|
Sida 36 av 49
|
|
|---|---|
| Många klankningar på "gamla" bilar och rost å skit :P Få se här nu jag har haft en amazon från 1969 som gått 4500mil helt rost fri även så "gammal" :P Sen bmw jag har nu är från 1995 15000mil inte en enda rost fläck ?? Men tydligen är gamla bilar sämst.........Skulle aldrig köpa en bil som jag inte kan fixa själv ! Fan för att lämna in bilar hela tiden....Nee sen tycker jag inte man ska lägga en halv miljon på en bil som har tappat de värdet på typ 1 vecka :P Men de verkar som visa här är rätt körda "nämner inga namn för då blir nog den bara ledsen fram för datorn eller något" men men denna diskussion kan fortsätta i evigheter för den som har köpt en ny bil kommer ju aldrig erkänna att den har gjort något så dumt ! Sen att mina bilar drar från 1-3234l milen tycker jag är gutt skiter i vilket | |
|
Martin E: Inse fakta att du har fel. "Trådens syfte var att visa att det för de flesta inte är lönsamt att äga en gammal bil och fråga sig varför ni då äger gamla bilar. Detta var det sakliga. Detta var tydligen oerhört känsligt för vissa som tog det väldigt personligt fast det inte var riktat mot någon person. Snarare en generell fråga eftersom vi i konungariket Sverige äger ovanligt många gamla bilar. Att den motsägelsefulle och numera 100 årige mytomanen AndersK tror att äldre dussinbilar ökar sigifikant i värde som ett konstföremål är ett önsketänkande i majoriteten av fallen. Sanningen verkar vara en hård nöt att knäcka för den gamle mannen. Men en över 10 år gammal 540 kanske ökar i värde?" Jag hittar inga fakta eller bevis för att det är billigare att äga en ny bil för genomsnittsbilisten i den här tråden. Har man tjänstebil och kör många bil i jobbet så är det säkert lönsamt men det är långt ifrån en majoritet av alla bilister. Det är för en genomsnittsbilist som kör upp 1.500 mil årligen privat, mkt billigare att äga en ca 10 år gammal bil. Värdeminskningen har planat ut och det är den absolut största kostnaden på nyare bilar. Ju nyare desto större. Reparationskostnaden för en äldre bil är lite högre men det är marginellt. Och du nämner även i trådstarten att det vore miljövänligare om alla hade en ny bil, det är också ett felaktigt påstående. "Detta är märkligt i dessa tider där miljön är i fokus då de gamla bilarnas negativa effekter är välkänd" Vilka negativa effekter rör det sig om? Det kan inte röra sig om utsläpp, för så gott som alla bensinbilar har katalysator. Andelen bruksbilar utan katalysator är försvinnande liten och den blir bara mindre och mindre. Andelen dieselbilar är ganska låg vad gäller bilar äldre än fem år, ungefär tio procent skulle jag gissa. Nyare dieselbilar har partikelfilter. Och var ska gränsen för hur gammal en bil får vara dras? Tio år? Många bilar, 10-20 år gamla, är fullt funktionsdugliga och det vore slöseri med resurser att skrota dessa. Sanningen verkar vara en hård nöt att knäcka för dig. |
|
| Forry: Inte kan man lägga ner en diskussion som fortfarande generar många inlägg. Alla diskussioner dör så småningom av sig själv, så även den här. | |
|
Henke Förvisso, men när man passerar lågvattensmärket då man kallar varann för idioter är det inte lustigt mer, Jag har inget emot ironi och ett mustigt språk, det kan vara upplyftande för att föra diskussionen framåt, och det går utan att behöva gå till grova personangrepp mm, Kanske jag bara är gammal i trött:) Men JA, nog kan man stänga en tråd även om den genererar massor av inlägg när den sjunkit Under sandlådenivå. använd åtminstone smileys i vedrtagen ordning 'Forry |
|
|
