AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
287.548

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 4 av 49
Mycket tveksamt att jag skulle köpa en ny bil även om jag ansåg mig ha ekonomi för det. Dels är de bilar jag tycker om förbannat dyra som nya och sedan är värdetappet de första åren är så sjukt stort. Möjligtvis om jag var mångmiljonär.

Min visst är jag lite sugen på en Mustang GT 2011 med 5 liters V8a och 412 hk. ;-) (keep on dreaming!)

Sist men inte minst är det förbannat kul att köpa begagnade bilar och fräscha upp dem.

Plus att man kan unna sig lite mer i form av motor och utrustning. Inte skulle jag haft råd att köpa den här bilen jag har nu när den var splitt ny. Vågar inte ens tänka på vad en ny 550 kostar idag. ;-)

Jag gillar fiska, åka mountainbike, åka skidor osv... vara ute i naturen, men om jag ska vara helt ärlig så bryr jag mig inte så mycket om eventuella miljö effekter som min bil med V8a ger. Jag gillar ju bilar också, det är också ett intresse. ;-) Men snart kommer man väl tvingas bry sig pga framtida eventuella straffskatter osv.

Det här är ju egentligen ett drömscenario där motorstarka bilar rasar i pris pga att folk föredrar miljövänligare alternativ. (Förutom när man ska sälja sin pärla själv)
ri
699
riku
740iA -97
Och snart får man väl ägg kastat på huven när man åker V8.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Tror inte martin syftade på entusiaster med gamla M3/M5 med 8000 mil på mätaren, utan snarare bilar som Volvo från 85, golf från 90 och opel från 95...

Vet inte varför vi i Sverige är benägna att köra dessa gamla åk, men jag antar att det kan vara en kombination av att folk vill ha stora bilar, säkra bilar (stora bilar ser säkra ut), många är kunniga om hur man reparerar bilar, samt att i Sverige är det ju fult att tjäna pengar och då borde man ju inte köpa en nu bil för att visa omvärlden att man faktiskt har tjänat pengar!

OM man nu köper en ny bil, eller får en via jobbet så väljer man då V70, 9-5 eller Passat för att de ser lite folkliga ut...

StefanL - var du seriös med att du skulle köpa en 06:a???
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Marcus555, japp

//Stefan

Mina bilar:Länk
US
547
US
850 iA -92
Länk

Scrolla ner lite så har du tre anledningar att inte åka ny bil?
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Jag åker beggad BMW för att jag har mer förstånd än pengar
Martin E:
"Jag undrar varför ni åker omkring i gamla bilar som tex E39 or E36 or.
Menar finns det finns väl all anledning att byta bil där allt blir bättre ju nyare bilen blir med få undantag.
Detta är märkligt i dessa tider där miljön är i fokus då de gamla bilarnas negativa effekter är välkänd"

Nu överdriver du en hel del. Alltså vad gäller bensinmotorer så är inte äldre bilar utrustade med katalysator större miljösvin än nya. Och är nya bilar verkligen bättre på allt?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
StefanL: Jag gissar på att det inte blir en 325 etc... =)

Italiensk-Tyskt fullblod..?

MVH Christofer
Fördelen med ett forum är att man varken behöver ha rätt i sak eller vara nyanserad. Det är bara att slänga ur sig något och se åt vilket håll det landar.

En aspekt som ingen tagit upp än är lite att bilkostnaden är tämligen oberoende av var man bor. Visst, försäkringen skiljer mellan att ha bilen på gatan i Stockholm eller i ett låst garage i Burträsk - men det är också den stora skillnaden. Bilens inköpspris, kapitalkostnad med mera är tämligen enhetligt. Jag vet folk som bor i små trånga hyresrätter med ett rum och kök för att ha råd att åka "fin" bil. Andra bor i stora villor på landsbygden som kanske rent av betingar ett längre marknadsvärde än den "fina" bilen. Andra bor i lite större städer med stora kostnader för villa- eller lägenhetslån. De har kanske inte råd att lägga samma peng på en bil som kusinen på landet eller kollegan i den supertrånga hyresrätten. Detta utan att ta upp inkomster, familjens storlek, bilens tänkta användningsområde och sannolika slitage.

