AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
287.536

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 34 av 49
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Lasse;
Det är skönt att man får tycka som man vill men jag skulle inte gå till personangrepp om vad folk kör för bilar.
Jag vet vad bunf har i garaget men det är inget han vill gå ut med och det verkar vara ett problem för dig.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Martin E
Trådens syfte var att visa att det för de flesta inte är lönsamt att äga en gammal bil och fråga sig varför ni då äger gamla bilar. Detta var det sakliga.

Detta var tydligen oerhört känsligt för vissa som tog det väldigt personligt fast det inte var riktat mot någon person.
Snarare en generell fråga eftersom vi i konungariket Sverige äger ovanligt många gamla bilar.

Att den motsägelsefulle och numera 100 årige mytomanen AndersK tror att äldre dussinbilar ökar sigifikant i värde som ett konstföremål är ett önsketänkande i majoriteten av fallen. Sanningen verkar vara en hård nöt att knäcka för den gamle mannen.
Men en över 10 år gammal 540 kanske ökar i värde?

Självklart finns det olika ekonomiska förutsättningar som vissa nämner ärligt och dom likväl nybils ägaren är självklart inte sämre eller mindre bilentusiaster för det.

Dom som av någon konstig anledning skrutit mest om sina ekonomiska bravader som inte är relaterat till bilägandet är den bilsportsläsande Stekar Lasse Fivehundred och gamlot mytomanen AndersK , det har varit allt från privata båtbryggor, lyxvillor, betalda boenden till betalda studieskulder och aktieklipp.......

Samma personer som verkar ha ett förakt mot folk som har det bra ekonomiskt och har en bra utbildning och har råd att skaffa sig nytt.
Hur kan det komma sig tror ni?

Påståenden om att jag ser ner på dom som inte har råd att köra nyare bilar är förstås tagna ur luften. Men påhittade historier om vad andra sagt är ett tecken på att man inte är trovärdig.

Jag själv har ägt riktiga skitbilar som kostade max 10K under studietiden som Renault 5, första "jobb bilen" BMW 318 etc men ville ha nyare bilar och så har det blivit.
Det är väl inget man skäms över att ägt själlösa rosthögar men var konsekvensen av att man inte hade råd.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Lasse-SL500: Vad menar du egentligen med 25-öresingenjörer? Kan jag i egenskap av högskoleingenjör inte vara entusiast?

/Masten
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Haha.. wtf! Den här tråden slår ju allt, inte ens på FB hade den fått spåra ur såhär pass. Personangreppen haglar och inläggen består nu mest av tjicka ihopdiktade pajkast.

Egentligen väldigt underhållande, frågan är om det hör hemma på forumet.

Citerar Alex84: "Vem vet,det kanske ligger något i det Jeremy Clarksson säger de som rattar BMW...?

Hans allmänna utryck är ordet "Cocks" ;)"

Nu har jag inte sett alla BC Top Gear avsnitt men jag börjar störa mig på dem en del när det gäller bedömningen av tex Mercedes och BMW.

Bara för att Brittisk bilindustri går åt h-vete behöver de väl inte dissa Tyskarna? Känns som att Clarkson har en hel del Tysk komplex.

Gnäller på Mercedes för att den har så förbannat mycket vrid så jag i ett avsnitt nyligen. ;-) Sedan överdrev han säkert kraftigt om hur obekväm stolarna var. Gick och satte sig på en stenhög för att jämföra.

650 cab var typ bättre i allt (motorn tror jag fick den något sarkastiska benämningen kärnkraftverk?) men kom till slut sist för att Clarkson helt enkelt tycker den är så jäkla ful.

X5 vet jag att han hatar... osv... osv...

I vissa lägen kan man nästa tolka Clarkson lite rasistisk eller åtminstone fördomsfull.
Verdi
Top Gear lider av samma brittiska arrogans som deras fotbollsexperter osv... Har väl med deras medfödda sätt att betrakta England som jordens medelpunkt att göra.

Volvo och Saab får ju bättre betyg i svenska tester också så vi kan vi också.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Top Gear är ett talkshowprogram och inget annat. Det dom håller på
med handlar inte så mycket om biltester utan mer att locka många
tittare.
Top Gear är ett brittiskt underhållningsprogram som råkar ha med bilar att göra. självklart dissar dom tyska bilar. Top Gear är inte ett program som man ska kolla på om man vill veta hur bra/dålig en bil är ur en seriös synvinkel. Det trodde jag nog dom flesta hade förstått redan.

Andersk : 2

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Martin E, du skriver följande:

"Samma personer som verkar ha ett förakt mot folk som har det bra ekonomiskt och har en bra utbildning och har råd att skaffa sig nytt."