Jag håller med Forry men det är inte ett endaste dugg konstigt att det blir så här ibland. Det är fullkomligt logiskt. Problemet är att forumet de senaste åren fått massvis med användare i kombination med att det administreras lite väl liberalt, man litar kanske lite väl mycket på att användarna inte går över gränsen samt att man vill ha det fria ordet så långt som det är möjligt, inte vet jag? En hedervärd tanke och filosofi men det kanske inte håller längre. I andra stora forum på Internet så tas rena personangrepp bort mer eller mindre direkt. Men här gör det inte det och sedan lackar personen som blir angripen ur och skriver något ännu värre tillbaka. Krävs inte så mycket innan cirkusen är igång. Jag kan ta hfboards som ett föregångs exempel. Detta fantastiska forum för NHL hockey. De har sjukt mycket användare och det finns ca 4-8 ideella moderatorer i varje enskilt team forum. Autopower har numera väldigt många användare, många är unga. Folk använder Internet mer eller mindre hela tiden. Personligen tycker jag fördelarna med ett aktivt forum med många användare överväger nackdelarna. Men personangrepp och trådar som spårar ur lär vi få se många, många gånger igen såvida inte forumet börjar modereras hårdare. Antingen får ni leva med det, sålla bland inläggen eller kräva av folket backom autopower att de börjar moderera hårdare. |
|
|
Martin E, "BjörnB Har du aldrig varit fattig student? Självklart att man som student underkastar sig att äga en rosthög och skruvar själv tills fingrarna blöder eftersom man knappast har finansiella möjligheter." Jodå, jag har också studerat och haft högst begränsad ekonomi med bil samtidigt. Klart att studenter och folk med begränsad ekonomi vanligtvis åker i äldre och billigare bilar, beoende på att det är billigare. Det jag ifrågasatte var att du menar att det är billigare att åka ny bil och samtidigt själv väljer en äldre när ekonomin är som sämst. Jag är övertygad om att de allra flesta helst vill åka så ny bil som möjligt. Att inte alla gör det beror nog främst på att man inte har råd eller tycker det är värt pengarna. Sen finns det en mindre mängd entusiaster som gillar äldre bilar av olika anledningar och dessa entusiaster är nog överrepresenterade på ett forum som detta. Själv gillar jag både nya och äldre modeller. Som bruksbil skulle jag helst vilja åka senaste modell men är inte beredd att betala priset. Sen vill jag ha några gamla fina e30 och någon M3CSL i garaget. |
|
|
Bara acceptera att vi alla tänker olika vad gäller bilar nya som begagnade Stora motorer små man väljer väl oftast bil efter vad den ska brukas till. vissa kan äga fler än andra så är det bara. Jag är så nöjd med min 116i om folk inte kan ta det så inte gör det mig nånting. Ha det alla Ta det lite lugnare :) |
|
|
Citat Martin E: "Jo att vissa kallar sig Entusiaster när dom äger en antik dussinbil E39 precis som en Volvo 940 ägare." Att vara en entusiastisk bilägare handlar väl inte nödvändigtvis om vilken bilmodell man äger? Dessutom kan faktiskt en bil vara unik även om det är en "dussin" modell beroende på motor, utrustning osv. I tidningen Bilsport hittar du många minst sagt entusiastiska ägare av tex Volvo 240 och andra dussin modeller. Sedan att de ofta totalmodifierat motorn och stylat bilen på andra sätt är en helt annan sak. ;-) |
|
|
Marin E Grattis till valet av bil. Kul att det blev en Subaru till slut. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
Martin E |
Ok jag köper att man kan vara entusiastisk att äga sin 240, amazon, E39 eller E34 men att kalla en E87a för ful och vara en modell som är mindre värdig bara för att den är liten och har en halvkombi design och samtidigt äga en bil med mycket omodernare design köper jag inte. Det jag hela tiden att dom flesta använder bilen som en bruksfordon året runt och det viktiga är att den uppfyller krav på säkerhet, funktion, ekonomi och känsla. Dagens nya bilar är så mycket bättre på det mesta och faktiskt var ettan en riktigt bra vinterbil. Stabil vid farter upp mot 200 rolig och härlig styrrespons på kurviga vägen. Kraften mellan 2-3K rpm var otroligt bra och användbar samtidigt var förbrukningen enastående låg. En motsvarande 10 år gammal Bensindriven rak 6a med samma effekt hade kostat mig i bara bensinförbrukning 110000 medan Dieselförbrukningen på 1an ca hälften. Jag betalade ingen service utnuttjade garantin en gång (kostade dom 10K för dörrmatta), billigare skatt mm. VÄrdeminskningen på Drygt 80K för min etta mot tex en äldre E39a ca 20K på samma period? blir då inte signifikant om man köper rätt bil för rätt pengar som bla StefanL och Verdi visat. |
|
