|
Sida 38 av 49
|
|
|---|---|
|
Den har blivit Ap,s version av Idol o Lets Dance i ett o samma :D Tragiskt, ibland underhållande och eftersom jag varken följer idol eller de andra skräpet så fortsätter jag läsa här :) trevlig söndag på er alla Forry |
|
| Jag leker gärna i Martins sandlåda med risken av att man inte får vara med att bygga sandslott pga av att man har en lite äldre spade. Även fast den är både större och är lite robustare än den splitternya mintgröna plastspaden. | |
|
För att göra sådana här ekonomiska jämförelser mellan tex en 540 E39 snåla dieslar rättvisa bör man väl jämföra med betydligt längre körsträcka än 1500 mil / år? ;-) ca 3000 mil är väl mera rättvist Tror det är mycket ovanligt att folk som kör 1500 mil eller mindre köper en diesel. (Även om jag inte är något expert på hur mycket skatt man egentligen betalar för en diesel?) Jag erkänner ärligt att jag skulle inte ha en 540 som bruksbil om jag körde mer än 1500 mil / år, varje fall inte boendes i Stockholm. Med massvis med landsvägskörning kunde jag sträcka mig högre än 1500 mil / år med en E39 540. |
|
|
Har inte siffror i huvudet men små miljödieslar kostar inte mycket i skatt. Några 10.000 som Lasse pratar om är det absolut inte. (Frugan ger 1200:-/år för sin A2 diesel) Någon kan säkert fylla på med info för tex 120d. Tror inte du behöver lägga speciellt många mil innan en 118d går plus jämfört med motsvarande bensinare. Ytterliggare en parameter är att andrahandsvärdet idag är betydligt bättre för snåla dieselbilar. Sen vilken som är roligast att köra kan man ju diskutera men det är en smaksak. |
|
| Jag tror Martin har övergett oss i denna tråd, han har startat en ny om "Audis urusla fyrhjulsdrift" :) | |
|
Det märkligaste med TS tankar är ändå att så fort en bil börjar bli lite äldre, förmodligen efter 3-4 så formligen raaasar dom sönder i sina beståndsdelar av att bara stå still. Om det nu faktiskt var på det sättet skulle inte ens BMW kunna kränga bilar på det sättet som dom gör. Det finns, hör och häpna, folk som har råd att köpa en ny BMW för en mille VARJE år men som inte gör det utan behåller biler några år. Om den då skulle självdestrueras efter ett par år, hur troligt är det att dom skulle köpa en ny bil av samma märke??? Det döljer sig ett visst mått av ignorans hos TS tycker jag. Har själv haft både nya och gamla bilar och inte fasen står de gamla på verkstaden hela tiden inte. Visst händer det men det gör det med den nya bilen med. Oavsett vad man vill tro så var det bättre kvalité på grejorna förr. Nån nämnde gamla 50-talare. Dessa bilar are still going strong efter 60!!!! år. Nån som tror att TS nuvarande inköpta NYA bil ens finns kvar om lika länge?? Kanske på ett foto då måhända. Min bil, den enligt TS mer eller mindre självdöda rosthögen från 2003 har inte stått på verkstaden en endaste gång de senaste 3 åren, undantaget vanlig service. Men TS nya bil kanske inte behöver service eller så vet han inte om det utan kör glatt vidare. Om det nu är så billigt och ekonomskt sunt att köpa en ny bil kan man fråga sig varför det bara blev en Subaru eller vad det nu var. Enligt tankeprincipen borde ju en ny F02:a för 1,5 mille vara en rejält sund investering som kanske tom ger mer pengar tillbaka den dagen den ska säljas???? Blir sååå tlöött som barnen hemma säger! Niklas Fransosen |
|
|
