AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
287.798

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 48 av 49
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Alltid roligt och höra vad folk klassar som en "gammal bil" ;-)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
En bil är gammal när man får betala ett ras ur egen ficka, dvs när maskinskadeförsäkringen inte gäller längre. :)
8 år/10000 mil är vanligt.
Man betalar alltid, på ett eller annat sätt, ur "egen ficka". :-)

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Visst, men det är ju samma premie även när den inte gäller längre. Jag har iaf haft bilen försäkrad "gratis" i 3,5 år nu tack vare den. :)
Dubbelmassesvänghjul (12k) och DME (vid 9950mil!!!) (12k).
Oh, två år kvar innan ordningen är återställd och försäkringsbolaget fått tillbaka pengarna. :)
Jag tänkte mig bl.a. den andel i nypriset som täcker garantiåtaganden (i den mån tillverkaren tar sitt ansvar).

mvh/ Anders
Min generalisering enligt nedan. Notera att det är typisk svensson hantering åt det lite försiktigare hållet jag har i bedömningen.
Inga entusiastbilar eller barnfamiljer med 3 barn i.

Jag brukar sikta på att hitta någon under kategorin fin bil eller nyskick om det inte är en alltför dyr modell jag kikar på sedan vårda den väl och sälja den som en välskött lågmilare men med några år på nacken. 40-50.000 kan man alltid få för en sådan bil och värdeminskningen har då inte varit så allvarlig.

Ny bil <1500 mil :
<1 år

Nyskick 1500-5000 mil :
c:a 2-3 år och välskött med full service och allt funkar som det ska, inga skönhetsfel mer än något stenskott på huven typ och något hack i inredningen om de stött i något eller skrapat något någongång.

Fin bil 5-10000 mil:
c:a 4-7 år och servad på riktigt verkstad och fin i lack och inredning dvs välskött. Allt skall givetvis fungera tipptopp av utrustning och inga missljud alls.

Äldre bil 10-25000 mil:
8-14 år och service sker bara i början hos verkstad men på sikt så börjar man göra en del själv (typ efter 20000 mil). Det börjar dyka upp en del skönhetsfel och någon pryl i utrustningen kanske inte fungerar riktigt som den ska och det finns kanske något missljud som uppstår ibland beroende på omständigheterna som man inte riktigt vill lägga ned pengarna på att ordna. Man börjar överväga halvförsäkring mot slutet om det inte är en alltför dyr modell från början.

"Buske" 25000 mil och uppåt :
15-20 år , bilen är nu riktigt gammal och börjar bli lite smårisig och man servar den själv lite sporadiskt när man måste verkligen måste, rosten kommer lite här och där nu och prickarna har blivit märken och man inte bryr sig så mycket om en p-bubbla i framdörren etc, nu har man bara halv- eller trafikförsäkring på den.

"lik" odefinierat miltal:
20år+ Borde skrotas men av någon anledning så lever den fortfarande.
Wi
27
Wiggy
523i -00 Touring
Nu har jag roat mig med att sitta och läsa igenom en tråd som skapades i slutet av 2010 och fortfarande är vid liv. Och det som slår mig är när en medlem med namnet "esadh" påstår att "ALLA kan låna och köpa en ny bil" "Precis alla".

Jaha, kul esadh, det visste jag inte. Att alla i Sverige kan gå in på en bank eller bil firma och håämta sig en ny bil på lån bara siså där.

Du kanske vill vara så snäll att följa med mig till banken och stå som borgenär för jag vill gå och köpa mig en sprollans BMW 640 i Gran Coupe -12 i morron. För jag gillar nämligen den väldigt mycket.

Man kan säga att jag vill ha en sådan, men jag kan inte köpa en sådan för jag får inte låna till den.

Och jag får heller inte låna till en som kostar hälften av vad den kostar eftersom jag inte äger ett hus numera som jag kan låna på till vad jag vill.

Du verkar också ha glömt att det finns människor som både är arbetslösa eller på annat sätt har det svårt ekonomiskt. Alla är förmodligen inte lika lyckligt lottade som du.

