AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
287.495

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 32 av 49
berglin. Verdi tycker jag är bättre en genomsnittet att hålla sig till vad som är vettigt.
Tycker som Decorto och berglin!

Vem vet,det kanske ligger något i det Jeremy Clarksson säger de som rattar BMW...?

Hans allmänna utryck är ordet "Cocks" ;)

Tycker att forumet börjar glida alltmer mot detta när vissa utrycker sej på forumet,dvs dålig attityd samt respektlöst.

be
11
berglin
535i E28 -86
520/6 E12 -81
Decerto. Så det är så de är. Då förstår jag, man ska kanske handla sig en ny 320d då så får man kanske vara med dom stora pojkarna.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Nej då jag är inte bitter, men att "ungdomar" som tror sig besitta stor erfarenhet skall tala om för oss hur vi skall bete oss i trafiken, vilka däck vi skall köra på, vilka bilar som är bäst/sämst osv osv är mest patetiskt.

Och jag skulle med all sannolikhet klaga på att en GT3 är bullrig och att inte rumpvärme finns.

Men om jag kör på bana så skiter jag väl i det?
Men som ett nyttofordon/glädjefordon så måste en BMW med sexa eller diesel vara det mest optimala om man kör 2000 mil + och har ekonomi till en nyare bil.
Jag har kört och åkt så många bilar och jag kan väl inte vara ensam om att tycka att en "tråkig 320d" är rena glädjespridaren jämfört med Volvo/Saab/Japan/Korea osv. Njuter av varenda mil i 530 men däremot så upplever jag 330 som lite påträngande med insugsljud eller vad det är.
Men så är jag medelålders också.

"Min nästa bruksbil kommer att bli en enormt tråkig sak, troligvis något diesel drivet 3 serie aktigt." skriver en "yngling" och i samma andetag skriver samma "yngling": "Kommer faktiskt att skaffa en sån där 320 som du har till hösten.
Schysst bil."

"Byta upp sig? Till vad då?"
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Nej gott folk nu får ni vara snälla och trevliga mot varandra.
Bara för att julen är slut behöver vi inte vara lea o snea.

mvh Stefan Lindberg i Krika.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Precis... vi lägger ner yxan nu entusiaster, på alla olika vis!

Har sneglat på en BMW 320d EDE och de är en fantastiskt trevlig bil. Skadat med dess prestanda och kör ekonomi!!. Tänkte ta en sån som tj-bil... men väljer iaf att åka X5á fast de blir dyrare. Vet inte hur länge vi får åka såna bilar??? MP ?? ;-)

Älskar verkligen X5án, för sitt anv omr, vinter (sjukt bra vinterbil) sitter högt o bekvämt, skön motor med karaktär. Bra kvalité, dvs behöver sällan göra något(har alltid klarat mig bra från oförutsedda utgifter samband med BMW)

Men samtidigt är 750i´n skadat bekväm bil med oerhörd komfort och fantastisk byggkvalite(inte långt ifrån E32). Väldigt mycket premium bil med karaktär! En härlig utstrålning har den :-)

M5án E34 är en bil med sjukt trevlig karaktär och ett bygge som är i helt egen klass!!!! Snacka om att "prata med föraren" !!

Slutligen E30 cabben som är historisk med sin E30 charm o framförallt körglädje!! Bra byggkvalité. Tycker verkligen om den oxå! (när BMW såg ut som en BMW ;-) )

Mina bilar är i väldigt bra skick, till absolut toppskick vs...
Finns att beskåda på www.wenngren.com

Fotnot: hade en E30 320i ett tag som var minst sagt i bruksskick, men så j-kla rolig o köra. Åker rätt mycket hyrbil i mitt jobb och de var så påtagligt sk-tskoj o sätta i min gamla E30 320i som hade gått långt... för att den just levererade genuin körglädje! M20 motorns sköna gång bla!!

Bemöt inte detta med massa kritik o ifrågasättande, utan detta är en redogörelse för vad jag tycker om hos BMW bilar oavsett ålder!!

