AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
287.514

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 43 av 49
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min erfarenhet av saker som går sönder är att det är konstruktionsfel snarare än slitage som orsakar dem. Dvs det är lika, om inte mer, sannolikt att fel uppstår på en 2-3 år gammal bil som en 5-6 år gammal.

-------
//Lövet
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Verdi, säkerheten är självklart bättre i nya bilar det ska man inte sticka under stolen med.
Japp, man klarar dom kostnaderna, men dom äts ju snabbt upp av värdeminskningen tyvärr.
För c:a 40%-45% värdetapp som det är på ~3 år på en BMW (mer på miljonbilarna) om man kör de normalt, så kan man serva, tanka, byta däck och betala försäkring för rätt mycket egentligen.

200-300-400,000 kr räcker långt till sådana kostnader...privatekonomiskt är det alltså helfel att köpa en ny BMW mot en äldre. Enda gången det kan motiveras anser jag personligen om man köper en hyfsad modell (inte så dyr) och har den 10-15 år.

Att köpa en ny och sälja efter 2-3 år för att byta blir rätt dyrt.... Speciellt om man gillar v8:or, M versioner eller större vagnar.
Verdi
Det är helt fel att köpa en 550i om man vill ha låga kostnader. Hur motiverar du det? Privatekonomiskt är det heeeeelt fel. ;-)
Menar att om jag vill ha en sådan så är det bättre att köpa den begagnad en ny. Klart den inte är billig men den är billigare att köpa begagnad och serve:a åter igen, jämfört med att köpa en ny och ha i 2-3 år.

För låga kostnader har jag redan skrivit att en Toyota 10 år gammal nog är billigast.

Vill man ha en 318 eller 120d eller liknande (som jag iofs inte anse vara en "BMW") så kan man kanske fundera på en nyare dock ej ny.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag har testat att köpa en helt ny bmw, det var kul i ungefär en vecka, tills första regnskuren kom..den såg direkt begagnad ut. Det var ännu mindre kul då jag sålde den. 90 000kr i värdeminskning på drygt ett år, räknar man med listpriset istället för med min rabatt så hade värdeminskningen varit ca 145000kr. Hua!

Jag har testat att köpa en nästan ny bmw. Det var väldigt kul! Den gick helt problemfritt i nästan 7000mil (från 11000-18000mil då jag sålde den) och värdeminskningen var endast 20000kr, vilket var helt okej med tanke på miltal och att den inte gick sönder.

..Och jag har testat att köpa och äga MÅNGA äldre Bmw. Och jag tycker det är förbannat mycket roligare att åka runt i, och äga en riktigt fin E34, E32, E21 osv än att köra helt ny bil. Nya bilar har inte samma charm, själ, osv. Förhoppningsvis är det något de får med åren, och att man kommer kunna njuta av en riktigt fin F10 osv om några år. :)

Nu har jag precis blivit ägare till en fin E32, hade tänkt ha den som bruksbil, men den visade sig vara i alldeles för bra skick, så den vill jag inte förstöra med vägsalt. Det får bli en annan lösning i vinter helt enkelt.

Det här är min syn på saken. Som någon tidigare skrev, vem som helst kan tillsammans med banken köpa en ny bil, jag ser ingen prestige i det, och kan inte påstå att jag bryr mig heller..är väldigt prestigelös av mig. Folk får åka i precis vad de vill, så länge jag får mysa runt i en klassiker. ;)

Hälsningar
Johan

__
BMW 323i 6-cylindrig körglädje
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Håller med groze !
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
groze: Tämligen OT men ändå... Är din 740 möjligen mörkblå med guldstripes och har svart skinn?

mvh Fredrik
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
@635 Csi:

Japp, det stämmer bra. :)

Så här ser den ut: Länk

Mvh Johan
Jag vill nog hävda att min e39a har mer teknik och utrustning än dagens "nya" bilar som svenssons på min arbetsplats köper, de köper helt nya clios och frågar hur man kan åka runt i en 12 år gammal bmw, den som har elstyrda sportstolar i svart läder, xenon, farthållare, antispinn/abs, riktig klimatanläggning m.m...