Men det finns vissa i detta landet som anser sig vara lite finare än andra och äger man till råga på allt en BMW av nyare modell så är man i topp av matkedjan.

Nu menar jag inte att detta gäller alla ägare av nyare BMW`s utan att det finns dom som uppenbarligen sticker ut med sina tankar om att livet är så lätt för alla och det gör mig uppriktigt upprörd.

Lite ödmjukhet av vissa skulle inte skada.

Tur då att dom allra flesta andra på detta forumet står med fötterna på jorden och delar med sig av det dom kan.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Wiggy: var lite nyfiken på vad som gjort dig så upprörd så jag läste vad esadh skrivit... Jag tolkar det nog lite annorlunda... Dels så svarar han på ett inlägg (3 steg upp) där ordet ALLA används och sen är ju poängen med hans inlägg att det är negativt att låna pengar till konsumtionsvaror.

Kan väl hålla med att ALLA inte inkluderar alla i verkligheten men det är ju inte riktigt poängen. esadh själv kör ju för övrigt en äldre bil än vad du gör så han tillhör ju inte heller de som är ägare av nyare BMW.

Det var kanske andra i tråden som passade bättre in på din kritik än esadh...

___
//Ulf
Lite synd att denna tråd spårade ur som den gjorde för egentligen är den ursprungliga frågeställningen intressant. Varför fortsätta köra omkring i en äldre bil jämfört med en nyare - och då menar jag inte en sprillans ny 640 utan kanske en 2-4 åring där det fortfarande finns mycket nybilskänsla kvar men till en bråkdel av nypriset.

Själv gjorde jag denna fundering i samband med att jag sålde min 328 E36 (8 år) och köpte en 320i E46. Trots högre värdeminskning på 320 blev den ändå billigare än 328 att äga under 2 år, mycket tack vare halvförsäkring och inga kostnader för service och reparationer. Sen är det en annan fråga om man verkligen VILL byta bort en klenod

Wi
27
Wiggy
523i -00 Touring
Programmer....

Kanske var fel dag för mig att läsa något som innehöll disskusioner överhuvudtaget eftersom det var en alltigenom dålig dag och jag skulle kanske gått och lagt mig i stället.

Har oxå en nära vän som haft det oerhört tufft sista åren där äga bil överhuvudtaget inte existerar och inte gör det än på länge, så jag kanske tog det lite för hårt och personligt å hans vägnar.

Så du kanske har rätt men jag tolkade det på det sättet och vart upprörd, så enkelt är det.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Wiggy: esadh har/hade ändå rätt i det faktum att det är väldigt lätt att få billån. Att alltför många egentligen inte har råd med det är en annan sak...

/Masten
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej!

Just nu kör jag en gammal BMW, en E34 525IM -93 för att jag saknade (den för mig viktiga bmw-känslan)
En ratt, rak sexa, ingen antispinn, jag och bilen :)

Sedan ska jag erkänna att min ekonomi just nu inte tillåter att jag kör en nyare (dyrare) bil.
Ska tillägga att jag kör en äldre liten bil till vardags, en liten bucklig sak som jag vågar parkera i City utan att behöva oroa mig för dörruppslag m.m.

Så är det för mig.

Glad påsk på er!

Inget om kvalitet eller annat nu men en E34 börjar se lite gammal ut nu faktiskt designmässigt...... E39 hänger med bra ännu (skulle fortfarande inte ha något emot att äga en M5 t ex men rosten....) anser jag personligen och likaså E60/61.
Tycker även att E39 börjar se daterad ut, har dessutom alltid tyckt att bakdelen på E39 ser så tam och intetsägande ut.
E34:ans bakdel var däremot den mest lyckade någonsin på en Bmw.

E34 har ju antagit formen av en modern klassiker medans E39 bara känns gammal nu för tiden... ;-)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Kanske är hemmablind men tycker E39 är en av de snyggaste modeller bmw gjort, blir alltid glad när jag ser en välvårdad åka förbi och alltid förvånad över hur moderna dom ser ut ändå, jämför med valfri modell från samma tid från annat märke.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Har ruggigt svårt för E39 numera, det är alla rundade detaljer på den som gör den så ful jämfört med en E38. Huven, njurarna, bakänden m.m.

