|
Sida 3 av 49
|
|
|---|---|
|
Under förutsättning att man får högsta a-kassebeloppet 680 kr/dag så får man runt 4900 kr/2 veckor - alltså 9800 kr för 4 veckor. Månad ingår inte i a-kassans begrepp. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag åker omkring i gamla bilar på grund av att verkstäderna och bankerna inte ska tjäna några pengar på mig. Lagar mina bilar själv och jag betalar bilarna kontant med pengar jag har. mvh stefan |
|
Martin E |
Lite enkel överslagsräkning i den paradoxala lyxfällan. Vi tar ett exempel: Ny 2011 BMW 320 Diesel. 330000:- -Värdeminsking/år: 12-15% -Försäkring/år: 4500kr/år -Service gratis i 8000mil/ 3år -Skatt 2800/år Värde efter 3 år ca 225000:- Exempel Beg 2008 BMW 320D 210000:- "Det som skiljer mot ny" -Värde minskning/ år: 10% ? -Försäkring/år: 9000kr/år -Service 2500/ år Värde efter 3 år ca 153 000 ? Du har alltså tappat 105000 på en ny bil och drygt 50000 på en beg. Skillnaden i värde minskning är ca 55000 dra sedan av service och extra försäkring iom avsaknad av vagnskada som ingår. Så är förlusten "bara" ca 35000 på 3 år om mina exempel stämmer. Räkna att det är större risk för extra dyra rep på en begagnad och du har ingen garanti. Du kan i princip spara en skidresa och en solresa, träna gratis på jobbet, äta nyttiga nudelsoppor och köpa fina skor made in china så får du åka ny premiumbil. Värmegolv och annat skit kan ni spara genom att köpa tofflor made in china och detsamma gäller kaklet i badrummet som frun vill ha. Det finns fina våtrumstapeter som ser ut som kakel "galne gunnar edition". Som sagt det är dom små utgifterna ni tjänar på inte dom stora så köp er en fin premiumbil och känn doften av ny bil mmm. |
|
Härlig ironi, Martin E! :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Du tror på allvar att en bil för 330 går för 225 efter 3 år? Snarare halva priset! Vakna upp och känn lukten av napalm i luften.. | |
|
En bil tappar ungefär halva värdet efter 3 år. Räkna något under om den säljs privat och något mer om den byts in hos handlare. Problemet för mig angående köp av ny bil är att jag ändå skulle köpa en begagnad bil för en given summa. Exempelvis, hade en halv miljon att köpa bil för, så köpte jag förmodligen en beggad Porsche Turbo än en ny BMW. Flåklypa |
|
| Bara att köra ut en ny bil från bilhallen kostar 55 tusen. | |
|
Jag var på väg att köpa en ny 520d (E60) i somras men den gick innan jag fått ihop tillräckligt kontant. Så istället blev det en mycket välutrustad 740d -04 som gått 10800mil och hade ett nypris på 1,2 milj för 6 år sen. Nu: 195.000:- 1 milj värdetapp på 6 år kan jag gärna vara utan när bilen ser ut och känns nästan som ny! :) |
|
|
Jo, men en begagnad bil för 500' har sannolikt en högre kostnad än en ny för 500'. Det är förhållandet därimellan som är intressant att diskutera. ------- //Lövet |
|
|
Martin_E:"Som sagt det är dom små utgifterna ni tjänar på inte dom stora så köp er en fin premiumbil och känn doften av ny bil mmm.: Varför köper du inte själv en ny bil då? Dels så är ju inte 1-serien nån premiumbil direkt, och dessutom har nog din -08 tappat nybilsdoften för länge sen. En -08 kan inte på nåt vis i världen räkans som i närheten av ny längre. Sorgligt men sant. Jag har själv köpt fabriksnya bilar några gånger, och nybilskänslan går snabbt över, sen är det helt plötsligt en begagnad bil, även om man är enda ägaren på den. |
|
|
Hehe...Passat 2.0 -95 med fungerande klima inköpt för 14" 200805. Repkonto till dags dato (över 11000 avverkade mil): 4" Servicekonto: 5" Däck: 2" Totalt: 25", uppskattat försäljningspris i vår: 5". Med andra ord 7"/år i "värdetapp", ganska svårslaget... |
|
|
Är så lyckligt lottad att jag kan välja mellan både nytt och gammalt. Har nu 730d-10, 730i-96, P c967, 120i-08. Anknyter lite till vad "Hasso" skriver, det nya känns för mig lite opersonligt och kliniskt. F01 är en mycket bättre bil än vad E38 är men den gamle 730 är vad både jag och min sambo väljer i första hand till affären! Märkligt, ja, kanske men den är mysigare både att köra och att åka i trots 35´mil JHbimmer |
|
Martin E |