Körglädje, livsstil, kvalité och massor av körkultur!

Ha en god helg alla trevliga!

"en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.."

Mvh Jocke W
Verdi
JockeW,
Är du händig eller? :=)

Där du fotograferade 750:n har man varit några ggr. ;=)

Jag fattar absolut grejen med de här äldre bilarna. Men då ska det vara bilar i bra skick som används sparsamt. Saknar utrymmen och tålamod att hålla på själv dock... Kanske när man köper hus nån gång att man kan ha en extrabil.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Min huvudsakliga invändning mot den här tråden är den fundamentalistiska taliban inställning, dvs försöka hävda att det bara finns ett rätt val.
Vi har olika behov och förutsättningar samt intresse.
En av mina bruksbilar har V8a, jag gillar det, vi kör max 700 mil/år med den, dagis respektive Åre express.
Jag skulle aldrig som trollet gör hävda att alla som INTE lever som jag är idioter.
Kärnfrågan är dock intressant, totalekonomi för gammal resp ny bil.
Det finns naturligtvis brytpunkter då droppet i andrahands värde avtar men underhållskostnaden går upp.
Jag körde en 21 år gammal Porsche under två år som brux, har aldrig haft en billigare bruksbil.
Nu meckar jag själv och gör en del själv och köper tjänster för det som jag inte kan/hinner med.
När jag köper en ny bil (ny för mig men alltid gammal) så går jag igenom bilen och ser till att slitdelar byts och byter det som kommer att gå sönder.
Den senaste, 318 cab, 12 tkr nedlagt och kommer att vara problemfri under de tre åren vi har den.
Så gör jag, då undviker man att skrotet inte går igenom besiktningen alternativt vägrar starta pga ngn slitdel lagt av.
Det medför allafall att mitt bilinnehav är ekonomiskt.
Andra hoppar mellan nya bilar och försöker undvika att bli biten av värdeminskningen, sånt kan oxå vara rätt men kräver talanger som åtminstone jag saknar.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Kommentar i övrigt.
En del av skribenterna i den här tråden har mycket uppdämd frustration. Det kan vara pga egna tillkortakommanden eller besvikelser.
Samhället är tufft, psykiatrireformen har gjort det ännu hårdare för redan utsatta grupper.
AP är ett forum riktat mot bilar och för bil-entusiaster.
Det finns säkert andra forum för att diskutera själsliga problem.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jocke W: Vilken fantastiskt fin bilpark du har, jag blir riktigt glad av att se så välskötta vagnar! Tummen upp :)

/Masten
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
karlhilding skrev 14/1-11 15:57:
"Nej då jag är inte bitter, men att "ungdomar" som tror sig besitta stor erfarenhet skall tala om för oss hur vi skall bete oss i trafiken, vilka däck vi skall köra på, vilka bilar som är bäst/sämst osv osv är mest patetiskt."

Det finns väl ingenting som säger att du som är äldre (45 år är väl inte så värst gammalt förresten?) skulle ha bättre kunnande om allt? Med det resonemanget skulle min 86-årige farfar per automatik ha bättre kunskap om t.ex. val av däck än vad jag har.

/Masten
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Det var då ett fasligt klankande på varandra här. Tråden hade några ljuspunkter men varför alla dessa påhopp och gliringar? Inget kul alls att läsa. Säkert ännu värre för de som känner sig påhoppade. Skilj på uppfattning och på person? Ni och vi delar ju intresset för BMW men kanske på olika sätt? Låt det vara så. Det är ju liksom trådens idé.

Så: Visa lite ödmjukhet nu.