"Jag själv har ägt riktiga skitbilar som kostade max 10K under studietiden som Renault 5, första "jobb bilen" BMW 318 etc men ville ha nyare bilar och så har det blivit.
Det är väl inget man skäms över att ägt själlösa rosthögar men var konsekvensen av att man inte hade råd. "

Var inte din teori att äldre bilar var dyrare att äga. Hur kunde du då ha råd att åka gamla bilar under studietiden. Nya bilar borde väl alla ha råd med då det är skulle vara mer lönsamt?

Självklart fattar jag att det är billigt att åka gammal Renault 5 och äldre 318i men får inte ihiop ditt resonemang.
Jeremy hatar inte BMW bilar,tvärtom så jämnförs andra alltid mot Bmw's prestanda maskiner.

Han älskar formligen M3ans väghållning och när han testade Diesel 5an mot M5an så blev det reportaget "Lucifer is back on track" ;)

Det Jeremy däremot påstår och jag citerade tidigare är den arrogans som Bmw bilister har och hur deras uppträdande mot andra bilister mm fick honom att kalla förare till BMW bilar för "Cocks".

Och Ni mina herrar är väldigt nära den beskrivningen med Erat uppträdande mot varandra.

Bedrövligt ren sagt !

Ni kommer ingen vart med Erat skrivande mer än att håna varandra.
Att provocera någon är bevis på eget förakt mot medmänniskor med.

Ni sänker detta forum avsevärt med dessa inlägg och respekten Ni tror Er ha är inget annat än den respekt små barn försöker visa i en sandlåda på ett dagis !
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Verdi:
"Volvo och Saab får ju bättre betyg i svenska tester också så vi kan vi också."
Exakt vad har det egentligen i den jämförelsen att göra? Det är ju inte svenska bilar - sedan mycket länge. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Dom är ju i huvudsak svensktillverkade som det är bra för Sverige om Saab och Volvo går bra.
Verdi
esadh,
Sluta spela dum...
Alex84: Du har säkert rätt, det var mera ett intryck jag själv fått efter de Top Gear program som jag tittat på! Har som sagt sett på långt ifrån alla.

Speciellt underhållande tycker jag det var med BMW 650 cab (tror jag) som fick bra omdömen (speciellt motorn) men som helst enkelt avfärdades som jätteful. "Bra men ful" ;-) hehe. Jaguar vann därför pga med en något luddig motivering vill jag minnas.

Sedan tycker gissar jag att sågningen av Mercedes nyligen var lite överdriven också. Att såga en bil för att den har för mycket vrid är inte så vanligt i bedömning av sportbilar. ;-) Att han sedan jämförde sportstolens komfort med att sitta på en stenrös var också kul.

Precis som GE skrev så är det show och underhållning. Hoppas det stämmer att inte Clarkson har svårt för BMW utan bara för vissa av dess ägare. ;-)

Jag kan i och för sig förstå att vi BMW ägare kan vara lite jobbiga ibland. Vi har ägt diverse bilar, volvo, saab, nissan osv... Sedan en vacker dag märker vi hur en bil ska vara.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Nja, jag tycker nog snarare att ni får vakna lite här, och hänga med i svängarna.

Vinsterna från Volvo har länge gått till USA, inte till Sverige. Nu går de till Kina, fortfarande inte till Sverige. Anställda inom Volvo var på Fords tid anställda av - just det - FORD, inte av Volvo. Sedan att mesta ihopsättningen ligger i Sverige har ingen betydelse för vilken nationalitet märket har. För med det resonemanget skulle väl Nike vara indonesiskt eller liknande, eller hur? Är McDonalds franchising svenskt bara för att vissa restauranger ligger i Sverige och produkterna tillverkas i Sverige? Kom igen nu! Det är väl företagsägandet som avgör var märkesnationaliten hör hemma, inget annat?

Seriöst - vad skulle man möjligen ha för argument för att Volvo skulle vara svenskt, förutom att det var det fram till i början av 90-talet och att man inte vill släppa det?

_
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Och med "ni" menade jag nog främst Verdi den här gången. :-)

Förresten; hoppas du inte läser mitt inlägg för aggressivt för det är inte menat så. ;-)

_
esadh: Lite klurig fråga. Jag räknar nog ändå Jaguar och Land Rover som brittiska bilar trots att de nu ägs av Kinesisk tillverkare (Tata?)

Gissar att all forskning och utveckling ligger kvar i England.

Rent juridiskt har du så klart rätt.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Kan det vara så att man låter ursprunget bestämma nationaliteten på just bilar (likt människor och djur) snarare än företagsägandet, vilket man låter avgöra hos alla andra saker?

_
Oavsett var ägarna bor så är det ju självklart bra för Sverige om företag med tusentals svenskar anställda går bra.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Ja, fast det var väl inte alls ifrågasatt?

_
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.