|
Sida 5 av 49
|
|
|---|---|
|
Som kuriosa kan jag tillägga att Morgan är den bil som har minst miljöpåverkan. Kan ju alla Prius-fantaster och de som anger miljöskäl till nybilssköp ta en funderare över... ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Brukar köpa bilar som är som nyast ca 3år och max 180-200' Köper dessutom aldrig på bilfirma. Inte helt ovanligt att man får tillbaka pengarna efter 1år om man köpt bilen rätt och inte blandat in bilfirmor. Annars har jag tappat max 10' per år på bilar som är från 3 till 6-7år gamla. Som flera redan påpekat är ofta värdeminskningen och kapitalkostnaden den särklass största kostnaden om man åker relativt ny bil. Sen finns det undantag som tex Stefan L som lyckas åka riktigt billigt i nya fina bilar. F_n vet hur han lyckas ;-) Skulle nog göra samma sak om jag hade möjligheten, verkar idealiskt men är nog mycket ovanligt. Att gamla bilar skulle stå på verkstaden var och varannan månad är inte min erfarenhet. Mina absolut billigaste och mest misskötta bilar för under 30' har krånglat minst. Har bilen några år på nacken kan man med gott samvete serva på billigare ställen än BMW. Men visst får man räkna med att bilen kräver visst underhåll och service. Man kan åker nästintill lika bra i en välvårdad -07-08 som en -10-11 om det inte skett ett generationsskifte. Att jag inte vill åka i en allt för gammal bil har främst med krock säkerhet att göra. Sen tycker jag grundfrågan är mycket märklig. Kan väl inte vara så svårt att räkna ut varför inte alla åker i nya bilar. Lika dumt som att fråga varför inte alla bor i villa och åker på utlandssemester 2ggr om året. |
|
|
Andesk, "Idag köpte jag 15000 st PA resources aktier, har tjänat 2250 kr på en dag." Grattis! Sålde du och cashade in vinsten? Annars har du inte tjänat nåt (än). ;-) Men jag förstår vad ditt budskap är. Det finns vanligtvis bättre investeringar än bilen. O.T. Har en slant som behöver investeras, har du nåt tips? Funderar på Latinamerika eller Ryssland, vettigt? |
|
|
BjörnB: Jag är inte insatt i fonder, men Ryssland kan vara intressant, hög inflation, korruption, val, det är en hel del faktorer som kan påverka den ryska tillväxten. Nafta/Vostok/Black Earth Farming är några bolag som verkar på den ryska marknaden och kan direktköpas och därmed slippa fondförvaltarnas avgifter. Nej, du har helt rätt, jag har inte tjänat ett dugg, har ej realiserat, ska behålla dessa aktier minst ett halvår och sedan se vad som händer. Latinamerika, stora skillnader mellan länder i den regionen, jämför Colombia mot Argentina. Jag har några latinfonder som gått som tåget. On-topic: Grundfrågan är intressant, varför köper inte alla ny bil? Den frågan är av samma karaktär som denna: "Varför åker inte alla till Grancanaria på all-inclusive semester med Apollo", det har jag gjort, det var jättebra! Obs, ironi, jag har aldrig gjort och kommer inte att göra, använder det för att exemplifiera den begränsade insikten om att individer har olika referensramar. Vi överväger att flytta utomlands och har då möjlighet att köpa NY bil moms/axis-fritt samt med ngn form av rabatt. Men, vi gör inte det då värdeminskningen på 3 år ändå är högre än de uppskattningsvis 30% rabatten som vi får på en ny BMW. Nä, ska sälja |
|
Verdi |
Visst, PA Resources kan väl vara ett bra köp. Tror dock mer på mina Blackpearl. :) |
| Med sjuk bilbytartarm så går nya bilar bort. Sedan är glädjefaktorn i ett nyförvärv lika stor, oavsett om det är nytt eller begagnat. Speca en nybil kan vem som helst, jaga rätt begagnad är svårare men roligare samt aningens mer ekonomiskt. | |
|
Dom där jävla PA har kostat mig -70% Får väl vänta några år innan dom är uppe i 20:- igen. //Marin |
|
Verdi |
En gammal kollega till mig blev ekonomiskt oberoende på PA Resources. Han slutade jobba helt enkelt. Drog till Vietnam och vidare jorden runt... Men det var väl mellan 2000-2005 nångång. |
|
Marin: PA resources toppade DIs sammanställning över de kvalitetsbolag som tappat mest under 2010. -54% i år. Därför köpte jag. Har du aktier som gått med plus? Om ja, sälj lite aktier som gått bra och kvitta mot PA resources förluster. Köp sedan tillbaka plus-aktierna, eller om du är en gambler, PA resources :-) |
|
|