Nej då tar jag mycket hellre en E34 med breda fronten. Daterad som fan men det är även E39/E38.

För övrigt gillar jag daterade bilar istället för massa hemska ledslingor överallt och annan plottrighet.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
@ captainoats: Håller med dig att E39 är en sällsamt trevlig bil att titta på. Framför allt med M-paket är den ruskigt snygg! Min egen E39 har dock sett sina bästa dagar p.g.a. att rosten börjar äta upp den stackaren inifrån. Däremot går den som en klocka rent mekaniskt trots sina 35000 mil på mätaren. Varför göra av med något som funkar så bra efter så lång tid. Det är BMW-kvalité det :-)

Sedan kan jag inte sticka under stol med att min E90 ser lite modernare ut.

Lasse Karlsson
Hela denna ekvation, med ny bil kontra bättre ganska ny beg bil, eller gammal begagnad bil och hur detta slår mot värdeminskningen, försäkrings + skattekostnader osv, är ju fantastiskt svårlöst!

En ny bil innehar ju bra garantier som gör att man slipper ha helförsäkring de första åren + att man kanske har fria servicar, och att man inte behöver besikta de första åren. Sen är ju en ny bil förhoppningsvis rätt förskonad från fel, utslitna delar som måste bytas osv! Värdeminskningen blir ju säkert hög några år, men säg att man köper för 400.000 och sedan behåller bilen i typ 10 år kör 10.000 mil på den tiden, håller den fin, servar osv och sen säljer den för låt os säga 80.000.

Då har man förlorat 320.000/10 = 32.000/år i värdetapp och kanske inte gjort mycke mer än bytt nåneller några slitdelar. Tänker inte ställa upp någralånga räkneexempel, men är rätt säker på att denna ägare inte förlorar mycket mer, med allt inräknat, än densom köper en bättre begbil för typ 150.000 och sedan kör den i 10 år.

Eftr de åren är den mycket troligt i stort skrotklar ochdå har han torskat 15.000/år men i gängeld, har han betalat mycket mer av allt det andra som slitdelar, försäkring osv! Inte otroligt alls att den sistnämnda ligger på runt 10.000 mer per år vad gäller omkostnader för en gammal bil, och vad blirdå kvar?Jo en större förlust för bilägare 1 på 5000 o år vilket ger ca ca 400 spänn/mån, i min värld är detta inte mycket! idag, typ en halv matkasse!

Ska sälja min M5 E60 nu, och den kommer jag förlora ca 200.000 på 5 år = 40.000oc år. Har bara servat o kört under 5 år. Räknar jag in skatt, försäkring o service till detta, skulle det ge ca 270.000/5år=54.000/år = 4500 /mån. Jämör detta med gubbe 2 ovan som för samma tid skulle landa på c a 175.000 å 5 år= 35.000/år=3000/mån.

Jämfört har jag åkt en 1000 ggr roligare bil för 1500kr mer/mån, vilket inte är några jätepengar!

Summa sumarum: Det absolut sämsta lär va att köpa dyr ny bil, och sedan byta efter säg 3 år, då blir värdetappet enormt! men att köpa bättre beg, och behålla ett antal år, tror inte jag skiljer så myckert mer än att köpa gammalt o billigt!

Sen måste man ju också se till bekvämlighetsaspekten! Har haft några gamla sunkiga bilar, och fy f.. vad tråkigt med rost, bil på verkstad titt som tätt, taskig komfort, dålig säkerhet, ful bil, osv, osv!

Men till sist handlar ju allt om prioritringar i livet! Vill man ha lite finare, nyare, roligare, bättre bil o anser sig ha råd med detta, ja då tycker jag man ska ha det!

HA DET!

modolasse
Nån måste ju köpa bilarna nya om vi ska kunna rida på värdefallet när vi senare köper, om alla köpte begagnade bilar skulle det inte finnas nån marknad för oss andra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.