Jag antar att trådskaparen aldrig försökt peta in tre barnstolar i baksätet på sin "fina" bil (nu är jag ironisk för jag anser inte att en 120d är en premiumbil på annat sätt än prismässigt samt att den är gjord av en tillverkare som också gör premiumbilar - se där, min tur att vara onyanserad!) för att sedan pressa in en barnvagn och fem personers packning i bagageutrymmet. Då är en äldre E60/39 betydligt familjevänligare. Och ja just det, de är oftast lite billigare med - då kan man åka lite längre eller göra annat här i livet.

Kortversionen av mitt inlägg:
Var och en efter förmåga och kunskap. Tror du inte att Svensson eller Hassan i sin gamla trötta 245 också önskar att de hellre satt bakom ratten på den F10 som just körde om dem på motorvägen? En del vill ha en älde bil av nostalgiska skäl eller entusiastskäl, men ganska många för att de behöver en bil men ekonomin inte tillåter ett billån för en nyare bil. Alla har inte den marginalen i dagens samhälle. Den gamla femtusenkronorsbilen är vad de har råd med. Det är förmågan.

Många tror att en lite äldre, säg, Mondeo verkligen är billigare att äga en 5-serie för jämförbar köpesumma för att de tror att BMW:n är galet dyr att tanka, försäkra och laga samt att den går sönder minst lika ofta som Mondeon. Där har du kunskapsbiten.

Nästa gång du ger dig ut i din 120d föreslår jag att du lyssnar lite på radions P1 så lär du dig lite mer om hur det samhälle vi lever i faktiskt ser ut. Åk en riktig långtur så kan du kombinera nytta med nöje.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
StefanL - nu får du allt förklara hur du tänker. Vet inte i hur många trådar på detta forum som du har förklarat att du kunnat hålla nere familjens bilkostnad genom att göra bra affärer på nya bilar... Har du en ny taktik eller vad?

Sen förstår jag inte gnället på stackars 1-serien som förekommer lite överallt på detta forum. Vet inte om jag försvarar den för att jag äger en 120d, eller för att jag kört den i snart 4 år. Jämför jag den med mammas E46 320iM så tycker jag att den känns mer premium i alla delar man kan ta/trycka/växla/trampa på och E46 är väl det aldrig någon som har antytt att den inte skulle vara en premiumbil? Sen kan jag givetvis inte jämföra en etta med 5 och 7-serien när det kommer till åkkomfort, men det är ju helt andra bilar och helt andra målgrupper...
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Och jag tankar alltid för 500 kronor så det spelar ingen roll vad bensinen kostar per liter.
De av mina kompisar som har riktigt bra ekonomi köper några år gamla bilar.
Mina grannar har ofta nya bilar, dom använder huset som bankomat, bara höjja lånet och sen rulla iväg till BMW/volvo handlaren och sen hem med ny bil.
Vi har en 10 år gammal 540 som familjebrux samt en 20 år gammal Porsche som alternativ brux.
Värdeminskning resp driftskostnad är försumbar.
De med begränsat ekonomiskt sinne köper helt nytt.
Verdi
Jag köpte en nyare bil eftersom den är fräschare, säkrare, modernare, snålare, billigare service, färre eller inga reparationer... Allmänt trevligare att köra och äga helt enkelt. Inget strul, bara tanka och köra!

