AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
287.526

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 6 av 49
@Andersk: Hur vet Du vad Dina grannar gör undrar jag?
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Höja lånet på kåken är väl ett bra alternativ om man börjar närma sig pensionen... Om man nu inte vill efterlämna sina pengar istället för att leva upp dem...
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Andersk:

Du slår in öppna dörrar.
Förhoppningsvis så har de flesta här lite mer mellan öronen än du tror.
Och skulle någon "granne" belåna huset för att köpa ny/nyare bil så kan det vara ett riktigt bra "klipp". Tänker inte förklara för dig varför...........
Och återigen. Har din pappa ägt så många fina gamla BMW?

"Byta upp sig? Till vad då?"
Martin E
Björn
Det jag ville komma fram till var att skillnad mellan 2 identiska modeller men olika årsmodeller skiljer mindre än skillnaden mellan 2 olika modeller.

Tex prisskillnaden beg är större mellan en E46 och E90 än mellan 2 E90 or av olika årsmodeller.

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
karlhilding:
Jag tror att vi har olika definitioner av "klipp".
En ny bil oberoende av finansieringsform anser jag inte vara ett "klipp".
Men, du kanske tycker det och det respekterar jag.
Inga problem.
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
När jag köpte min några år gammal bil tänkte jag som så:
Billigare än att köpa en ny(hade inte haft råd med denna ny).
Roligare med en tre år gammal 335 än en ny 320(eller snikvolvo).

Fortfarande så är det ju dyrt att ha bilen, vill knappt tänka på vad den kostar i månaden ;-( tröstar mig med att den fortfarande är billigare än de två meganérna som jag hade tidigare(samtidigt).
Sen som någon tidigare i tråden skrev så beror det ju på så mycket vad man har råd med. Att bo i villa i stockholm så kanske man inte har råd med en ny fin bil medans en villa ute på landet bara kostar en bråkdel vilket gör att mer pengar kan läggas på bilar mm.

/T
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
mackan 323ti: I Sverige är nya bilar förhållandevis billiga jämfört med resten av Europa. I de länder som löneläget är högre än i Sverige är bilarna också dyrare...

MVH Christofer
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Andersk:

Tydligen bör jag förklara ordet "klipp".

Om du måste, pga av olika omständigheter eller av ren hobbies äga en/två bilar så kan det vara ett "KLIPP" att belåna fastighet/lägenhet/sommarstuga/skog/mark till en fortfarande låg ränta.
Dina ev sparade kronor investerar du istället till något med högre avkastning än din skuldränta för bilen.

Nu vet jag att jag slår in öppna dörrar för 99% av forumets läsare.

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Karlhilding:
Är det inte bättre att du öppnar dörren istället för att stänga den hela tiden :-)
Du skjuter förbi grundfrågan.
Ny bil och kostnaden förknippad med att ha en ny bil.
Finansieringen av den nya bilen är en helt annan frågeställning, oberoende av så finns det en alternativ kostnad/intäkt för det kapital som krävs.
Det går inte att bortse från att en ny(dyrare) bil kostar mer än en gammal (billigare) bil.
Oberoende av dörrar som stängs eller öppnas.
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Spännande att läsa om andras tankar kring ny vs. "gammal" bil! Ungefär vad jag ägnat senaste månaderna åt att klura och räkna på. Jag var tidigare inne på linjen att aldrig någonsin skaffa en ny bil, men har börjat fundera lite på en ny 116d i och med kampanjen som finns. (Blir lite ledsen i ögat när vissa hävdar att ettan inte är premium... :))

Hur som haver - det finns naturligtvis både för och nackdelar med nya bilar. Det jag funderar över är behoven man har och de förutsättningar man har att reparera själv, ha plats för ett antal bilar mm. Mina (och tjejens) förutsättningar är ungefär följande:

* Har plats för 1 bil
* Kör ca 1200 mil / år
* Har ingen plats att meka / serva utom OK:s GDS-hall (ingen hejare till mekaniker heller för den delen)
* Behöver ha en bil som rymmer 2 pers + packning på långresa
* En bilbytarjävel som vaknar när servicebesöken blir alltför täta

Tidigare körde vi en e34 520 som sedan uppgraderades till en e39 530. Efter en del verkstadsbesök och lite krångel beslutades att en billigare bil skulle inhandlas. Återigen blev det en gammal beprövad e34:a - denna gång en 525:a. Nu blev förstås den ståtliga 530:n illa berörd och började ställa till besvär som på beställning. (Irriterad över att vi började diskutera försäljning?) Efter mycket om och men fick verkstaden ordning på 530:n och bilen såldes veckan innan jul. Dock är sambon inte helt nöjd med e34:an, och i och med en flytt så försvinner möjligheten att ha kvar den som eventuell andrabil.

Naturligtvis skulle en ny 116d vara dyrare än nuvarande e34:a totalt sett, om ingen enormt dyr reparation skulle dyka upp på gamlingen. Dock skulle ettan troligen vara billigare än 530:n som kostade omkring 93500 kr totalt (exkl parkering) under de nästan exakt två åren (2000 mil) vi hade den.

Frågan som jag ännu inte lyckats besvara är väl vad som är mest värt - att åka stort och bekvämt men att alltid vara orolig för antingen vevhusventilationen eller nån dyr reparation, eller att åka "pålitligt" och mindre samt med nybilsdoft?

/Martin - kort och gott
Men 1 serien är ju pyttebilar, vissa av oss har familj. ;-)
En anledning till att vi i Sverige har en gammal bilpark är att vi har större och mer påkostade bilar. I central och sydeuropa kör man mestadels omkring med VW Polo, Golf, Opel Corsa, Renault Clio etc. Småbilar är mer av en slit-och-slängvara än större bilar. Vi har större och dyrare Volvo, Audi, BMW etc som man inte kör till skroten med efter tio år.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Henke har nog en poäng där.. välståndet i Sverige har gett oss för gamla bilar...

