|
Sida 37 av 49
|
|
|---|---|
Verdi |
Lasse, även om du har betalat kontant har du kapitalkostnader. Dessutom har du ingen pool. Remember? :-) |
|
Jag håller med Lasse. Förmodligen har man inget vett överhuvud taget som köper nya bilar hela tiden. Tyvärr har jag ingen pol att värma upp, bara en vedeldad tunna så jag vet inte riktigt vad driftskostnaden är på en pool. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Jag tycker hela den här tråden spårat ur för länge sedan. Och jag kan vända kappan efter vinden och hålla med alla om det är så. Har man ingen kapitalkostnad som vissa säger så kan man inget om ekonomi, och det är inte att vända kappan efer vinden utan ren fakta. Sen så kan man göra "bra" affärer som passar ens egen smak. Jag brukar själv använda mig av det ibland när jag vill motivera köp som jag inte på ett seriöst sätt kan räkna hem. Men en billlig skitbil kommer i nästan alla fall vara billigare totalt i drift och underhåll och VÄRDEminskning än en nybil. Sedan att man förhoppningsvis slipper problem med verkstadsbesök i tid och otid och förhoppningsvis har en klarar bild över kommande kostnader mot en gammal bil är en sak som jag värderar högt. Alla har olika ekonomiska möjligheret till nybilsköp, många har olika värderingar till vad ett nybilsköp innebär både positivt och negativt. Lika många som uppskattar att köpa en gammal m3 uppskattar att ha en nyare bil för samma peng även om det resulterar i en 316. |
|
|
Bra skrivet ryk! Men har man inga lån har man inga kapitalkostnader men däremot uteblivna potentiella kapitalinkomster, eller? Men man borde kunna räkna på båda på samma sätt, så det kanske handlar om hårklyveri. Rätta mig gärna om jag har fel, erkänner att jag är dålig på ekonomi. |
|
|
Om de skulle vara så att det är billigare med en ny bil än en äldre begagnad, kan man ju undra varför vi har Europas äldsta bilpark? |
|
|
Jämför man en ny Nissan Micra eller en begagnad BMW 320i -04, som i princip kostar lika mycket i inköp, är ju Micran billigare per mil. Men vem fan vill åka Micra?!;-) Bilparken i Europa består ,uppskattningsvis till 80%, av bilar i Golfklassen eller mindre. |
|
Verdi |
BjörnB, Det är väl inte så många i Sverige som är HELT lånefria idag? Bostadslån, CSN... Vips så har du lånat till bilen. Om än indirekt. Och därmed har man också en kapitalkostnad. Finns även nästan garanterade sätt att slå bankräntan. Brummer Multi-Strategy 2XL snittar rätt bra och den, och den obelånade Brummer Multi-Strategy har väl inte haft ett minusår sedan starten. Länk Vill man gambla lite mer kan man ta Brummer Lynx. Länk Den hackar lite mer i sin kurva men snittar uppåt 15% per år. Eller så aktier, men där blir det lite mer lotteri av det hela. |
|
Verdi: Kapitalkostnad har inte bara med lån att göra om du självfinansierar ditt bilköp är kapitalkostnaden lika med den förräntning av ditt kapital som du skulle ha gjort vid en alternativ placering av samma kapital. |
|
|
"Lasse, även om du har betalat kontant har du kapitalkostnader. Dessutom har du ingen pool. Remember? :-)" Verdi: jag var inte riktigt med på vad du menade? Kapitalkostnad definieras ju som kostnader för att låna kapital, dvs uppläggningsavgifter, ränta, amorteringar? Länk Länk Menar du att jag skulle ha kunnat göra något mer ekonomiskt för pengarna, istället för att köpa en bil? Isåfall håller jag med, men jag är intresserad av bilarna och för mig ger det något tillbaks. Jag la t ex 19000 på att låta sy upp en helt ny tvåfärgad skinninredning med priginalprägling och kontrastsömmar till Mercan. Det är pengar som jag troligtvis inte får tillbaks vid en försäljning. Å andra sidan är inte bilen till salu. :-) Jag hade en blanksvart E38 740 förut. Helt underbar vagn - enormt skön att åka i och en härligt "fet" känsla som inte finns vare sig i 540:n eller X5:an. Sommaren 2006 åkte vi på autobahn, satt och småpratade i 190 km/h - den var så tyst. Tyvärr kunde jag inte behålla 740:n då vi har hund och han är alldeles för stor för att åka med i den. Den köpte jag 2005 för 70 tusen och sålde fem år senare för 65 000. Den var iofs ovanligt påkostad, men det som gick sönder på den under dessa fem år var: vattenpump (i samband med det byttes alla remmar) 4000 kr dessutom bytte jag så gott som alla bussningar då dessa var tämligen slut, 12000 två clås 4000 kondensor för AC 3500 xenonlampa (bytte båda två) 1000 kring 5000 kr per år i reparationer som man normalt inte har på en ny bil. P.S: skriver detta från poolen, har precis lagt mig här med en drink efter en tennismatch. Serven sitter bättre och bättre! ;-) |
|
Verdi |
