AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
287.501

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 42 av 49
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

captainoats: Amen! Där tänker vi på samma sätt!

Jag personligen höjer inte ögonbrynen för en ny bil, det kan nästan vem som helst köpa tillsammans med banken. Ser jag däremot en äldre bil (oavsett märke) i bra skick så blir jag glad och får en värmande känsla inombords och tänker att det trots allt finns andra bilintresserade i vårt land.

Miljöargument för en nyare bil håller inte på långa vägar om man räknar på livscykel!

Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Håller helt o hållet med captainoats och Tor!
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Instämmer med ovanstående talare :-)

BMW 4 Life
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
+1!!
Var inne i en affär för att köpa en bromsljuslampa, på den öde parkeringen står min bil och en E38 där det kliver ur en man i nånstans 50-65 årsåldern.
Provar med ett "Fin bil!" varpå det kommer en liten miniutläggning om E38ans förträfflighet. Fantastiskt.

Var och pratade lite rekond och lackbehandling på en firma häromdan eftersom jag tänkte lämna in min bil o lite "intervju" vill man ju ha första gången med nya "leverantörer". Killen hade ägt en massa BMW av generation E34, E39 och E38. Underbart att träffa på likasinnade. Dvs folk som väljer bil efter eget tyckte och smak för egen njutning och utan hänsyn till omvärlden och sedan ser till att ta hand om dem!

Vissa på jobbet kallar min bil pizzaracer, vilket är helt ok, de vet inte vad de missar och det gäller ju bara att kontra med liknande förolämpning om den andras bil. :)

Har haft bilen avställd 4 veckor för omlackering av underredet och rostskydd etc och det är bara att konstatera att de fordon jag använt under tiden (nya bilar av olika märken) är ju bara så oattraktiva att jag inte ens ser nån anledning att göra ett uttag på kontot för att byta upp 6 årsmodeller eller så.
Hellre än 5 år gammal 550iM T med mycket lull lull än en sniken ny 120d anser jag.
Man får mer för pengarna och en enorm KÖRGLÄDJE framför allt. Nu är man glad varje gång man startar motorn och svänger ut på vägen.
I en 120d eller 316i eller vad man nu får för 200 000 kr (går ju inte att få en ny för det inser jag nu) så lider man varje gång man vill försöka gasa eller åka bekvämt och långt. För att inte tala om att de bak sitter "illa" i jämförelse.

Eller känslan som när jag var på BMW och köpte lite tillbehör i helgen. När de knappade in reg nr så svarar de "aha vi ser att du har en riktig BMW, grattis, en kanonbil!". Det känns ju alltid bra. :)

De har ju rätt, BMW är motor och körglädje per definition. Skall man tänka ekonomi, köp en billig Japanare och inse att man då inte kör för att ha skoj längre utan för att "spara" pengar.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Skoj att den här tråden fått liv igen:)
Vissa blev väldigt provocerade av den här tråden...

En summering av mina driftskostnader (exkl bensin) för 2012:
-Vattenpump, 1500
-Expansionskärl 500
-Sommardäck+montering, 6500
-Bärarmar, 3500
-Olja+flter, 500

Lite tvätt och puts, 1000

Till detta kommer det naturligtvis en värdeminskning.
Min 540 touring kostade ny 2001 650 tkr, idag är den värd under en tiondel.
Nu gillar jag den bilen, men kommer att köpa en ny (gammal) om några år.
550 touring eller M5?

jo
69
jonte_malmö
Volvo 245-76 med M50B25 5-vxl ZF

Det är ju lite ett val att köra gammalt, största fördelen är att man inte behöver vara så rädd om sin bil som en splitt ny. Man kan göra många grejor själv då de är mer lättmekade.

Sen är det kul att ha flera bilar, jag kör 86:a 735i, 97:a Grand Cherokee, 89:a Cherokee, 68:a Dodge, 88:a Silverado och 97:a Pajero + 62:a och 66:a folkabubblor + en bobbad gammal Honda MC. Kunde väl sålt alla och köpt en nyare BMW, men det är ingen sport...
jo
69
jonte_malmö
Volvo 245-76 med M50B25 5-vxl ZF

Och känslan givetvis, det är mycket mera analog fealing i en gammal bil. Tilläggas ska att framhjulsdrivna bilar går totalt bort, så skulla man investera i nått nyare är man "begränsad" till MB, BMW och nån till om man inte går på riktiga 4x4.

Sen är det ju skönt i jobbet att man får köra en nyare bil (MH L200) med fungerande AC mm lull-lull.
Anders-72: "E39 är bland de mest rostbenägna bilarna som finns"

Det var ett citat i mitt inlägg inte min åsikt. Jag anser att E39 har god motståndskraft mot rost något annat har jag aldrig sagt, men att MB W210 är en rostburk det kan jag skriva under på :)
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Som ZOG säger, man får så otroligt mycket mer bil för pengarna.