Andersk: Måste fråga dig. Har din pappa ägt så många gamla fina BMW för inte är det du själv......... Och du, ang aktier. Hur kan du tjäna hela värdestegringen utan att skatta 30% eller kvitta mot en reaförlust? "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Maruc555: Tack! De e emot mina principer att svara på trådar som gör mig förbannad!! Men i de här fallet gick de för långt, att i frågasätta A-kassan o deras ers gjorde mig så jävla arg! Menade inge illa me att dissa 120d:n men blev uppriktigt förbannad över tråden om a-kassa osv... alla har vi olika förutsättningar och att kliva på någon som uppbär a-kassa för tillället gjorde mig galen!!! Alla tycker vi olika och därifrån bilvalet! Om några vill åka 90tal eller tidigt 00(inkl mig själv) så är väl det upp till vedebörande själv o ingen annan!!! Jag själv har ingen a-kassa och har ekonomisk möjlighet att välja de jag vill ha! Räkna bilarna jag har inkl kont insats så köper jag lätt en BMW 760 Li.... Men skulle inte komma på tal att göra nå så galet!!! Ja e skitnöjd me mina E30 Cab, E34 M5, E38 750i (fullutr) och X5 som vinterbil!(sjukt bra vinterbil) Näe allt är inte najsigare för att de e nytt! PS:har varit domare i Concour de,legance antal år och vet att de finns sjukt mycke BMW historia därute!!!! "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
| En gammal bil har man förstås för att den är så mycket billigare, inget annat! Varför skaka fram i en 1serie när man kan glida i en 7serie för färre slantar?/ Snåljåpen. | |
Martin E |
Att åka omkring i en 10 år gammal bil är väl väl självklart upp till var och en. Man äger bil efter behov, smak och ekonomi. Det jag menar är att Sverige med ett av Europas äldsta bilparker och ett relativt gott välstånd borde ha nyare bilar. Utan att prata om BMW enbart så saknar tex 50% av alla bilar antisladd system och kräng på dina friktions däck du har en riktigt dålig vinterbil som din kära familj åker omkring i. Varför åka omkring i en relativt gammal dyr premiumbil när du kan få en nyare modell av annat märke tex V50. Att köpa nytt brukar inte vara en bra affär men det kan finnas vissa undantag. - Ta tex nya BMW X3 med nästan 6 månaders levtid, där förlorar du inte många kronor om du säljer om ett år. Nyhetens behag är starkare än de flesta tror men i dessa prisklasser brukar det vara företagare som vill skaffa momsfria bilar så deras privat ekonomier drabbas inte lika hårt. - Ett annat exempel är tex en modell som där fjolårsmodeller står kvar, då kan du ofta skaffa för inköpspriser om du kommer med cash. Exemplet jag kan redogöra för är en Subaru Outback 2,0D 2010 där riktpriset är 310000 men har lyckats trycka ner en 2010 till 270000 med bra utrustning. Demobilar är ett annat exempel där man kan göra hyffsade affärer. - Att ha tålamodet att sälja och köpa beg privat till rätt priser är väl ingen nyhet men är den bästa strategin som gör att man inte förlorar så förbannat mkt. Vilket några här på ett utmärkt sätt redogjort. |
|
Det blir inte billigare att äga och köra en 750 än en 120d. Att han hellre kör en 750 än en 120d kan jag mycket väl förstå, men billigare blir det definitivt inte... MVH Christofer |
|
|
"Att man hellre kör en 750" skall det vara... MVH Christofer |
|
|
Tjena! Jag kör gamla BMW för att de är roligare och har mer själ. Håller på med renovering utav en E30 325 Touring som jag ska ha som familjebil till en början och kommer även att inhandla antingen en E34 sedan eller E32. Jag är den personen som aldrig kommer att lämna in till verkstad utan gör det själv. Tänker aldrig betala till nån som ska fixa min bil. Har en liten hobbyverkstad ihop med min far. /Panos |
|
|
Alla nyare bilar oavsett märke ser ut som en skogaholmslimpa och tyvärr blir det nog värre med den saken i framtiden. Män o Kvinnor,Pojkar o Tjejer håll hårt i era 20-åriga o äldre bilar för dom har en själ! |
|
|
Martin E, "Ett annat exempel är tex en modell som där fjolårsmodeller står kvar, då kan du ofta skaffa för inköpspriser om du kommer med cash." Finns risker med att köpa en utgående modell, du måste få loss den riktigt billigt i så fall. Har du den ett par tre år kommer den lida hårt av att nya modellen börjar leta sig ut på begagnatmarknaden. Skulle hellre vänta nåt halvår tills det går att förhandla pris på nya modellen. Sen är inte "cash" något som per automatik förbättrar förhandlingsläget då handlaren normalt sett tjänar mer på att att hjälpa till med finansieringen. |
|
| Varför är sveriges bilpark så gammal? Därför att löneläget i landet är lägre i snitt än resten av EU medan bilarna kostar lika mycket..... Svårare än så är det inte. | |
|
Karlhilding: Det gäller att börja tidigt :-) Aktier, se till att skaffa en kapitalförsäkring, inte 30% i reavinstskatt. Jag vet att du förstår vad jag försökte säga, annars hade du inte reagerat på det där med reavinstskatten. Alternativ kostnaden för att köpa en ny bil måste tas med i beräkningen. Eller ni med nya bilar, tar ni SMS lån eller gör som mina grannar, höjjer lånet för att finansiera? Pinkar ni i byxorna oxå när det är kallt ute? Det blir väldigt varmt ett tag men sen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.