Som sagt, lätt hänt att det blir lite rörigt när man blandar ihop ekonomiskt ägande versus entusiastiskt ägande. ;-) Men även den ekonomiska sidan är ju intressant att diskutera. För enkelhetens skulle man kunna hålla sig till en familjebil, säg 5 serien. Att få fram någon ungefärlig brytpunkt när en ny diesel strikt ekonomiskt lönar sig bättre än en begagnad bensinare. Då ska man både ta hänsyn till anskaffningskostnad, värdefall, bränsle kostnader, reparationskostnader, kapitalkostnader samt skatt. En ny bil får självfallet kraftigt ögade kapitalkostnader pga avsevärt högre anskaffningskostnader. Detta oavsett om du tar lån eller ej. Viss skillnad på att betala ca 80 000 kr jämfört med ca 300 000 kr, lägger man dessutom till ett större värdetapp på nyare bilar... så blir det en del. Jag orkar eller inte räkna på det här just nu dock. ;-) |
|
|
Mats, de nya snåla dieslarna är miljöbilsklassade och därmed helt skattebefriade i 5 år, därefter kostar de drygt 1000kr per år. Exempelvis 320d EDE. 163hk, 380Nm, 0-100 på 8,0s. Årsskatt 1168kr (efter 5 år) Jämfört med din 540 blir bränslekostnaderna vid 1500mil/per år (första 5 åren, om inte skatten för törstiga bensinbilar höjs ytterligare): 540i: 24962kr + ca 2600kr i skatt = 27562kr 320d: 8111kr Dessutom har en ny 320d fri service i 3 år, nybilsgaranti 2år, vagnskada 3år, en avsevärt lägre försäkringskostad och är framförallt en bättre bil på i stort sätt alla punkter. Inget ont om E39, det var utan tvekan den bästa bilen på den tiden, men det har hänt mycket det senaste decenniet :) Vid nybilsköp tjänar man på att köpa en miljöbilsklassad diesel jämfört med motsvarande bensinbil redan från första milen med nuvarande skatteregler. Det visar dig också i försäljningsstatistiken. Visst, dieselbilen är något dyrare i inköp men det får man tillbaka med råge vid försäljning. |
|
|
"Vid nybilsköp tjänar man på att köpa en miljöbilsklassad diesel jämfört med motsvarande bensinbil redan från första milen med nuvarande skatteregler. Det visar dig också i försäljningsstatistiken. Visst, dieselbilen är något dyrare i inköp men det får man tillbaka med råge vid försäljning." Hur får du ihop den kalkylen?! Den nya dieseln har en värdeminskning på 100.000 kr (minst!) de första 3 åren. Det blir 30.000-40.000 Kr "extra" till bränsle, reparationer, förskingringar och skatt. Hur i hela fridens namn kan du komma med argument som icke skatt, billig skatt, mindre bränslekostnad (på ynka 1500mil) när du har en årlig värdeminskning på 30.000-50.000kr / år på en ny BMW?? Man "tjänar" (som du säger när jag tror du menar "sparar") aldrig på ny bil. Man får ett bättre, säkrare bilägande med mindre risk för oväntade utgifter. Men billigare blir det aldrig. |
|
|
Oj, här var det taggarna utåt direkt :) qsacage, jag syftar såklart på nybilsköp vid jämförelsen ovan. Har tyvärr inte tid att göra en kalkyl för äldre bensinbil i jämförelse med ny dieselbil, men det vore kul att se resultatet! |
|
|
Citat HenrikJ: "Har tyävrr inte tid att göra en kalkyl för äldre bensinbil i jämförelse med ny dieselbil, men det vore kul att se resultatet!" Ja, det var det jag syftade på i mitt sista inlägg. Att jämföra ägande kostnader med ny dieselbil (5 serien) jämfört med begagnad bensinbil. Tex en E39 V8a som köpts för 80 000 - 90 000 kr. Eller varför inte en E39 530 eller 525 för samma köpesumma. |
|
|
Mats, och jag svarade främst på: Tror det är mycket ovanligt att folk som kör 1500 mil eller mindre köper en diesel. (Även om jag inte är något expert på hur mycket skatt man egentligen betalar för en diesel?)" |
|
|
En approximativ kalkyl för en 3-årsperiod: 540i -03: Bränsle: 1500*1,23*13,53*3= 78888kr Skatt: 2600*3= 7800kr Värdeminskning: ca 10000*3 = 30000kr Försäkring: ca 22314*3= 66942kr Service, rep, däck, besiktning mm: ca 10000kr *3 = 30000kr Summa: 213630kr 320d EDE -11: Bränsle: 1500*0,41*13,19*3= 24335kr Skatt: 0 kr Värdeminskning: ca 309500/2= 154750kr Försäkring: ca 9413*3 = 28239kr Service: 0kr Summa: 207324kr Jag skriver approximativ eftersom den är just ungefärlig. Om någon känner sig manad att göra en mer exakt kalkyl som även tar hänsyn till fler parametrar är det fritt fram :) |
