AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
287.533

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 40 av 49
Hur mycket värdeminskning är det på en fabriksny bil dom första 500milen? För visst måste det ju vara lite klyftigare att köpa en bil som någon annan rullat ut från bilhandlaren?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Räkna med att första ägaren fått mellan 10-15% rabatt för det är på de nivåerna som BMW bilar lämnar handlaren idag. Sedan är det ju bara att försöka komma fram till vad man tycker är rimligt för att man inte fått specat bilen. Själv tycker jag ofta att nyare begagnade bilar är alldeles för dyra. För mig skulle det inte vara värt att sätta mig i en begagnad bil för mindre än 50.000 jämfört med ett rimligt nettopris.

-------
//Lövet
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Verdi:
Bra tips! Den ser lite rolig ut också... Jag undrar hur mycket man får ur en sådan om man chippar den. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

21K i service och reparation har jag inte ens lagt ner på min E34 på 3 år.. så det håller inte.
Verdi
Och så kommer det förstås någon som haft tur med sin rishög och gör det till norm. :=)
Martin E
Ok köp en 70K bil som rullat 25000mil

Varför inte utgå från att alla bussningar är slut med rep 12500:- eller att AC packar ihop 5000:- eller varför inte att bakhjulslagerna är slut 4000:-
Kanske givarna för kamaxlarna och vevaxeln ger upp 8000:- eller att bakbromskivorna är slut 5000:-. Kanske rent utav motorn till torkarbladen 2500:-.Framvagnen kanske är sned och sliter däcken dubbelt så fort, värstingfälgar med dyra däck etc.
Rosten börjar äta upp den ( E39 är bland de mest rostbenägna bilarna som finns). Visst det finns de som hävdar att deras 10 år gamla bil är rostfria, jo det du ser....

Medan bilen står måste du transportera dig eller i värsta fall hyra en bil om du är helt beroende av bilen.

Visst kan du ha halvförs men krockar du och får en rejäl buckla eller trasig spoiler och värdet på pärlan sjunker som en sten.
Risken att den är skruvad är stor ............

Visst köper du en BMW för 36K men vad tror du att medelköparen får för bil för dessa pengar? Sannolikt en bil som sjunger på sista versen och sannolikt snart kommer skrotas.

Dvs en äldre bil drabbas i mkt högre utsträckning av kostnader som man inte räknat med.

Jag vet en med säkerhet som med sin 01 525i köpte den för 65K fick lämna in bilen precis för ovanstående tror att han la ut 30K på bilen samma år som han köpte den. Till råga på allt visade det sig att den var skruvad ca 12K mil (gick ej bevisa merän indirekt).

Det slutade med att han köpte en nyare bil av annat märke.

Kör du som mig och många andra mellan 3000-3500mil/år inser man ganska lätt varför gamla lik inte är intressanta= mycket dyrare.

Detsamma kan man säga om flertalet att det är bättre köpa en nyare bil av annat märke för samma pris som en gammal premiumvagn om man ser ur det ekonomiska perspektivet.

Bästa bil för 100K ur ett ekonomiskt perspektiv?

Verdi: Du överdriver kraftigt i ditt resonemang. Löjligt att generalisera dem som fallfärdiga lik, det minskar din trovärdighet kraftigt.

För 70 000 - 90 000 kan du få väldigt mycket BMW E39, dessa har ju formligen rasat i andrahandsvärde.

Går inom detta prisspannet att hitta välvårdade fina ex som gått runt 10 000 - 15 000 mil om man letar ordentligt och prutar. Risken är väl att folk vill ha ca 100 000 - 110 000 kr för ett ex som gått runt 10 000 mil eller mindre, beror också på om det är m-pake eller inte. Om man är extra ekonomiskt sinnad och vill ha en relativt billig bruksbil kan man väl leta efter en 520. Dessutom finns det nog generellt ganska god prutmån på E39.

Ja, det gäller så klart att granska dem noggrant innan man slår till (helst hos verkstad) men det finns gott om väldigt köpvärda exemplar. E39 slutade tillverkas 2004 tror jag. Karossen får man ha koll på och det här med vevhusventilationen börjar vi lära oss undvika med hjälp av folks erfarenheter här.
Verdi & Martin E menar jag ;-)
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
I dom här försöken till kalkyl finns inte parametern finanskostnad med.
Även om bilen är finansierad med egna medel så ska en alternativ ränta med minst ränta baserat på bo-lån/tråk-fond användas.
Rätt intressant att Martin E hela tiden använder extremer, alla gamla bilar är rostiga och kräver otroliga summor i reparation.
Kan få känslan att Martin E känner ett stort behov att rättfärdiga det egna valet.
Själv är jag nöjd med min blänkade 540, visst, den är jätterostig någonstans där jag inte ser det, men jag tankar den, byter olja själv, har haft den i 4 år (5000 mil) och måste snart byta däck. Däckonline är bra, kostar 1500 kr/st.
Försäkring, helförsäkring (halvförsäkringen var 800 kr billigare) kostar 7700/helår, massa bonus, bor i rätt område och villa.
Lite smågrejer tillkommer, en innerlampa gick sönder pga intensivt undersökande av mindre människa, 400 kr, bytte torkarblad, inget stort.
Den här taliban inställningen att försöka tvinga på andra ett enda alternativ är dömd att misslyckas.
Om jag hade ett behov av att köra +3000 mil/år så hade jag kanske oxå skaffat en sån där snål-diesel. Jag lånade en grannes 120d, jäkla fin bil men inte rätt för mig givet behov av dragbil samt körsträcka.

Verdi
Finanskostnaden är inte så stor som ni vill göra gällande ändå.

En uppskattning är att det kostar runt 2000:-/år* per 100'. Dvs mellan en bil på 80' och en på 300' så kostar den dyrare ca 4400:- per år.

* Räknat med en rimlig rabatt på aktuell 2-årsränta Länk
Verdi
Och ni som inte får ihop det, det finns även nåt som heter ränteavdrag. :=)
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Verdi:
Det finns även inkomst av kapital :-)
Verdi
Andersk,
Visst, men du kan ju inte räkna så. Då kan du ju lika gärna låna mer för att investera om du tror att du kan slå räntan.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

FU Verdi, jag slår vad om att din traktor har mer rost än min 540iA.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Verdi:
Tyvärr är bruksbil bara kostnad.
Men lägre kapitalbindning i bilar som blir buckliga på pendelparkeringar/stormarknader gör att man kan placera pengar i annat.
Ursprungsfrågan rensat från det sarkastiskt hånfulla tonfallet är intressant.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bolån är ju knappast den ränta man finansierar sin bil med. Snarare ligger räntan på ett billån runt 5% Länk

-------
//Lövet
Att binda upp 400 000 - 500 000 kr som tex en välutrustad 520d kostar är ändå ett mycket, mycket stort kapital.

Sedan skulle det verkligen ta emot att investera i en liten 2 liters diesel om jag lassar upp sådana enorma summor.

Måste jag köra >3000 mil i jobbet får för sjutton arbetsgivaren bjuda till. ;-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Han bjuder oftast bara på strax över 300k. Därav de små motorerna ;)

-------
//Lövet
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Fiiren> +1. Bra skrivet, så talar en bilentusiast.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
*Firren*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.