steaman, Tänk om du läste vad jag skrev. JAG vet att det inte bara har med lån att göra. Dock verkar inte många andra här fatta det. :) Lasse, Du vet bättre. Sluta vara så tröttsam. |
|
Skål på dig Lasse:) Jag har just nu lagt på några vedträn och väntar på att vattentemperaturen i tunnan ska upp i ca 40grader, Ölen är redan kall:D //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Skål på dig också Stefan! Och alla andra glada BMW-entusiaster också! Har också petat in en pinne, men i braskaminen - sprakar på bra här. Kanske t.o.m. Verdi gjort en "omvänd kapitalkostnad" (ingen fara gubben, vi vet att du inte är ekonom och det gör inget att du säger fel hela tiden) och kan tänkas öppna en kall öl för att fira idag? Hoppas det! :-) Annars kan jag verkligen rekommendera tennis för er som känner er lite lönnfeta. Finns inget som sätter sån fart på hängmagar och hängtuttar som tennis! Idag har jag köpt nya vinterfälgar till X5:an, det blev style 87 i 20 tum. Snygga tycker jag, även om kanske en Subaru är billigare. ;-) |
|
Martin E |
@ryk 330xi Men en billlig skitbil kommer i nästan alla fall vara billigare totalt i drift och underhåll och VÄRDEminskning än en nybil." Självklart blir en Nissan Micra 85 a billig som satan men sätt i proportion till Lasse fivehundred resonemang! Men som Stekar Lasse glömde om sina gamla lik. 1.Dom drar kopiöst med bensin. Ca 30K mer /år med skatt om du kör 2000mil jfr med 320D. 2.Dom är riktigt genomrostade fast dom är fina på ytan. 3.Dom sjunker i värde, ffa när skroten tar dom. 4.Kostar mycket mer i reparationer, risken för otroligt dyra rep är överhängande. Dom kräver tätare service. Stekarns glädje kalkyl är dessutom till intet när hans bilar snart kommer åka till skroten. Stora bensinslukande lyxbilar har helt enkelt en värdelöst bruksvärde eftersom dom kostar ma$$or med pengar att köra och underhålla därför kan man få en sån för runt 25K idag. Man får vara glad om den startar*L* Självklart kan man sminka ett lik med ny skinninredning men det hjälper inte den är lika rostig och döende för det. Snart rasar bakaxeln eller varför hoppar inte en liten vev ur blocket eller en fin kantarell sallad när kamkedjan? kuggar över. Sen förstår jag inte varför detta skryt om att man ligger i en swimingpool/badtunna och dricker ÖL om det inte finns några snygga brudar bredvid. Mvh Martin E |
|
Lasse-SL500: Hur rostiga är dina skrotbilar? Startar dom varje dag och är dom en hårsmån från att skära ihop? Kom igen vi vill ha en replik:) Martin E: Bara för att en bil är lite till åren kommen betyde inte det per automatik att dom är rullande lik. Du gillar inte bilar som är tillverkade före 2004 och det är för att du inte ser på bilar som annat än bruksfordon. Slit och släng det är din inställning och det är en mycket torftig inställning. Du hyser ingen genuin känsla för bilar utan det är bara döda ting för dig. Därför förstår du inte dig på bilentusiaster. Faktum är att bilar är så mycket mer än bara bruksfordon. Ta bara Amerikanska bilar från 50-talet, det är konstverk på hjul! Eller ta riktiga sportbilar från 60-talet, tex Ferrari 250 GTO, Lamborghini Miura, Porsche 911, Aston Martin DB4-DB6, Ford GT40, Jaguar E-type vilka läckra bilar det är! Även om det finns fina nya bilar så kan dom inte mäta sig i utseende och utstrålning med äldre klassiker. Ser du likadant på allt övrigt förutom bilar, att allt före 2004 är blasé? Är alla byggnader byggda före 2004 trista? All musik skriven före 2004 dålig? All historia överhuvudtaget före 2004 ointressant? Då är det synd om dig på riktigt. |
|
|
Jag instämmer med Henke lexus: Martins löjliga överdrifter - dessutom skrivna på illa formulerad och särskriven svenska - avslöjar en okunnighet och en själslig torftighet större än Täby centrum! Jag säger som de gamla romarna: "Parturiunt montes, nascetur ridiculus mus" - bergen är i födslovåndor, en löjlig liten mus kommer att födas! Martin har inget att säga, men han pratar ändå - som en Duracell-kanin. Framdeles lär jag knappast orka besvara dessa inlägg, men här kommer ett svar: Skillnaden mellan mina gamla lik och Martins nya lik, är att Martins var lik redan när dom var nya. Ändå köpte han dom. Mina är rostfria, felfria och dessutom attraktiva. Men visst, en V8:a drar mer än en liten knattrande diesel. Men Martins matematik är som vanligt helt fel, och vad kan man förvänta sig av ortopeden och träskallen, annat än möjligen en stödkrage eller ett träben? ;) Vad gäller värdeminskning och reparationer har jag redan redovisat det, den enda som missat det är troligen Martin E. Så här är det vad drivmedel anbelangar: Min 540 drar 1.3 blandad storstadstrafik, mycket rödljus och köer, dock inte mycket i Stockholms innerstad. 