AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
287.797

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 47 av 49
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Professorn: vilken bild Du har på kvinnliga läkare! Pinsamt

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
captainoats har helt rätt, fel av mig. Fast "Improvement" hade passat rätt bra trots allt :)

/Masten
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kristoffer, exakt. Förståelsen och ödmjukheten var från min sida generellt riktad. Tycker också det är trist med det ständiga gnället på den fronten.

Klart man får ge en "tryckare" eller gliring till någon då och då, men enligt mig kräver det en viss finess och finkänsla. Något inte alla besitter. Vi behöver ju inte alltid sitta och hålla med varandra, men vissas attityd är ju bara tråkig och finessfattig.

fastEddie: Hur många timmar jobbar du om året? Att man som vanlig arbetare skulle kunna spara 2-300k om året med den lönen du skriver om är bara BS. Spelar ingen roll hur låga omkostnader man har, du gillar ju tydligen dyra saker med. Trollförsök gissar jag på.
Ska man spara 300k om året ska man ha en lön på ca 34tkr i månaden och inte göra av med en enda krona.
Det är väl inga problem om man har en rik fru eller flickvän som försörjer en. Ni har väl sett Rivierans Guldgossar? :-D
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Tack, Masten och captainoats!

/Fredrik
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Aousio: Ironidetektorn avstängd? ;)
Profossen: Vad är en askultant?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Auskultant tänkte nog profossen istället för skojiga tanter.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Länk

Förvisso lågmilare..., men en 12 år gammal e46:a för 149k :)
Inte ens Navi har den....
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Bra tråd!

Jag själv åker runt i en gammal billig bil eftersom jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna, dessutom skiter jag i allt vad status heter. Visst skulle det underlätta med en bekvämare (och dyrare bil) vid längre resor men jag kör så lite så det spelar inte så stor roll (500mil/år).

Fördelarna jag ser med en billig bil är:

* Obefintlig värdeminskning, kan tom säljas med vinst vilket jag gjorde med min förra bil.

* Man kan byta bil ofta ifall man blir less på den. Hur ofta hör man inte folk med dyra bilar säga att de inte har råd att byta/sälja bilen eftersom man förlorar så mycket pengar på det.

* MYCKET låga fasta kostnader, jag jobbar ihop det bilen kostar i skatt och trafikförsäkring varje månad innan första fikarasten på jobbet.

* Man behöver inte bry sig vart man parkerar, ställer mig alltid närmast ingången på ikea och ica och skiter i om det kommer en barnfamilj och slår upp dörrarna i min bil.

* Äldre bilar är lättare att laga själv och har färre saker som kan krångla.

* Man slipper huvudvärket med allt vad bilverkstäder heter... lurendrejare hela bunten

* Lättare att sälja en billig bil då man slipper samtal från en massa idioter som inte har pengarna vilket händer då man ska sälja en dyrare bil

* Det värsta som kan hända är att bilen kostar så mycket att laga att jag istället skrotar den. Då bilen är billig gör det inte så mycket eftersom jag och sambon jobbar ihop summan på en arbetsvecka.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Håller med om mycket, har själv en härligt alldaglig japansk mellanklasskombi numera, förutom den näst sista punkten. Min erfarenhet är att "puckokvoten" är betydligt högre för en bil i 20-30 tusenkronorsklassen än 150.000kr. Finns många köpare med en ganska långt belastningsregister som letar bilar i billiga prisklasser som jag gärna undviker. Vissas förväntningar på billiga bilar är märkliga. Bilen är liksom billig för att den HAR fel, inte att den är felfri...

-------
//Lövet
ni
520
niklas100
520d 2008
Håller med lövet de flesta köpare av bilar under 30000 kr har oftast obefintlig verklighetsuppfattning och tror att man ska få en ny bil och det ska alltid prutas och krånglas säljer man en bil för +150000 så är merparten seriösa även om det finns en o annan drömmare
ni
520
niklas100
520d 2008
Håller med lövet de flesta köpare av bilar under 30000 kr har oftast obefintlig verklighetsuppfattning och tror att man ska få en ny bil och det ska alltid prutas och krånglas säljer man en bil för +150000 så är merparten seriösa även om det finns en o annan drömmare
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
håller helt med; ignorance is a bliss. om det handlar om att frakta arslet.
kunna skita i att tvätta 1-2 ggr/vecka och om grannkärringen parkerar sin läbbiga Skoda 3cm från ens förardörr.
ska man ha roligt och ser bilen som en hobby så kommer man (oftast men inte alltid) längre med högre insats.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
med det menar jag INTE att man inte kan bry sig om en billig (billigare) bil - jag bryr mig själv väldigt mycket om en bil som de flesta skulle värdera till ca 20k.
jag menar att det oftast är så att det finns ett samband mellan värde på ett ting, och ägarens vana att oroa sig
Verdi
Själv åker jag en över 5 år gammal bil som gått över 11 tusen mil. Visst skulle jag gärna vilja ha en ny F31/F11 men varje gång jag blir sugen blir jag avskräckt av priset.

Känns som att jag helt enkelt får överlägsen valuta för pengarna genom att behålla min nuvarande. Det är ju liksom inget fel på den.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det finns ett samband mellan värdet för ägaren, och ägarens vana att oroa sig. Värdet för ägaren har inte så mycket med det absoluta priset att göra, kanske mer det relativa priset i förh till ägarens ekonomi (om ägaren är den som kör...kan ju vara tjänstebil) men även det där värdet som inte mäts i pengar utan det som uppstår för att man gillar den mycket och troligen lagt en del egen tid på den. Kan gälla både Mazda 323 -98 med gulmålade bromsok och en F11 530i -10.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.