Väntar fortfarande på att StefanL ska förklara varför han överger sin taktik på nästa bil...
Nya bilar går helt bort för mig.. Aldrig på kartan att jag kommer köpa en ny bil.. Det är dom äldre som har charmen, kvaliten och dom fina linjerna...

Jag har köpt min M5:a för att det är just en sån jag vill ha. Min ekonomi skulle tillåtit en M5 E60, men jag vill ju inte ha en sån.

Jag köper den bil jag vill ha helt enkelt:) Och jag vill inte ha nya bilar..

Sen om det är mest ekonomiskt eller inte, ja det får va vilket som...
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
wannabiedivers:
Håller med.
Nya bilar är för överjäkla tråkiga.
Själlösa rumpförflyttare, visst, mycket bra tekniskt men så mycket tråkigare.
I sommar kommer jag att bruxa en 323-E21a och skaffar nog en M3-e46a som nästa vinterbrux.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Man kan inte generalisera som ni gör, Klart att det finns gamla bilar med själ men varför leva i det förgångna, se framåt i stället. Jag lovar att det kommer dyka upp många fantastiska bilar.

Andersk: Utveckla ditt resonemang varför nya bilar är så mycket tråkigare?

//Stefan

Mina bilar:Länk
Någon räknade med 0kr i servicekostnader för en ny BMW. Det är en sanning med rejäl modifikation för BMW tar numera betalt för torkarblad (riktigt dyra!), spolarvätska och annat småfix som tidigare inkluderat i de normala föreskrifterna. Dessutom blir man tvungen att hyra en bil för att ta sig därifrån eftersom min lokala BMW anläggning numera placerats halvvägs ute på landsbygden dit varken bussar eller tåg hittar.

Min senaste "fria service" gick på 1700kr, småpotatis om man jämför med värdeminskning men återigen sura pengar som skall upp på bordet och som skall tas med i totalkalkylen.

Man kan tvista om huruvida gamla bilar har mer själ eller ej men en sak är säker, det var ekonomiskt sett trevligare att köra nyare BMW för några år sedan när det bjöds på verklig fri service och gratis lånebil. Numera är det mer ett spel för galleriet.

Någon diskuterade tidigare vilket som är "minst dåligt" ur ekonomiskt perspektiv och var ungefär break-even går. En artikel jag läste i Motor var att det vettigaste var en 3årig 6000milare som man behöll i 3 år och sålde vid 9000mil. Kruxet med BMW är att de allra flesta går som tjänstebilar - och därmed avyttras först efter 8000-10000mil på 3 år. Alltså, det finns en risk att du betalar för mycket för 6000milaren och går på pumpen när du väl skall kränga den senare pga större värdeminskning.

En jämförelse jag gjorde var kostnaden mellan min 328 -96 och 320i -04 (vilken vid köpet var 1 år gammal med 3000mil). Efter två års ägande och 5000mil med bägge två blev faktiskt totalkostnaden lägre för 04:an trots en betydligt större värdeminskning, mycket tack vare ett obefintligt reparations och däckkonto, gratis service (och längre serviceintervall) samt billigare försäkring.

Min senaste bil blev därför ännu en gång en "ettåring" med drygt 2000mil som hade sjunkit ca 100kkr sedan ny och nästa bil lär säkerligen bli något liknande, trots att jag känner mig torsk varje gång jag är inne och bygger nya bilar på BMW.se :-)

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
StefanL:
Kan tyvärr inte besvara den frågan.
Jag gillar banracing, har kört långlopp i 5 säsonger, runt 1000 varv runt Gelleråsen med en M3-E30, sprint med en Porsche.
Har bruxat gamla 911or.
Med tanke på att du kör en 120d anser du troligtvis att den bilen är höjden av körglädje och fulländad.
Vi befinner oss lite för långt ifrån varandra.
Har hitills inte själv köpt någon fabriksny bil, har haft 7 tjänstebilar de sista 7 åren mycket pågrund av att vi byter dem efter 8000/mil och att det är en 11-13 månaders körning för mig samt arbetsgivarbyte så har haft nyavbilar där och det värde fallet har inte vart roligt. Ex hade en A6 -09 3.0tdi Quattro ganska mycket utrustning 1 år senare och 8" mil var 375" borta ifs många mil men en men 2" mil var 290" borta ungefär när jag kollade. Men de sista bilar jag har haft har jag gått plus minus noll. Sista var 530IAM Touring M-Sport köpte den i Maj vid 6900 mil och sålde nu i November vid 7900Mil fick 8" mer vid fsg och det bekostade försäkring och underhåll. Räknar ej bensin för den kostar ju oberoende bil. Medan försäkring o skatt varierar mer. Och nu har vi en 325d -09 som vi har i 4-5 månader och tror jag får ungefär samma pris som jag gav då. Tror denna taktik är den bästa leta bilar som man tror håller värdet i 5 månader sedan så spelar inte ålder lika stor roll. Men är ju som med alla investeringar man måste leta vinnare. Men en helt ny bil känns inte som att den kan bli en vinnare ofta. Om man inte som StefanL verkar ha monster rabatter:) Du måste ge mig nr till din säljare:D verkar som att man kan göra fina offerter där!:)

When Batman takes a vacation he does the Gumball
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Väntar fortfarande på svaret från Andersonskans Kalle.
Dina bilar = din pappas bilar............
Redigera din profil och kom till verkligheten! Enbart patetiskt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.