jag är tydligen ordblind, men ni fattar nog :)

Mvh Janne.
Forry : Martin E skriver detta i en annan tråd...

"Alla BMW före 2004 ser gamla och passè ut och man frågar sig varför människor åker omkring i gammalt skit och tycker det är fräckt."

...så man får väl anta att det är bilar från -03 och äldre som han anser är färdiga för skroten. :-)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag har kvar min för att jag har hittat en bil jag gillar och trivs med. ekonomin sätter sina gränser också. kunnat äga en nyare modell om jag velat. men har inte kört någon bil jag fäst mig vid som denna än.
å tro mig jag kommer fälla en tår den dagen jag säljer oavsett anledning.
saknar fortfarande min första bil som va en gammal citroen. den va inte hälften av bmw:n ;)

blir inte glad på all elektronik i nyare bilar heller, tror det är den som håller mig borta mest.

Rent miljövänligt är jag väll satan själv då jag har 3 km till jobbet, och måste köra några mil extra eller bolma på tomgången så den inte ska korka igen, någon gång i veckan.
En snål liten vinterbil av nyare slag hade väll vare bättre.
Kanske en 4-t eu moppe skulle vart bättre på sommaren.

BMW ownz
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag kör hellre än 3-4 år gammal BMW än en ny Golf eller Astra för samma pengar.
Där har du nog svaret på din fråga.
Martin E
ja vad är en gammal bil är en bra fråga.
Gammalt anses tex i Tyskland vara en 10 år gammal så man erbjuder en skrotnings premie på 2500 €.

Anser inte att en E 60 eller E 90 är speciellt gammal, men modeller som härstammar från förra seklet känns gammalt.

Sedan kan man förstå att rena entusiastbilar som är tidlösa och unika i sitt slag har ett värde om dom vårdats som dom skall.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Nu har tråden avvikit från ursprungsfrågan som var ”alla som inte har ny bil är idioter”.
Jag har redan skrivit vad jag tycker i den frågan.
Tänker inte tillämpa någon fundamentalistisk tolkning av ”bilentusiast” men tycker att det är anmärkningsvärt att vissa (typ MartinE) kläcker ur sig påståendena att alla bilar innan 2004 ser ut som skit.
I BMW världen hände det väl inget dramatiskt 2004?
Individer med sådan åsikter borde bannlysas från forum med motorfokus :-)
Personligen gillar jag gamla bilar men skulle inte hävda att dom som köper nya bilar är pantade, det är ett fritt land och alla har vi olika preferenser.
1-serien kom väl -04? Så det är väl just därför som den sympatiske Martin E har satt -04 som gräns...
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Andersk; du måste tagit fel person. Jag kör ingen 120d.

"StefanL:
Kan tyvärr inte besvara den frågan.
Jag gillar banracing, har kört långlopp i 5 säsonger, runt 1000 varv runt Gelleråsen med en M3-E30, sprint med en Porsche.
Har bruxat gamla 911or.
Med tanke på att du kör en 120d anser du troligtvis att den bilen är höjden av körglädje och fulländad.
Vi befinner oss lite för långt ifrån varandra."

Dessutom är jag en stor entusiast av snabba sportbilar av alla de slag och oavsett årsmodell. Har dessutom fått förmånen att provköra ett flertal exklusiva bilar på bana. Vi behöver inte fördjupa oss mer i ämnet. Jag respekterar dina synpunkter.

//Stefan

Mina bilar:Länk
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
GE:

OK, då är det alltså dax för MartinE att skriva ”facelift” i sin profil när hans bil snart är ”gammal”.
Facelift är när man har en gammal bil men vill att grannarna ska tro att man har en ny och därför gör en kosmetisk uppdatering med detaljer från en nyare bil.
Rolex kopia?
Brun utan sol?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
e38 är sju resor snyggare än e65.
1-serie är ett missfoster med sin hängbuk och gloögon.

BMW gjorde inga snygga biler mellan 2003-2009....bortsett från e90/91/92
Med F10 & F01 började dom igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.