AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
289.539

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 45 av 49
K-H, går inte baksätet att fälla på E60? Vilken miss i så fall...
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag tycker helt enkelt det är obehagligt att få en värdeminskning som är högre än min hyra så jag avstår trots att jag utan problem kunnat köpa en ny F10/F11 kontant.
Visst är det riktigt trevligt att köra stor, fin premiumbil men kicken är rätt kort och snart blir det vardagsmat.
Jag är nöjd med att ha 3 bilar för olika ändamål som tillsammans inte kostar i närheten av en ny BMW i ägandekostnader.
Karl-Hilding
Jabba:

Klart att det gör plus genomlastningslucka med det hjälper väl inte om man skall parkera på stormarknader, färja, ta gamla grejer till tippen, jord & växter.
Och har man creme skinninreding så...
Du kanske inte riktig fatta. Du kanske åker kommunalt...
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Karl-Hilding, anfall är inte nödvändigtvis bästa försvar...

/Masten
Karl-Hilding
Här var det inte mycket till anfall...
Finns för övrigt inga E60 utan fällbart baksäte.
Men det är klart att man inte vet om man inte kommit i kontakt med dem.
Svårt att se från en smutsig bussruta...
K-H, det jag inte fattade var väl i så fall varför en begagnad mellanklassbil byggd i en och en halv miljon exemplar omöjligen kan köras till stormarknaden... det är inte en Aston Martin Lagonda direkt...
Karl-Hilding
Klart att man kan om man vill ha skrapmärken och bubblor. Jag måste ju men jag parkerar lite för mig själv. Men inte alltid det hjälper.
Man kan även göra en garagerensning och köra en massa skit till tippen i den om man vill solka ner bilen och inte bryr sig om det blir en repa i i skinnet. Allt är relativt.
Men så länge bilen är hel, ren o fin och fortfarande ser ny ut så hoppas jag att den kan bli det ett tag till.
Ändå ett kapital att vårda med nypris på 560´.
Sedan visste jag inte att E60 var en mellanklassbil, ej heller att den är tillverkad i 1.5 milj ex. Inte dåligt.
Men då menar du att ju fler tillverkade ex så kan man missköta bilen?

1,5 miljoner var en gissning men det torde ligga däromkring... 5-serien är väl mellanklass, möjligen större mellanklass men däromkring torde den ligga tycker jag.

Hursomhelst, klart man skall vara försiktig med sina grejer men detsamma gäller väl e39:or, på dig lät det lite som att det var en modell man kunde vara mer eller mindre vårdslös med, den duger till att köra skräp med men inte mer. E60 duger väl lika bra den tycker jag, vad gäller sådana göromål
Karl-Hilding
Det finns en mängd beg E39 mellan 10-20´.
Det säger väl allt eller hur?
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Om man har lite extra kapacitet mellan öronen kan man ju faktiskt komma på den briljanta idén att lägga ut någon form av skydd (en gammal matta fungerar bra t.ex.) i bagagerum och över de fällda ryggstöden.

1,5 miljon E60/E61 ligger inte långt ifrån sanningen, 2003-2009 tillverkades 1096444 E60 och 263426 E61. Förmodligen hann man med ytterligare ett gäng under 2010...

E60 klassas som en mid-size i USA vilket motsvarar "large family car" i EuroNCAP.

/Masten
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
@jabbal:
5-serien hör definitivt till storbilsklassen. Till mellanklass räknas 3-serien.
Ok, E60 är en stor bil, det går jag med på!

Visst finns det många billiga E39 men... E60 känns lite som samma sak, lite dyrare på begagnatmarknaden och med ett lite annat utseende...men båda är förstås jättefina bilar där fina ex är värda att ta hand om. Fortfarande bilar du köper billigare än en ny Yaris (som inte alls är värd att spara på). Det lät lite som att du satt på en exklusiv samlarbil för en sekund;)
Karl-Hilding
Masten du är ett ruktigt uppfinnarsnille. Att jag inte tänkt på detta förut?
Mycket märkligt.
Är du uppfinnare? Annars kan du få ett tips av mig.