Åker helt klart bättre i denna än dessa små bilar, för en ny 5 serie kan jag ändå inte relatera till då jag inte har ekonomin att lösa en sådan bil, nästa gång jag byter kommer det troligen bli en e90 325 årsmodell nånstans runt 2007...

Detta är nog ungefär samma pengar som man får punga ut för en ny renault clio, och jag kan garantera att man får mer för pengarna, oavsett om någon annan har haft bilen tidigare...
Jo jag håller med. Att ha en 1.6l D av typ Clio eller liknande med plysch, manuell AC samt manuell växellåda och kanske elspeglar är ju inte så spännande och sedan säga att man är miljömässigt rätt och dessutom racka ned på en äldre BMW ägare ? En välskött E39 med en massa utrustning är fortfarande roligare än vad en V70 någonsin kan bli.

Miljö är okay, om man inte måste kompromissa med allt annat. Jag är helt ärligt hellre utan bil om jag skulle vara tvungen att köra en enligt ovan istället för min nuvarande.
Må dåligt varje gång man vrider på nyckeln nä fy.

Vore fint att åka en ny 7-serie hybrid men där räcker inte min plånbok till tyvärr då är alternativet än lite äldre men välutrustad BMW med ROLIG motor. :)
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Rolig tråd, kul att det vart liv i den igen!
Intressant att läsa kalkylen också med värdeminskning m.m.

Själv har jag äntligen skaffat en BMW igen, av ekonomiska skäl blev det en 540 E39 Touring med en massa småfix. Maskinellt går den som en dröm trots 29 000 mil på mätaren.
Kommer att ha kvar min bruksbil för körning till och från jobbet (en liten koreansk sak)
Detta endast av ekonomiska skäl. 540n har som bekant V8 som drar iväg i bensinkostnad vid stadskörning. Var i valet och kvalet att köpa en E36 316/318 som bruksbil men nu vart det inte så.

Har precis gjort en långkörning på ca 120mil med E39an och vilken dröm på vägen!
En 1997års modell som är så fin att köra med 29 000 mil på mätaren, helt otroligt =D

För att inte gå för OT så är valet för mig enkelt, skulle inte vilja ta lån för att köpa en ny bil!
Charmen med en gammal BMW är otrolig, det känns mer rejält, mer kvalitè.
Det kanske bara är jag men nyare bilar känns så "plastiga"
(har kört nyare också)
Skulle nog helst köra en E34 540 eller M5 i mint condition om ekonomin fanns, men hittade inga i fint skick för en vettig summa så det vart som sagt en E39 540 Touring.

Beemoholist javisst!
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jaha, då är det bara att krypa till korset här och erkänna att man blivit "nybilstaliban". :)

För nu drygt ett år sedan hade jag sålt både MB S500 och BMW 740 och i stället tagit en ny Ford Focus fullsmetad med roliga grejer som förmånsbil. Resultatet är givetvis mindre bilglädje, men framför allt en rejäl minskning av både totalkostnader och huvudbry.

Visst är Forden inte världens roligaste och visst är sätena direkt obekväma på långkörning men den drar 0.7 i långtidsförbrukning trots fortsatt entusiastisk körstil och med en årlig enbart privat körsträcka på ca 2500 mil så gör det skillnad då det är halva förbrukningen. Och även om motorkaraktären är hopplös (ketchupeffekt) så är den i alla fall ordentligt stark när den kommer igång, och DSG-lådan är riktigt bra.

Bland de roliga grejer på Forden som är allra roligast kommer utan tvekan den aktiva farthållaren som dessutom fungerar mycket väl. Bilen bromsar och gasar på egen hand för det mesta, till och med genom rondeller. Tillsammans med all annan automatik är det nästan så att man kan syssla med annat under tiden man åker. I tät trafik på motorväg är den adaptiva farthållaren rent fantastisk och medför avslappad körning även vid ryckig trafikrytm. Och elframrutan gör mig glad så här års.