Det är klart du har rätt när det kommer till en bruksbil men den avgörande faktorn är hur mycket man kör. Hade du rest 30000000mil per år hade det nog vara mer lämpligt med ett flygplan. Så nyckelorden: Bruksbil och milkonsumtion. Så din fråga borde igentligen vara. Varför åker ni långt i era gamla bruksbilar? |
|
|
Decerto: Helt korrekt. Om vi nu håller oss till ekonomi / transport för ögonblicket: Självklart kan det löna sig rent ekonomiskt att ha en liten dieselmotor om man kör massvis med mil! Siffror som Verdi och Martin E visat på imponerar även på mig. ;-) Folk som pendlar mycket eller använder bilen väldigt mycket i jobbet osv. Körsträckor på ofta > 3000 mil / år. Lite beroende på hur mycket landsväg man kör i relation till stadstrafik osv. Ju större andel landsväg man kör ju mindre blir väl skillnaden i snittförbrukningen mellan en gammal sexa eller v8a för den delen jämfört med dessa supersnåla dieslar. Tex en E39 kör ju snålt på långkörningar den med även om den inte kommer ner i diesel siffror. Men om / när det börjar skilja upp till runt 0,5 liter / mil i års snittförbrukning till dieselns fördel så påverkas självklart total ekonomin kraftigt när man kör riktigt långt. Då kan man ju kalkylera och räkna med brytpunkter när man behöver skaffa sig en andra bil (diesel för att pendla med). ;-) |
|
| Amortera mer på era hus- eller lägenhetslån istället för att låna pengar till en ny bil. | |
Martin E |
Som avslutning på detta kommer radar paret Glenning och Perstad (var det inte han som fick sparken från SVT?) testande i en E34 Länk Beg E30 för er som är på jakt efter en sån. Vassegod! Länk |
|
Du sitter säkert och myser nu när du tycker att du har hittat riktigt pinsamma gamla klipp att slänga fram så att vi ska sitta och skämmas rejält för våra gamla fornminnen när vi associeras med Glennigs 80-talskläder. Jag tycker att den var kanonvideor, härliga bilar! Förvånande vad bra testdelen av programmet ändå var i all sin töntighet när man går i in detalj på hjulupphängningaroch andra tekniska lösningar som de flesta inte har en susning om idag. Klart mer intressant än att gå igenom meningslösa bluetooth-anslutningar och m-plastpaket utan någon direkt funktion. Hur är det Martin, är det Tringelänk eller McPherson i nya bilen. Jag antar det var en viktig faktor i valet av Subarun? |
|
| Martin har snart Googlat fram svaret :D | |
Martin E |
Nej jag tycker Trafikmagasiner var ett utmärkt program , trist att Carl Ingemar vart kölhalad av stalinisterna på SVT (var fortfarande TV monopol då) för att han provade bilar privat och att Glenning drog gräsmattan över sig utanför en grill. Den viktiga faktorn var bruksvärdet! |
| M5an för den är rolig, E39an för den är billig men hyffsat modern samt går att meka med och MGN för att den är gammal. | |
|
Oj Subaru-Martin -- inse fakta - det är självklart att du har fel. Om det vore billigare att äga en ny bil (förutom glädjen att åka med ett nytt armbågsstöd) - skulle bilbranschen självklart höja priserna blixtsnabbt! Det är pinsamt självklart för alla utom dig och möjligen Verdi som också gör allt för att intala sig att han gör det omöjliga, precis som en alkemist. "Trådens syfte var att visa att det för de flesta inte är lönsamt att äga en gammal bil och fråga sig varför ni då äger gamla bilar. Detta var det sakliga." Du förlorar ca 180 tusen på en ny Audi över tre år. Plus räntekostnader om du lånar eller leasar bilen på ca 80 tusen på tre år. Mina tre bilar har kostat ca 45 tusen på tre år i extra reparationer som man normalt inte har på en ny bil (ny kylare, kamaxelgivare etc). Noll värdeminskning på tre år. Noll räntekostnader då allt är betalt kontant. DETTA var det sakliga. Mellanskillnaden lägger jag på villan och att värma upp poolen. Är det jobbigt nu? ;) Trevlig kväll på er, bmw-entusiaster och subaru-entusiaster. |
|
|
Jag håller faktiskt med Lasse i hans beräkningar, bortsett från att han omöjligt kan ha klarat sig undan värdminskningen på 3 år. Undantagvis 500SL >>Lasse Ska du inte ha ett utespa? Kan fixa bra pris åt dig. Betydligt billigare uppvärmning än poolen. ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.