|
Verdi |
Det är svårt att göra en kalkyl på en äldre bil eftersom man aldrig vet vad som går sönder när... |
|
Jag har valt att åka dels gasbil för BMW bygger ingen längre och ekonomin är oslagbar, dels en V12a för den ger mig att göra om inte annat och det är kul bakom ratten att undvika att sitta bakom rutan i en ny bil ifrån t ex Sydkorea och glo i köerna. Mina 5 öre:) Mvh Asken BMW. Från de bästa, till de bästa! |
|
|
Bensin: 13.31 Diesel: 13.34 Första gången jag ser att bensin har lägre pris. Gällde Shell ikväll. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
Martin E |
HenrikJ det är detta jag försökt hävda och att du dessutom får åka ny fin bil där i princip allt är mycket bättre. Vill man blunda för fakta så kan man konstaterar att det är ganska idiotiskt att äga ett gammalt lik. Kostnaderna kan lätt dra iväg med en gammal bil och är väl snarare en regel än undantag. Lägg till om du kör över 3000mil per år så blir skillnaden i bränslekostnad astronomisk. Att som vissa ha en entusiastbil som man kanske kör på sommaren ett par hundra mil. Men ursprungsfrågan handlade om bruksbilar som majoriteten av oss använder bilen för. |
|
HenrikJ, mycket intressant kalkyl. Siffrorna kan givetvis diskuteras och skiljer sig från person till person och från bil till bil. Men jag saknar en viktig post, reparationer och slitagedetaljer för den nya bilen. Köper att det rimligtvis är lägre men inte 0kr, allt går inte på garantin. Skulle tro att även den nya bilen kräver en uppsättning var av sommar- resp. vinterdäck under tre år. Å andra sidan tror jag inte en 320d EDE halverar sitt värde på tre år och 4500mil. Så slutsumman kanske ändå är rimlig. Den nya bilen kostar vad den kostar, inte så mycket man kan påverka själv samt att det är ganska förutsägbart vad man behöver lägga ut varje månad. Med den äldre bilen kan man mer påverka kostnaden. En bil för 70-80.000 skulle jag nog bara halvförsäkra. Man kan med fördel serva en sådan själv med olja från Biltema, eller använda en billigare verkstad. Du hittar enkelt begagnade reservdelar på skroten. Mindre repor och skavanker behöver kanske inte nödvändigtvis åtgärdas på samma sätt som den nyare bilen kräver för att inte rasa i värde. Den äldre bilen kräver att man har en större buffert för oförutsedda utgifter. |
|
| HenrikJ: Nja, först och främst ville jag jämföra mot en diesel i fem serien. Ca 0,6 känns nog som en mer realistisk snitt förbrukning. Jag betalar ca 11000/år för min helförsäkring via Dina. Sist min inte minst har du inte alls räknat med kapitakostnader och/eller lånekostnader. | |
|
Man räknar som det passar en. Varför jämföra med en instegslyxbil som 540i med V8 trots allt är? Speciellt när den snittar 1.23 l/mil och kostar hiskeliga 22.314 i försäkring! Knappast normalt. Samma kalkyl med min 325i -04 Bränsle: 1500*0.88*13,53*3= 53578kr (blandad körning) Skatt: 2300*3= 6900kr Värdeminskning: ca 15000*3 = 45000kr Försäkring: ca 5800*3= 17400kr Service, rep, däck, besiktning mm: ca 5000kr *3 = 15000kr (högt räknat!) Jag har hitintills inte lagat ens en glödlampa. Däcken har gått i 3 år (var nya när jag köpte). Endast service samt besiktning. Summa: 137.878kr Jag sparar alltså 69.446 kr på att åka en 3-6 år gammal 3-serie istället för en 0-3 år gammal motsvarande (nåja) dieselharv. Dessutom har jag hyfsad utrustad vagn med sportiga ambitioner och otroligt mycket roligare varje gång jag vrider om nyckeln. Din 320d kostar 309.000 i baspris, utan någon utrustning att tala om. Lägg på 25.000-75.000 kr för utrustning så blir genast kalkylen än mer lönsam till den begagnade bilens fördel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.