Visst saknar jag framför allt S500:an, det var rejäl knuff i den och luftfjädringen gav enastående känsla i rent förskräckande farter tillsammans med en fjädringskomfort utan like. Forden däremot har obligatoriska och idiotiska lågprofildäck som gör den redan usla fjädringskomforten etter värre. E38:an måste jag erkänna att jag inte saknar alls - men så hade jag den i nästan 11 år!

Men - att ha i det närmast helt förutsägbara kostnader, som dessutom innebär en stor besparing, och dessutom inte behöva bekymra sig det minsta över reparationer och underhåll är riktigt skönt. Att kunna parkera var jag vill utan att vara orolig för bilen är skönt avstressande.

Jag övervägde en 1- eller 3- serie som förmånsbil men de var på tok för dyra i totalkostnad. Kanske skulle jag valt en Honda Insight, den hade den lägsta totalkostnaden av alla riktiga bilar - Smart betraktar jag som moped med tak - men Hondan gick inte att få med adaptiv farthållare så den föll på det.

Visst saknar jag att åka lyxkryssare och nog tittar jag trånande på grannens MB S350 CDI ibland men det är trevligt att ha mer tid och pengar att lägga på annat. :)

---
CO2 - förträffligt i läsken
När man åker på bilsemester i en bil, oavsett märke och oavsett om den är ny eller gammal, som inte har god långfärdskomfort så är det ingen bil, det är ett tortyrredskap på hjul.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jovisst kan man se det så. Men man kan i stället stanna och övernatta lite oftare och det kan vara bra trevligt det med. Förr om åren kunde vi åka halvvägs genom Frankrike i E38:an på en dag men det var egentligen alldeles för långt även i den.
Nyligen var vi över till Normadie och då var tre-timmarspass ganska lagom i Forden, dessutom är motorvägarna där är så trevliga att köra på att det uppväger och så kommer man långt per timme.

Här är glaset halv-fullt! ;-)

---
CO2 - förträffligt i läsken
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
En specifik fråga till alla som vill svara.

Har en E39:a som "i mina ögon" börjar kännas gammal. Den har onekligen trevliga köregenskaper. Jag har nu ägt bilen i 2,5 år. Slitdelar byter jag nu lite oftare (trist) men normalt vid ca 13t mil. Min bil är kanske värd 60-80tkr. 60-80tkr är ungefär vad man kan lägga som kontantinsats på en nyare BMW "ingen värsting iaf". Jag är fullt medveten om att min bil kostar drygt 35kr/mil, mendans en nyare ca 55kr/mil. Om ett par år kommer jag knappt att kunna få mkt för min nuvarande bil, då blir det definitivt dags att byta bil tycker jag. Kommer förmodligen inte att kunna spara 30-50 tusen kr extra för att lägga som kontantinsats.. förstår Ni vad jag vill komma fram till?

Vill byta bil, men tycker att det kostar mer än vad det smakar. Älskar nyteknik. Åkt i F10 för ett par veckor sen (530d fullutrustad) och den som tycker gamla bilar har sin charm måste Ni uppleva nya BMW.. Otrolig känsla måste jag säga. Respekterar dock alla som är förtjusta i äldre modeller för jag också är en sådan t.ex. E39 M5 (svårslagen helhetskänsla av kraft och motorljud samt komfort och kvailté)

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Har du en E39 eller E60 ?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
E61*
Karl-Hilding
Finns väl inga E61 -04?
Verdi
aousio,
Har du inte råd att lägga undan pengar motsvarande värdeminskningen på en gammal E39 så har du definitivt inte råd med värdeminskningen på en F10.

Eller du kanske menar att du har så dålig karaktär och spenderar dina pengar så du aldrig får ihop något sparat kapital och att det är därför du ska passa på nu medan din bil fungerar som kontantinsats?

Bästa rådet är väl att fortsätta med E39:an och lägga undan så mycket du kan. Sen ser du om du har råd med en dyrare bil efter ett tag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.