|
Sida 44 av 49
|
|
|---|---|
|
Det var väl då den kom? Länk __________ Mvh Grelle |
|
|
Tack för alla svar. Jag har en sen -03:a uttagen april -04:a. Jag har absolut ingen dålig karaktär. Har bra lön och har definitivt råd tom med en F10 nu. Jobbar nämligen som läkare. Jag kan säkert spara 15-20tkr/år men tycker att man också kan göra annat med pengarna. Min tanke var att många gånger prutas priset hårt på äldre så när bilen närmar 30-40tkr blir det oftast svårt att få bra betalt för sin älskade trotjänare. Jag tycker det är hemskt att man måste ta lån på allt. Banken skapar pengar från tunn lift när vi tar lån. Vill dock ha modern bil ;-) |
|
| E39 | |
|
Vill man köpa en ny F10 och byta efter 3-4 år så är det 50-75´ man bör lägga undan per år om man vill slippa lån. Man måste väl inte alls ta lån på allt? Vem har sagt det? Det enda jag tagit lån på är huset jag bor i. Det är ett eget val. |
|
|
No offence. Om du som läkare endast kan lägga undan 15-20'/år, är du för dåligt betald eller så har du riktigt dyra omkostnader och levnadsvanor. |
|
| Ja, dynghöga omkostnader. Vad tjänar en AT-läkare, 360tkr minst? | |
Verdi |
Marin, Ja, låter lite märkligt. Iaf, själv får jag räkna mig själv till de som åker runt i gamla bilar nu. Min bil fyller 5 år om några veckor. Och varför då? Därför att jag inte behöver åka bil varje dag längre och för att jag tycker att jag får väldigt mycket för pengarna. Körde en ny 118d igår och det var visserligen trevligt men nog var det skönt att sätta sig i min bil igen. :-) |
Verdi |
Japmax, Är du ironisk eller inte? :-) |
| jag kör en gammal BMW istället för att köra en nyare -valfri- bil | |
|
haha minst 36tkr. samhället har en STOR bild på hur mkt läkare tjänar. 28500 brutto är vad jag får.AT-läkare är jag. vill inte diskutera min ekonomi utan ville ha åsikter om just den specifika frågan, men det verkar som att mitt yrke väcker många känslor.. Förmulerar om min fråga: Om man ska hänga med någorlunda nyteknikscyrkeln, anser jag att köpa nybil är ett katastrofalt ekonomiskt tom brott mot min ficka. 3-4 år med 4-5t mil är vad jag anser vara rimligt, känslan av nytt + mindre värdeminskningssmäll. Några rekommenderar att spara istället. Är en variant. Om man går in på bilkalkyl.be ser man att om man jämför vad det kostar att ha kvar min bil som jag köpt "utan att ta lån" + bränsleförb+ skatt + värdeminskning+osv kontra en bil värd 270000 blir skillnaden ca 20tkr varje år. Med den lån och utgifter jag har anser jag vara lite kärvt att spara 50tkr till varje år (ska man inte ha lite buffert i fall ngt händer?). Visst kan man göra det om man inte ska semester med familjen "ingen thailandresa" och renovera hemma lite osv Tänker jag väldigt fel? M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
|
Japmax gissade väl på 360kkr/år = 30kkr i månaden, han hade ca 5 % fel så jag anser att han har helt okej koll på vad en AT-läkare tjänar. __________ Mvh Grelle |
|
Verdi |
Herregud. Om du är lite framåt och är villig att jobba så kommer du att få en väldigt bra löneutveckling som dessutom är bergsäker och inte är beroende av konjunkturen. Känslor och känslor. Min svärfar är sjukhuschef och fd överläkare så jag är inte överdrivet imponerad av en AT-läkare. ;-) Men jag är avundsjuk på dina möjligheter. Just det här med att inte behöva oroa sig över diverse finanskriser osv skulle vara så sjukt skönt. Och om inte lönen räcker kan du väl knäcka extra som stafettläkare? Du kan ju bli miljonär i ordets rätta bemärkelse om du har lite driv i dig. |
Verdi |
ps. Jag tycker att du med gott samvete kan åka in till valfri BMW-handlare och plocka ut en F10. Även om du inte riktigt har råd just nu (28 500:- är gränsfall) så kommer du ju ha råd i framtiden. Se det som att du lånar av ditt framtida jag. Hade du däremot tjänat 28 500:- som t ex fabriksarbetare eller sjuksköterska så hade läget varit helt annorlunda. |
|
Ok Jag klagar inte alls. Jag har bra jobb och har mig själv att tacka. Började som undersköterska och kommit så långt. DRIV är vad jag är, därför vill jag ha bra bil ;-) Svara gärna på min fråga istället ;-) M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
Verdi |
Gjorde precis det. ;-) |
|
sorry missade helt det andra stycket. tack M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
|
När jag hör läkare så tänker jag minst 50k brutto, överläkare 70-80k brutto. Visst är väl AT läkare en ingångsnivå ? Det är en bra grundlön/ingångslön i allafall, jag hade betydligt lägre som ingenjör, iofs för 10-12 år sedan. Men visst är det inkomsterna som styr bilvalet. När jag tjänade sämre än nu så hade jag billigare bilar, nu har jag lite dyrare. Man får ju en livsstil kopplat till plånboken så att säga. Visst hade det varit mer ekonomi att köpa en äldre E39 528 t ex, köra den tills den är skrot och spara ett antal tusenlappar per månad men man måste få ha lite skoj med. Däremot svider det lite för hårt att köpa en ny med den värdeminskning som är då jag måste jobba för pengarna fortfarande, hade man haft en stor hög pengar eller vunnit på lotto så är det ju en annan sak. |
|
|
Stämmer bra.. Bättre lön kommer så småningom. Jag kommer nog aldrig ngn gång även senare i livet att plocka ut en helt ny bil ur fabriken. Jag anser att det kostar mkt mer än vad det smakar. En 2-3 år gammal bil med 4-5t mil på mätaren känns inte mkt sämre "tror jag" än en sprillans ny bil, ffa om det är BMW 5 serie. M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
|
Att medelåldern på en svensk bil ligger runt 10 år. Beror på att det finns väldigt många gammla klassiska bilar, amerikanare från 50-talet etc bilhobbyn är mkt stark i sverige. Arligt talat dessa bilar rullar inte ute itrafiken, hur ofta ser man gamla bilar ute i trafiken? Inte ofta i sthml där jag bor. Är det nång gång man ser en gammal sur-bil så är det en LV reggad Öststats bil. |
|
Karl-Hilding |
Jag hade gärna haft hyfsad 525iT när man skall julhandla, Ikea, Citygross, Väla, Danmark, Burg, köra till tippen, hämta gran och fururis, osv... Perfekt bil för dessa tillfälle! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.