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det har du rätt i masten , yngre kan lika mycket som äldre och
lite till . När det gäller trafiken så kan en med färskt körkort mer om
trafikregler än mig. Bara för att jag har haft körkort i snart 32 år så
så säger det inte att jag är en bättre bilförare än en 20åring, snarare
tvärtom. Alla nya regler som kommer har jag svårare att ta till mig
nu som 50åring, det var lättare som 20åring att lära sig nya saker.
Vi äldre vet inte bäst, så är det.

mvh stefan
Gäsp Karlhilding, ett steg för dig i rätt riktning vore att ändra den där översittarattityden du har till den yngre generationen.
Det finns en hel del luckor i din breda erfarenhet att fylla som du dessvärre går miste om med den inställningen.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är väldigt intressant hur fort folk dömer ut en här på forumet. Har du en ny bil? Ja då förstår du nog dig inte på det här med bilar. Är den dessutom dieseldriven, ja då är det inte lätt och det är faktiskt lite synd om dig. För alla vet ju att en riktig entusiast har en BMW som härstammar från den tiden då BMW byggde riktiga bilar. Det är en oerhört tråkig inställning tycker jag, lika så för de som hyser liknande tankar om förare av äldre bilar.

Jag har ägt många äldre BMW bilar, alla motortyper i spannet fr 316i till 750iAL,(med undantag av V10). Den finaste "äldre" BMW bilen jag haft var den 540iA -96 som jag köpte av Molle325 här på forumet >> Länk En synnerligen välskött bil som jag var mycket nöjd med. Den bil som har betytt mest för mig personligen är en gammal 318iS -88 med en väldigt sliten kamaxel som jag köpte för 7500 kr >> Länk Jag har också ägt en nyare BMW, en fem månader gammal 318iT -07 som vid köptillfället hade rullat 798 mil som hyrbil hos BMW.

Jag ägde min 318iT parallellt med min 540iA under flera månader, men insåg ganska snart att 540i inte gav mig någon glädje längre, när jag hade kört 1000 mil med min 318iT hade jag kört 31 mil med min 540i. Så jag annonserade ut den och den såldes till begärt pris på mindre än 12 timmar. Jag dokumenterar alla bilkostnader i ett excel-ark, så jag kan jämföra den faktiska kostnaden från bil till bil.

Varför slutade jag att köra en mycket välskött 540iA och började köra en 318iT? Helt enkelt för att det inte var lika roligt längre. Visst gick den bra mycket snabbare, men den kändes inte lika rolig när man hade vant sig vid en ny bil. Den var inte lika fräsch, lika tyst, lika bekväm som den nya och jag började notera slitaget på ett helt annat sätt än tidigare, vilket tog glädjen ur körningen. Samtidigt hade min situation ändrats vilket gjorde att jag blev mer beroende av bilen, jag hade helt enkelt inte tid/ork/lust att ägna åt underhåll och reparationer. Det var ett givet val. Jag skulle aldrig köpa en äldre BMW idag.

Betyder det att jag nu tycker att E30/E34/E38 mm är dåliga bilar? Nej, inte alls! Oerhört fina bilar för sin tid och jag är väldigt glad över att jag har haft dem. Men det är pensionerade modeller som inte passar mig idag. Det råder ingen tvekan om att en ny bil ny BMW är bättre än en äldre, de är säkrare, snabbare, starkare, bekvämare, renare, bättre utrustade. (Hade det inte varit så, hade BMW noterat det i sin försäljning) Resterande punkter som "snyggare/fulare" osv är subjektiva. Det råder heller ingen tvekan om att en nyare bilar är dyrare än äldre. Att den är dieseldriven förändrar inte saken, det gör den möjligen något billigare att äga, men det kostar ändå!

Varför köpa en gammal bil istället för en ny om du bortser från den ekonomiska bilen? Vad händer om man har ett större behov av ledig tid och ett bekymmersfritt ägande än låga bilkostnader?