1.3 * 1500 mil * 13 kr/liter = 25350 kr. Det finns ingen innerstad där Martin bor, men jag uppskattar att hans Hitachi drar 0.7 under samma villkor. 0.7 * 1500 * 13 kr/liter = 13650. Skillnad 11700 kr till Hitachins fördel. Skatt vet jag inte, är en Mazda eller vad det nu var skattefri? Booooring... Min 540 kostar 3000 per år i skatt, och det tycker jag är för lite! Jag har mycket pengar och vill ha något dyrt! Man vill ju inte ha en kärringbil... Annars brukar väl dieslar ligga kring 10000 i skatt? I så fall krymper skillnaden till ca 6000 kr - en klen tröst för att kompensera värdeminskningen på ca 50 000 kronor! Jag tror det handlar om omedvetna psykologiska effekter, som i grund och botten handlar om att man unnar sig de bilar som man själv anser att man själv är värd. Tycker man att man är värd en plastig Subaru som dessutom är en usel ekonomisk affär så må det vara hänt. Men det var ju det tråden handlade om: ekonomin? Martin: var lycklig för din Subaru och sluta tjafsa nu. ;) Vad gäller brudarna så ringer dom och tjatar. Men dom får lov att vara riktigt söta och tacksamma om jag ska släppa in dom i min pool - man nöjer sig ju inte med vad som helst, till skillnad från en del... ;) |
|
|
Kör en bit över 3k mil i tjänsten varje år, så jag har valt leasing-konceptet. Fördelarna för mig är enkla, jag upplever att jag sitter varmt, tryggt och säkert, jag vet vad det kostar varje månad och jag behöver inte vara orolig för om bilen packar ihop en regnig natt - då ringer jag bara ett nummer och surfar på Autopower tills hjälpen kommer :-) (Ok att det sista går att teckna även i vanliga försäkringar) Men när våren kommer, vägarna äntligen torkar, precis innan gruset är riktigt borta från småvägarna, då är känslan att rulla ut den gamla entusiastbilen väldigt väldigt speciell. Första starten. Tickandet innan den blir varm. Känslan i lådan. Pedalerna, ska kopplingen vara såhär hård? Försiktigt iväg, jävlar vad r-däcken drar upp grus i hjulhusen. Ut på större vägen, vänta på att oljan kommer ifatt. Nu är det varmt - ner på tvåan, ner med the loud pedal. JÄVLAR var det såhär den går?! Hänger som en spottloska i bältet när bromsarna börjar bli varma, kärlek :) Det här kan ingen ny bil ge mig, iaf ingen jag har inom räckhåll ekonomiskt. Två världar, två behov. Visst tar jag gamlingen ibland till kontoret när vädret o humöret är rätt, och visst är även X1an rolig ibland men jag tycker det är svårt att jämföra bilarna. Två världar, helt enkelt. mvh Anders |
|
| Vem av er i sandlådan är man nog att avsluta kottkriget här? | |
|
Lasse-SL500, jag njuter av dina inlägg, du prickar rätt hela tiden. Sen verkar folk sakna humor helt i vissa fall. Jag kör nu Subaru med 0kr i service/reparations-kostnader. Värdeminskningen per år är troligt runt tusenlappen. -Slå den kalkylen. Men man är ju en idiot så man kompenserar med en M5 från 2001, Kostnaden för den är väl i princip oändlig, men jag skrattar varje gång jag betalar något till den. Jag är snål som satan, men samtidigt blåser jag vansinniga pengar på "dumheter". Livet ska kryddas med kontraster och ologiska handlingar, kantat med en grå vardag och logiska beslut. Jag hörde för övrigt härom dagen att det inte går att simma i Champagne, det har jag för avsikt att motbevisa, -eller drunkna på kuppen. Jag tycker lite synd om Martin E, verkar totalt sakna humor och passion... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Länk Vill tillägna detta klipp till den före detta TÄVLINGSFÖRAREN, BMW ägaren, Hålfotsexperten, Forumtrollet och vår egen eminente MartinE En liten video så här efter aftonbönen. Tyvärr fanns ingen bra med den vackra E39 men du får hålla tillgodo med en E60. i ditt gamla tävlingsförarhjärta så borde pulsen öka o njutningshormonen stiga när du lyssnar till den underbara motorljudet. Enligt egen utsago så är du kvinnokonässör så kanske något annat stiger då du förstår att blien rattas av en kvinna med både IQ och EQ. Så häng med på en liten taxiresa på Nurburgring Med hopp om en trivsam resa Forry |
|
|
Martin Es inlägg är ju inte meningslösa, dom är ju underbara! Hela den här tråden är underbar. Det roligaste jag läst på detta i övrigt torra forum. Många verkar bli upprörda på riktigt och några tömmer bensin på elden, -hur kul som helst. Ursprungliga frågan i trådstarten har urartat i totalt kaos, men ett positivt sådant. Frågan är väl egentligen besvarad ganska bra... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.