Sant peter_55 Ettan ses av många inte som en premium bil men det står likförbannat BMW på den och det är samma 177hk som i 320 och 520 och X3 orna. Den känns BMW i varje detalj och körmässigt är den formidabel GT bil. Ärligt har jag svårt att hitta en lika rolig bil att köra. Vissa tycker det är finare att åka omkring i forntida premiumbilar med massa bokstäver på bakluckan med påslagna dimljus dagtid när solen skiner vars lyster känns lika fräsch som Barbro från Delsbo 72 år? Ärligt jag njuter mer av en fin bil som blir en del av mig än den meningslösa charterresan all include som jag inte har kvar förutom den mailgnmelanom framkallande solbrännan. Men ofta styrs mina köp av en plötslig ingivelse av habegär där överjaget kopplas bort, alla mina 5 fordon är ett resultat av detta och känner jag mig rätt sitter jag till våren i en nyare BMW. |
|
Hur "försvarbart" ett nybilsköp blir har oerhört mycket att göra med vad man köper för bil, naturligtvis. Strävar man efter att köpa en så populär modell som möjligt, inte väljer till för mycket "onödig" utrustning och kan tillgodose sig bra rabatt så har man sannolikt gjort en "vettig" affär. Det finns bilar som, med rätt förutsättningar, inte tappar mer än runt 50000:- de första tre åren. Att köra en liknande äldre bruksbil som kräver reparationer, dyrare helförsäkring, dyrare skatt, mer bränsle etc, kan fort bli minst lika dyrt eller dyrare. Skall man klara sig undan med en värdeminskning på 50´ de första tre åren så kan man naturligtvis inte köpa en ny bil för mer än runt 200´. Sen är det väl upp till var och en hur man vill prioritera... MVH Christofer |
|
|
Vet inte hur många timmar jag lagt ned på att räkna på vad ett bilägande kostar. Är inne på samma resonemang som lövet där jag jämför en förväntad värdeminskning på en ny bil som enda fast kostnad mot en bil med 3-4 år på nacken där kostnaden innebär en mindre värdeminskning men pengar till dyrare skatt, försäkring och förbrukning, men också reparation. My |
|
|
Mycket som påverkar... Skulle jag avsluta med! Nytt forum med redigeringsfunktion?? |
|
| Jag köper bil efter vad jag vill ha för bil och inte ålder. Tyckte e39 var en snygg bil och fick 400hk för en fin slant. Antagligen dyrare att ägande men då kör jag också ifrån dom flesta nya plastbilarna. | |
|
Klart det är det ekonomiska i min situation ( trots att jag inte är arbetslös ). Hade jag plånbok för ett nybilsägande så skulle jag naturligtvis åka nytt hela tiden. Tyvärr känns det som att slänga pengarna i sjön när värdeminskningen är så stor på en ny bimmer mfl. Att värdet minskar med 40-60% de första 4a åren känns märkbart om man lagt 500' eller mer på en ny kärra. Men som sagt,jag skulle värdera situationen annorlunda om jag hade en fetare plånbok ;) |
|
|
Martin E:Har inte sett tråden förräns nu... du måste vara en av de mindre ödmjuka(bilintresserade)... Tycker du de är fel att några tycker de är sjukt skoj att åka M3 E30 eller tex M5 E34?? Ist för en 120d?? Spännande bil... Har själv en M5 E34 på 8000mil o en E38 750... du kan beskriva för mig på vilka punkter du tycker en 120d är bättre, förutom snålheten att den går billigt! Näe lägg ner... skapa ett genuint bilintresse o sedan kan du komma tbx... "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
Nästa gång jag köper bil blir det troligtvis en 06-07a med ett par tusen mil på mätaren:) Att köpa en helt ny miljöbil kan rent av vara ett bra köp i dagsläget. Jag ser på vår egen 118d som är rena sparbössan att åka i, samt att det var en demobil så värdetappet blir troligtvis 0 kronor den dagen jag byter in bilen. Jag tror att en av de sämre affärer man kan göra är att köpa en fullutrustad och relativt vanlig tjänstebil. Där har du det största värdeminskningen p.g.a utbudet den dagen du ska sälja. Jag har tittat lite på mina bilaffärer och det ser ut som att den totala värdeminskningen är ca 200.000kr på 11 nybilsköp under 10 års tid och för en totalsumma av ca 5,5 mkr. De flesta bilarna har jag dessutom använt i tjänsten så den totala kostnaden är betydligt mindre än de 200.000 kronor man förlorat i värdet. Då har jag inte lagt ut en enda krona i service samt att försäkringskostnaden varit minimal. Jag har själv inte råd att tappa hundratusentals kronor på bilaffärer, då finns det andra saker man vill göra. Men det krävs bra kontakter och en känsla för affärer. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.