Varför ett sådant dieselhat hos så många här på forumet? Tiderna förändras! Vid sekelskiftet ville alla ha snabba starka motorer, 523i/525i sålde mycket bättre än 520i fastän de var dyrare. Idag är klimatet helt annat, det är mycket svårare att sälja en ny 523i fastän den kostar nästan lika mycket som en 520i (gäller sista årsmodellen av E60). Idag är bensindrift förlegat, dieseln har sprungit om. Dels pga tekniska framsteg men också mycket pga politiska beslut. Om jag för 10 år sedan sa att du kunde få en BMW stor som en E32, bekvämare än en E32, snabbare än en 525i-96 och som klarade att hålla 245 km/h på mätaren genom stora delar av Tyskland utan att snitta mer än 1,14 liter bränsle per mil hade ingen trott mig. Hade jag sagt att den skulle vara 4-cyl och ha en volym på 2 liter hade man än mindre trott mig. Idag har denna modell utgått ur BMWs modellprogram >> (BMW 520d E60). Varför så negativ inställning till en drivkälla som gör att bilen drar mindre, är starkare, går bättre och håller värdet bättre?

__
Min bil:
Länk
4-cyl går tillnämelsevis inte lika fint som 6-cyl eller mer! Detta enkla faktum verkar dela upp AP i två läger... Låt oss uppskatta både god bränsleekonomi såväl som diskret skönsång.
Man kan inte äta kakan och ha den kvar.

mvh/ Anders
Angående diesel-motorer så associerar majoriteten dom till traktorer, bussar och lastbilar - lite "bonnaktiga" lastfordon. Stora dieslar är manligt, men när dom förutom att vara bonnig dessutom blir så små, så blir det bara fjantigt! ;)

Den ENDA fördelen gentemot en bensinare är förbrukningen och dragkraft på låga varv hävdar jag. Allt annat är sämre, långsammare (jag har aldrig sett en snabb diesel, snabbaste är väl buss 542:an), knattrar, ryker och vibrerar. Diesel har högre energivärde (KJoule per liter) än bensin, därav lägre förbrukning.

I en BMW utstrålar dom helt enkelt en kombination av tråkighet och snålhet - det perfekta ingenjörskynnet. Att dom dessutom - till skillnad från bensinare - släpper ut cancerogena ämnen gör inte saken bättre. Ful, tråkig och luktar illa.

Den dagen Formel 1 eller rally körs med diesel så kommer nog imagen att förändras. Men hittills är det väl bara tractor pulling? Och jag tror inte att någon av er "dieselknuttar" kan/vill eller vågar köra motorcykel - så det är meningslöst att tala om den snabbhet eller livsglädje den ger, för det vet ni väl inte vad det är? Och vem har sett en motorcykel med dieselmotor? (det finns kanske, men jag har aldrig sett någon). Jag tror det har att göra med personlighetstyp. Säker, snål och lite tråkig vs snabb och generös.

Att dom dessutom ger en "taxi-känsla" är en ytterligare minuspost för de som är känsliga för sin "image". För let's face it: många som vill lägga extra pengar (leasing) för att låna pengar till en nyare bil gör det för att dom vill kompensera sin egen brist på personlighet - dessa personer (ofta 25-öres ingenjörer) vill gärna åtminstone ha ett nytt armstöd istället för ett fem år gammalt, ha något som blänker och glimmar, som gör att dom framstår som lite bättre. Gärna lite parfym på lilla kinden också, och guldkranar i badrummet för lille farbrorn? ;)

Ett annat skäl att köra nya bilar är att man är ohändig, fyra tummar mitt i handen. Om man som Martin E inte verkar klara av att byta en glödlampa själv så har man inget val. Då måste man leasa en nyare bil. Vi övriga har ett val, det är skillnaden.

En fyra år gammal 120D och en nyleasad piss-Audi är väl för övrigt inget att imponera med? :)

Martin E: gör det din lilla ingenjörsskalle är bäst på: gå in på eggheadcafe.com och deklarera en variabel. Eller starta Excel och lägg in en formel... ;)
Verdi
Du blandar ihop Martin E med mig. Han är tydligen logoped.

Vet att du kommer säga att det bara var på skämt snart. Men det är det ju inte eller hur? Du tycker ju precis som du skrev.

Är jävligt less på den där flåsiga grabbigheten för övrigt. Vet inte vad du försöker kompensera... ;-)
Ba
328
Basilika
E39 530im
Fy f'n vilken tråd =) =) =)
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Verdi. enligt egen utsago är den gode trollaren MartinE ortoped
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.