|
Sida 41 av 49
|
|
|---|---|
Verdi |
Andersk, Njae. Om inte annat kan du väl ta det där billånet som lövet snackar om. Det på 5%. Då kan du ju investera dina egna pengar. Eller ta bolån för att investera med... Lövet, Ok, 6100:-/per år istället för 4400:- då... Big deal. Är ju bara vad en stor diesel kostar i skatt... Är det mig du menar med "bara strax över 300"? För mig är inte 300 tusen "bara"... Ganska respektlöst av dig. Vet ni vad jag precis kom på? Att jag är sjukt trött på det här stället. Hoppas ni får det bra. :=) |
|
Att vara gift kan vara en parabel till i resonemanget. Min fru vill inte vi ska köpa begagnat. Hon har alltid köpt nytt. Jag tänker på värdeminskningen på vår 335iA Touring 2009 som är 140000 på två år och tre månader. Det var den andra Touringen sedan 2007. Men det var en 325 så den förlorade mindre. Nu har vi beställt en X3 35i för 571000. Den vill jag nog inte byta bort ;-) Och jag är en vanlig knegare liksom frun. Men vi går aldrig på krogen. |
|
| Personligen tycker jag om resonemanget att man får en fetare bil om man köper en några år gammal. Dessutom är det inte månaders väntetid. Sen är det roligare att leta upp en äldre vagn än att pricka i en tillbehörslista som skickar upp priset fortare än en trestegsraket. Men vad gör man. Som svar från min kära hustru när jag för på tal om köpa en lite beggad bil är Vi har ju redan en begagnad bil!:))) | |
|
Håller med Verdi i att många här, både i tråden och på forumet generellt, verkar ha för mycket pengar. Det är "bara" att handla nytt. Gärna med extra allt förstås, varför nöja sig med mindre. Klart att många som kör BMW är borgarbrackor med tung högerbakficka men attityden slår mig som märklig ibland. Vem kunde ana att inte alla har 400 lock att bränna på en 320d liksom?? |
|
|
Verdi: Vi pratade tjänstebilar, dessa ligger vanligen runt 7.5 basbelopp eftersom mats nämnde det. Blir du upprörd av sådan basal information måste du börja fundera på vad du gör här. Det måste vara jobbigt för dig att bli upprörd av allt. ------- //Lövet |
|
|
andreas_lofgren: Du skrev "Bolån är ju knappast den ränta man finansierar sin bil med. Snarare ligger räntan på ett billån runt 5%" Att finansiera sitt nybilsköp med bolån tror jag tvärtom är mycket vanligt. Många i storstadsregionerna sitter med kraftiga övervärden på sina hus eller bostadsrätter. De ökar helt enkelt på lånet och köper en bil. Fördelen är att man får ett lån med den mest fördelaktiga räntan och du kan oftast välja amorteringsgrad helt själv. Nackdelen är självklart att låneskulden på huset eller lägenheten ökar, kan blir en mycket farlig vana.... |
|
|
Martin E: "Ok köp en 70K bil som rullat 25000mil Varför inte utgå från att alla bussningar är slut med rep 12500:- eller att AC packar ihop 5000:- eller varför inte att bakhjulslagerna är slut 4000:- Kanske givarna för kamaxlarna och vevaxeln ger upp 8000:- eller att bakbromskivorna är slut 5000:-. Kanske rent utav motorn till torkarbladen 2500:-.Framvagnen kanske är sned och sliter däcken dubbelt så fort, värstingfälgar med dyra däck etc. Rosten börjar äta upp den ( E39 är bland de mest rostbenägna bilarna som finns). Visst det finns de som hävdar att deras 10 år gamla bil är rostfria, jo det du ser...." Nu har förvisso Martin E lämnat AP vad det verkar men jag måste trots det bemöta viss av hans påståenden. Reparationskostnaderna måste vara hämtade från en aukt BMWverkstad och det är dyrt men det finns billigare verkstäder. Hans kostnadsexempel går att halvera. E39 är absolut inte en av de mest rostbenägna bilar som finns. Faceliftmodeller har haft problem med rost i skarvar på bakluckor, motorhuv och dörrar och drabbade bilar har ofta blivit åtgärdade på garantin. För övrigt är E39 en av de minst drabbade bilmodeller, dom har ett mycket gott rostskydd totalt sett. |
|
|
Lugn, Grälsjuke Martin har nog inte lämnat oss..han har bara en andningspaus o och googlar runt och funderar ut hur han skall attackera igen ;) |
|
|