Dessutom är den faktiskt billigare för mig över 3 år än att ha kvar min gamla A4:a från 2004. Service, reparationer (kamrem, länkarmar osv osv) och nästan halverad förbrukning gör att det äter upp skillnaden i värdeminskning och lite till.

ps.
Andersk, 500:-? Är du ironisk?
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Det går inte att övertyga någon med massa subjektivt trams.
Räkna på det.
Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv är en ny bil en usel affär.
Kolla på konsumentverkets hemsida och deras kalkyler, värdeminskningen är den stora kostnaden och den som de flesta väljer att glömma bort under den tid som dom har bilen.
Att kostnaden sedan kommer den dag dom byter in bilen mot en ny väljer ALLA att mörka.
Ta min min förra brux som exempel, nypris på 408 tkr, 4 år gammal köpte jag den av första ägaren för 135 tkr. Sålde för 125 efter ett år då vi behövde plats för tvillingbarnvagn.
Jämför det med min kompis som köpte ny Lexus SUV och har den i tre år, vi roade oss med att göra en diskonterad nuvärdes analys av värdeminskningen för att räkna fram den faktiska månadskostnaden, 11 papp i månaden.
Jepp, ni kan lura er hur mycket ni vill, köpa demobilar, inga reparationskostnader, fri service.
Faktum kvarstår, usel affär.
Jag har pengar att köpa ny bil men gör det inte, lägger pengar på annat samt börsen, oj, finns det även en alternativ kostnad för de pengar som man binder upp i en ny bil?
Verdi, vad tror du?
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Lånade en 118d.
Schysst bil, överlägsen min nuvarande bil.
Inredning, stolar, ergonomi, fantastisk.
Men gillar ändå min 540, grymt mos, bättre ur ett ekonomiskt helhetsperspektiv.
Visst, miljöaspekten är sämre, men den förbättras inte om jag säljer bilen utan jag måste då skrota den och ta den ur trafik för att jag ska förbättra miljön.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Idag köpte jag 15000 st PA resources aktier, har tjänat 2250 kr på en dag.
Köpte även en del Öresund när dom bottnade.
Känner inte direkt att jag lider av att köra runt i en 10 respektive 20 år gammal bil och göra något annat med de pengar som jag inte har bundet i ny bil.
Verdi
Andersk,
Kan inte svara för någon annan. Köpte heller inte min bil ny. Den var 10 månader och hade gått 2500 mil. Köpte den för 260'.

Jag tycker att jag får en hyfsat billig milkostnad eftersom jag kan slå ut det på 4000 mil per år. Att ha en gammal skrutt som drar litern och ska in på verkstad varannan månad är ju inte så kul heller... Dessutom är moderna bilar mycket säkrare som sagt. Det är definitivt en faktor för mig. Trots att jag är man. :-)

Nu på vintern har jag dessutom mer än nog med effekt. 221hk och fint dieselvrid på "vardagsvarv" gör bilen riktigt trevlig att köra.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Verdi:
Jag har en 20 år gammal Porsche som brux.
Och en 10+år gammal BMW.
Ingen av dom är på verkstaden varannan månad.
Dom servas enligt fabrikantens specifikationer vilket jag dessutom gör själv.
Att gå på ytterligheter och jämföra en ny bil mot en gammal Amazon är inte rättvisande och är ett led i det där med att lura sig själv och rättfärdiga köpet av en ny bil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast nog är det tur att några lurar sig själva så du har något att köpa begagnat? ;)

Var och en är salig i sin egen tro.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det går som jag tidigare påtalade inte att generalisera när det gäller köp av nybil. Att påstå att det alltid blir dyrare att köpa nytt är felaktigt...

MVH Christofer
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Roande tråd! :)

För egen del är det dels plånboken som sätter stopp för ny bil då de bilar jag vill ha är onåbara. Och de jag skulle kunna köpa är lika kul som att se färg torka.
Men även om jag hade haft råd så tror jag inte jag skulle gått och plockat ut en ny fin bil för en halvmille, värdeminskningen är skrämmande!
Dessutom krävs det minst två bilar i hushållet p.g.a. boendet och dess avstånd till våra arbeten vilket gör det än mer omöjligt att hålla sig med nytt.

För tillfället finns inget nyare i min vagnpark än två st. -95´or. Vidare finns två åttiotalare, en -88 och en -86. Men denna brokiga samling av vitt skilda biltyper (familjelaståsna, trackday-leksak, vinterbil och Cheva-van) skänker mig mycket nöje och variation och fyller alla mina behov vilket en ensam ny dyr bil hade haft väldigt svårt med då den (i mitt tycke) perfekta bilen inte finns.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.