|
Sida 35 av 49
|
|
|---|---|
Martin E |
BjörnB Har du aldrig varit fattig student? Självklart att man som student underkastar sig att äga en rosthög och skruvar själv tills fingrarna blöder eftersom man knappast har finansiella möjligheter. |
Verdi |
Volvo och Saab är "svenska" i folksjälen. Det kan vi nog alla hålla med om. Dessutom är det tusentals svenskar som jobbar på Saab, Volvo eller någon av deras underleverantörer. De får också ta del av vinsten, eftersom de får lön. Och de betalar skatt i Sverige. Inte i Kina. Vinst förresten, Saab har väl inte gått med vinst på årtionden. Det är väl bara bra att förlusterna går utomlands. ;) Så, det är alltså fortfarande viktigt för Sverige att det går bra för Volvo och Saab. Att sen ägarna inte är baserade i Sverige spelar lite mindre roll. Med din logik är Man City, Man Utd, Chelsea, Liverpool osv inte engelska fotbollsklubbar heller. :=) |
Verdi |
Martin E, När jag var student hade jag ingen bil alls. Tror inte många studenter har egen bil faktiskt... |
|
Fotbollsklubbar nationalitet räknas efter vilken liga de spelar i. Exempelvis Cardiff ligger i Wales men spelar i engelska ligan och räknas därför som engelskt lag. Om man ska applicera din logik i fotboll så är det knappast så många engelska spelare i startelvan i de klubbar du nämner så då borde ju lagen tillhöra många andra länder av den anledningen. Det är faktiskt applicerbart på Volvo också. Det jobbade många polacker och finnar där, är Volvo polskt eller finskt då? Det ligger en fabrik i Belgien, är Volvo även Belgiskt då? Nej, vi pratar om företaget och varumärket, inte om anställda eller fabriker. I företaget är lön inte en vinst utan bara en förlust. Därmed är inte heller löntagarnas skatter eller ens underleverantörer relevanta i det här resonemanget eftersom de representerar utgifter och redan är avdraget från vinsten. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Sicken fattiglapp den där Martin E :) . Ingen bil under studietiden, själv har man ägt minst en bil sedan 19-års åldern:), är väl bara sanna bil-entusiaster som inte klarar sig utan bil :). Var bara tvungen, sorry :)! | |
|
Martin E: Är det jobbigt nu? |
|
Verdi |
esadh, Att du orkar. Du vet precis vad jag menar så jag orkar inte debattera längre. Dawwe, Det var jag som inte hade nån bil under studietiden. Och nej, det skäms jag inte för alls. Andersk, Du är helt slut. |
| Verdi: Ah såg det nu...Iaf det hade ju varit billigare att köpa en ny för Martin E, mindre strul, lägre förbrukning osv :) | |
|
Verdi: Det är klart att jag vet vad du menar, skulle det vara en hemlis? Jag funderar mest över varför folk ser ett kinesiskt företag som svenskt. Finns det rationella argument för det över huvud taget? DET är vad jag tänkte ha bl.a. dig till (eftersom du tog upp ämnet) men jag tror att du inte riktigt var med på det OT-resonemanget. Tråkigt, men ok. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
Verdi |
Om företaget mest består av svenska anställda, genomsyras av svenska värderingar osv osv så kan man väl säga att företaget är svenskt trots att det ägs av kineser... Vad består företaget av? |
|
Verdi: Kan du vänligen informera oss vad du har för problem |
|
|
AndersK: Han har nog inga problem. Möjligtvis med mig isf... :-/ Verdi: Företaget består av utveckling och tillverkning av bilar. Men när företaget ägdes av Ford så genomsyrades det av USAs värderingar; sparka folk så fort det går, minimera antalet anställda, om någon har tid att sitta ned 5 minuter måste det vara för många anställda osv. Det ser inte jag som speciellt svenskt. Hur ser det ut med den saken idag? Vilka svenska värderingar är det du tänker på, som du menar att företaget genomsyras av? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Är det förresten ingen annan än Verdi som försöker hitta några rationella argument till varför man ska anse att Volvo är svenskt? Eller finner ni frågan tråkig/för dum för att svara på? :-) Kanske för mycket OT, "skapa en egen tråd istället för att förstöra den här, pucko"? ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Dom flesta anser nog att Volvo är ett svenskt företag, om än med utländskt ägande. Ska nog mycket till för att få folk att anse annat tror jag. Men visst, en flytt till Kina skulle säkert ändra på det... | |
|
Ja, anse är ju en sak. Men argumentet för att anse - vilket är det? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| esadh: Har du funderat på att börja studera filosofi? ;-) | |
|
Intressant vändning :-) Vad gör att Volvo skulle betecknas som ett svenskt företag? Är IKEA svenskt? |
|
Verdi |
esadh, Jag vet inte så mycket om Volvo. Kanske det inte är så svenskt nu men det uppfattas iaf som svenskt av gemene man. Nu räcker det för min del. Blir så trött av alla de här pseudodiskussionerna som ändå inte leder någon vart. |
|
Det var rätt länge sedan Volvo PV var svenskt. Lastvagnar, kanske, har allafall HK i Sverige och stor del av utveckligen. Marknaden finns utanför Sverige, ägandet likaledes. |
|
|
Är det inte dags att denna tråd stängs ner för gott, den börjar bli allt annat än humoristisk, eller har moderator tagit semester.?? Forry |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.