Själv är jag i varje fall jäkligt nöjd med min X5:a. Hög, hulkig, svart med kanonrör på taket, fyrhjulsdriven V8:a och den drar 0.62 liter / milen stadskörning. ;) Inne i bilen har man bio och barskåp, så det är rätt mysigt att åka hem från jobbet i den - man är lite lagom småfull av två drajjor och att ha sett Knight and Day på vägen hem. Jag hoppas ni som föredrar en annan typ av bil trivs lika bra med ert val. Ett litet tips till er som är intresserade av att "tjäna" på sitt bilägande: Kör inte torkarspolarna så ofta. Dels sliter det på torkargummina och spolarvätska är ett slags kapitalkostnad också! Om man kan nöja sig med lite geggig framruta genom att bara spola hälften så ofta kan man spara mycket. En dunk spolarvätska kostar 75 kr på OK, säg att man kommer undan med hälften på detta sätt - då har ni sparat 37,50 kr som ni kan placera i aktier och värdepapper istället! Lägger man därtill minskat slitage av torkargummin om ca 12.50 per månad så är vi uppe i en femtilapp. Dessutom blir det en mindre kapitalkostnad, vilket är ytterligare 0.5% på det, eller 25 öre beroende på hur man uttrycker det. Bara ett tips i all välmening, till er IT-ekonomer där ute... ;) Simma lugnt! |
|
|
:-))) "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
Vem ska vi reta oss på nu när grälsjuke martinE är borta som de ser ut... Lasse SL, Skall du ta över efter Martin och axla den tunga bördan ...:))) Ha de gott alla Forry lugnt sippande på en Pajala Sunrise |
|
|
Vi behöver en paus på det här forumet från allt tjafsande och jobbiga medlemmar som varit på forumet sista tiden. Nu njuter vi av lugnet ett tag :) ------- //Lövet |
|
|
;-) "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
Jag åker gammal E36 för att jag älskar den gamla tidens Bmw Jag har haft 2 E21, 1 E30, 3 E34 och 2 E36. Kan mycket väl köpa en nyare, eller ny, men väljer att lägga pengarna på huset då jag ändå är så jäkla nöjd med gamla trotjänare som många av er inte ens skulle peta på Charmigt värre |
|
|
Att köpa ny bil är sannolikt den sämsta affären som en person kan åstadkomma under sin livstid. Därav så många gamla bilar på vägarna. Det är ju självklart att skulle en ny bil kosta mindre eler lika mycket som en äldre, skille nybilsförsäljningen öka markant. Alla andra anledningar än de ekonomiska bör betraktas som undanflykter, om man inte kärat ner sig i en spec. modell. Föreg. ägare till min E38 har fått dela på en värdemunskning på 445 tusen kr medan jag maximalt kan förlora 55 tusen dvs hela köpeskillingen Det behöver man inga ekonomiska studier för att begripa vad som är minst kostsamt. Detta samtidigt som man färdas kungligt. Den fria servicen som erbjuds köpare av nya BMW bilar brukar för de flesta innebära en fri oljeswevice under garantitiden, som för övrigt ej är gratis, eftersom du får slanta för olja och filter./Gammelbilen - bästa miljöbilen. mrMPOWER |
|
|
Om en person inte förstår att visa inte vill lägga mkt pengar på en ny bil elr föredrar en av det tidigare modellerna så är den personen jävligt trångsynt. //Andree |
|
|
"E39 är bland de mest rostbenägna bilarna som finns" :D De har sina brister, men uttalandet blir föga trovärdigt om det kommer från en ägare av en W210 ;) Förövrigt har jag ägt min E39:a i sju år och kommer skicka in 20-30´ i den nästa sommar för att tuffa vidare i ett par år till. Sedan kanske vi kikar på en F10/F11 3-4 år gammal allaredan :) |
|
|
Jag har kört min E39 i 3-4 år och inte lagt ner mycket pengar alls på den. Funkar hur bra som helst, ska behålla den ett par år till iaf, sedan blir det nog en X5. Förstår inte folk som räknar på skyhöga servicekostnader, vem fan lämnar in till bmw för att tex byta bromsar eller liknande när en vanlig verkstad kan göra samma jobb för mindre än halva priset. Vissa saker förstår jag att man lämnar in till just Bmw, men annars behöver det inte bli så dyrt. |
|
| Nej, under 7 år har jag bytt stötdämpare fram och bromsskivor runtom och någon länkarm. Det känns inte övermäktigt att äga den trots hög ålder ändå. Värdetappet på en ny bil skulle vara mångdubbelt högre. Jag trivs bra i den och behöver inte visa upp en nyare bil heller. Det kostar för mycket för att jag skulle prioritera det ändå. | |
|
Jag tror många behöver visa att dom har ny bil att det är status i deras ögon. Själv har jag inte några problem att köra en äldre bil, många kollar ändå avundsjukt för den glänser 10 gånger mer än deras 10 år nyare bil. Sedan att många män idag inte ens kan byta ett däck är rentav pinsamt. Män idag blir allt fjolligare, fylla på olja klaras knappt av , det blir versktad direkt ! Bättre med förr då folk gjorde lite själv ist för att slänga och köpa nytt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.