Inköp en presenning i lämplig storlek.
Vissa har hål i sidorna sk öljetter. Om inte får du klippa hål.
I dessa knyter du elastiska stroppar sk "bläckfiskarmar".
Knyt fast en sugpropp i den andra ändan på bläckfisken.
Fäll bakre ryggstödet och sätt fast sugpropparna på framkant på de bakre sidorutorna. Dra bak presenningen så den täcker så mycket som möjligt av bilens dynor och bagaerumsmatta.
Karl-Hilding
Forts:

Har du sedan lite fantasi så kan du använda presenningen till div annat som att transportera trädgårdsavfall, jakttransporter, hundar, skitiga ungar som varit leråkern, köra hem ved från skogen. Ja det är bara din egen fantasi som sätter gränserna.

Denna uppfinning får du alldeles gratis av mig.
Snäll va?
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Det är svårt att ta farbror på allvar med den där mästrande attityden i var och varannat inlägg.

/Masten
Karl-Hilding
Var väl inget fel på tipset du fick?
Nu kan du kasta din gamla matta och tillverka en pressening som är bra mycket bättre.
Du kan tom starta en enskild firma och sälja på nätet.
Beställer du ett antal 5-6000 fix färdiga från Kina så har du dem hemma för 25 kr.
Försäljningpris 79 kr + frakt.
Ja här får du både uppfinning och säljtips på en och samma gång.
Rena julafton för dig som har lite kapacitet mellan öronen.
Kanske skall svara själv också; jag kör en gammal bil av rent ekonomiska skäl, jag har absolut inte råd med en ny, eller rättare sagt, min inre ekonom slår totalt bakut när det talas om värdeminskning per år överstigande flera månadslöner, tyvärr. Reparationer och bränsleförbrukning i all ära, men värdeminskningen drar ifrån på nya bilar och jag spar hellre pengarna som blir över och lägger dem på en rolig hobbybil.

Jag gick till attack för att jag upplevde din ton lite mästrande K-H, "E39 duger att åka till tippen med". Om jag skulle säga till min kontorsgranne att "du, kan vi bytlåna bil i helgen, vi ska till tippen och jag vill inte köra skräp i min bil, men din gamla BMW däremot..." vet jag inte om det skulle mötas med ett sådär väldigt brett leende, tvärtom. Plus att han, som trots allt har bra skick på grejena, säkert tycker att hans bil är mer värd att spara på än min. Vilket jag inte håller med om, alls.

K-H, varför kör du själv en gammal bil?
Karl-Hilding
Icke sa nicke!
Jag nervärderade inte E39!

Så här skrev jag:
"Jag hade gärna haft en hyfsad 525iT när man skall julhandla, Ikea, Citygross, Väla, Danmark, Burg, köra till tippen, hämta gran och fururis, osv... Perfekt bil för dessa tillfälle!"
Karl-Hilding
Gamla o gamla. Allt är relativt. -07 LCI och -09 LCI.

Tycker att jag åker lika bra eller kanske bättre i min 530 LCI än en F10 520d då den har massor av utr. Bla komfortstolar, aut, aktiv styrning, glaslucka, elstolar, sportratt, komfortaccess, eldragkrok, Xenon. Hi-Fi Pro, PDC, etc...

Mao är de inte så gamla som den E39 -96 jag hade innan med massor av mil, massor av rost. Men lämligt som fasen att köra till tippen med.
Och inga problem att åka till Burg och julhandla heller.
K-H. Ska man ha en fin åkarbil får man väl skaffa en sådan och inte låtsas att ens tråkiga E60 räknas som en.Jag tycker man gott kan frakta vilket skit som helst i en 560tkr bil.
Jag har inga problem att åka runt med skramlande guldtackor där bak och skulle nog till och med kunna tänka mig att lasta in dig där om du bara kan hålla tyst för jag orkar inte med kärring snatter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.