Min 745 kostade närmare en miljon som ny, hade inte råd då, har inte råd med en ny F01 för millen idag heller, men att välja mellan att köpa min 745 för under 200 papp och vad man nu får för ny bil för samma peng gör ju valet galet enkelt. 745 är iofs 10 år men allt funkar perfekt, allt lulllull som behövs finns där och man åker så mycket bekvämare och bättre (ståndsmässigt) än vad man någonsin gör i en ny bil för dom pengarna.

OK, den drar inte 0.43L/milen men senast jag kollade drog den 0.92L/milen med full packning, fyra i bilen och lite inspirerad körning. Om man jämför med en bil som har en motorvolym på 1liter (Ford Focus Ecoboost) som drar 0.43 enligt reklamen så drar ju min inget med tanke på 4.4l och 333 hk.

För värdeminskningen på en ny bil får jag mycket soppa och reservdelar till mina bilar som dessutom banken inte har med att göra.

Att jag dessutom tycker det är rätt kul att hålla ordning och fixa själv gör inte saken sämre. Att många som man möter i trafiken bara ser en stor lyxig BMW och vips flyttar sig gör heller inte ont :-)

Så för egen del är valet enkelt, hellre en lite äldre bil som tappat det mesta av sitt "värde" än en ny som kostar skjortan i värdeminskning bara jag kört den ett par månader.

I mina ögon är det värdeminskningen som förstör ekvationen totalt. För den summan kan man hålla efter en äldre bil bra länge utan att det blir så mycket sämre komfort eller mindre lullull för det.

Niklas

Fransosen
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
marin849: Alltid lika roligt när man träffar likasinnade, det värmer lite extra i hjärtat.

För mig handlar det om känsla, efter att ha kört E65 en hel dag som är helt underbar att köra och man bara flyter fram, så hoppar jag in i min E39, jäklar vad mycket roligare den är att köra det är helt sanslöst vilken skillnad det är.

Även om E65 är en underbar bil så är den inte så jätterolig att köra.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Man åker e65 ;-)

Niklas

Fransosen
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sorry henkelexus, jag läste inte igenom hela texten ;)
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Bra inlägg Niklas, jag håller helt med! :-)

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
+ sidor
Just nu strax under 2000kr per år i snitt. (däck slitage ej räknade)
Reservdelar finns i princip gratis samt olja och filter..
Allt kan lagas/bytas själv.
Den är väldigt driftsäker :)
Behöver inte vara rädd om den.
Tar mycket mindre bränsle än Bmwn på kortkörningarna (5km)

Åker billigare än de flesta i faktiska kostnader. skulle vart optimalt om man pangade i en snål dieselspis mellan besiktningarna dock..

- sidor
Inte bekvämt någonstans.
Inte snyggt.
Krockar man, kör i diket dör man men de vet man ju inte då ;) om man är död alltså.. ;)

Om man ska åka längre kanske det vore bra å införskaffa en snålare bil. men så länge jag kan låna bil till sånt äre ju bra :D

BMW ownz
Fransosen, vi ser det på samma sätt känns det som! :)
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Tråkigt, lite roligare när "ny-bils-talibanerna" kommer igång.
Var är ni?:-)
Verdi
Jag är varken det ena eller det andra, men om man bara jämför inköpspris så ser ju äldre bilar billigare ut än vad de är.

Har man bara klart för sig att det kostar mer att hålla en gammal lyxlimpa rullande än en nyare "normal" bil, även om de har samma inköpspris, så är det ok för mig.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Lite som att ungefär ingen i världshistorien har sparat pengar genom att byta till en ny snålare bil som drar 0,2l/mil mindre. :)

Men ofta ligger det väl en gör det självleffekt i äldre bilar också? Kanske av kostnadsskäl men kanske mer av "bilvårdsskäl".
Service blir då i princip gratis (olja 90kr/lit ist för 240 för samma), bromsar likaså. Mindre fel fixas i garaget efter middagen en vardagkväll. Bara det gör ju att man till del "finansierar" att lämna in på verkstad för sällanarbete som kräver riktig lyft o verktyg, t.ex. byte av bakvagnsbussningar etc.

Största ekonomiska risken är haveri på sånt som ej ska paja, t.e.x olika styrdon, automatlåda ,vad som helst i system på nya bilar (HTpump, spridare, turbo, dpf, noxkat etx, sånt som ej kan gå sönder på äldre idag). Men den risken verkar ändå rätt konstant mellan 5-15år/20000mil och är inte alltid så milberoende.
Verdi
En sak som ofta negligeras är också att nya moderna konstruktioner är betydligt säkrare än 15 år gamla bilar. Både aktiv och passiv säkerhet.

Köper man helt ny BMW så slipper normalanvändaren som har bilen i 2-3 år kostnad för däck, service och reparationer samt klarar sig med en ofta betydligt billigare halvförsäkring.

Vad gäller förbrukning så beror det på vad man jämför med. Tror det kan skilja betydligt mer än 2 dl/milen.

Fast det som till sist bestämmer är vilka krav man ställer på bilen och hur livet ser ut i övrigt. Hur man bor, hur intresserad man är osv. Dvs, det som är rätt för dig kanske är fel för mig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.