|
Sida 29 av 49
|
|
|---|---|
|
Verdi: Jag fattar inte, förklara! ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
Martin E |
Jag ser på blocket att man får en 13 år gammal 328i Lars Kristerz Edition för runt 25´. Blir det billigare än att äga en nyare 320D på 3 år om du kör 3500mil/år är frågan. Med 65000:- dyrare bränsel förbrukning på 3 år Betala 5-7 service tillfällen a 3000kr/st samt sannolikt tillhörande dyra reparationer, Helförsäkringar som kostar runt 8000/ år extra för mig sannolikt änny dyrare om du är under 25. Besiktningar och hyrbilar när bilen står på service eller reparationer. Eller kanske det är värt ca 100K extra i bara bränsle förbrukning på 3 år för att sitta i en 540i med Våtta inkl Fåtölj med valnöts ratt och se bränsle mätaren röra sig i takt med varvräknaren? Helt plötsligt framstår den nyare bilen som ett fynd för mindre pengar kan du åka nytt Fräscht med massa mustig härlig Turbo Diesel karaktär. Mao en rationellt tänkande människa väljer förstår en nyare bil. Jag sitter hellre alla dagar i veckan tom V12 i en BMW Nr1 serie 120 Diesel "Idag var förbrukningen 0,47 L/milen" :) jämfört med ovannämnda äldre bilar. |
|
Vem kör 3500mil/år? Går inte en genomsnittlig svensk bil ca 2000 mil/år? Själv samåker jag till mitt jobb, kör kanske 1000mil/år. "med massa mustig härlig Turbo Diesel karaktär" skämtar du med mig? En diesel, framförallt en fyrcylindrig 2 litersmaskin, har ingen härlig karaktär. Den måvara bottenstark och trots karaktären skjuta på rätt bra. Men "med massa mustig härlig Turbo Diesel karaktär" finns inget som heter :P |
|
|
Jag talar för mig själv, jag tillhör den delen människor som använder bilen mer än transportmedel. Jag älskar min bil, och framförallt älskar jag V8an. Martin du som verkar så klok.. vad tycker du jag ska köpa mig som blir ekonomsikt och bra? Bilen får kosta max 100k, den ska ha V8a, va välutrustad och i storleksordning 7-serie, A8. |
|
Verdi |
Japmax, Fler än du tror. Jag kör själv ca 4000 mil per år. Varför samåker du förresten? Har du inte råd att åka egen bil? ;) |
|
Det finns fler anledningar att samåka, miljön tex :D Jag är rätt säker på att snittet fortf inte är mkt högre än 2000. Är dina 4000 mil privat? |
|
Verdi |
Japmax, Snittet ligger helt säkert under 2000, men det betyder inte att det inte finns många som åker mycket. Nej, ~3000 mil är i tjänsten. Får 38:-/milen brutto. 27:-/mil efter skatt. 20:-/milen efter bränslekostnad. Dvs 60 000:- per år att dämpa värdeminskning, däck osv... Skulle aldrig köra så mycket privat om jag inte absolut måste. |
|
Folk i allmänhet kör nog runt 1500 mil/år enligt min uppfattning, och det är långkörare som exempelvis Verdi som drar upp snittet, möjligen till 2000. Oftast har väl familjer/par två bilar idag, vilket fördelar sträckan mellan bilarna. När jag ringer agenter angående bilförsäkring så frågar de nästan alltid om jag kör 1000-1500 mil och då får jag protestera om jag kör längre eller kortare. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Många utgår från att det BARA handlar ett fortskaffningsmedel som ska ta dig från A till B. Då åker jag kommunalt och det är fan mycket billigare än någon bil! Ska jag åka bil ska det vara BIL inte någon ful tjejen fjutt. | |
|
"mustig härlig Turbo Diesel karaktär" Ja vem vill inte ha villapanna... ? Tror du är för snål och inte har de rätta känslorna för en bil.. De finns andra som skiter i att de kostar o väljer hellre en bil me tex V12 o riktig karaktär(nåt som du går miste om i din bärplockare) med "spolar motor" med hjälp fläkt ;-) Trodde du skulle lämna oss till förmån för något DKW forum ist... Men vi gläds att ha dig kvar här som "transportmedels innehavare" Väl mött :-) "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
Mitt pendlande, 36km, kostar 23kr per dag. Jag är rätt nöjd med de kostnaderna och kan unna mig nåt som inte låter grävmaskin om helgerna ;) ------- //Lövet |
|
|
Tror den här diskussionen är dödfödd. hade det handlat om ekonomi hade jag aldrig varit medlem på detta forum, det handlar om passion, älska att köra och ekonomi har inte lika mycket med saken att göra. Att Verdi inte förstår varför man har gamla bilar gör honom till allt som detta forum inte står för , detta är för entusiaster, och om man ifrågasätter det och själv kör en snikmodell av en 3 serie så tycker jag inte att detta är rätt forum, kanske familjeliv.se är bättre. |
|
|
kört 10k mil med min på 3 och ett halft år snart. kommer slå in ganska precis. BMW ownz |
|
|
captainoats: Du har en snedvriden bild av vilka som kan räkna sig som en BMW entusiast: En entusiast är enligt wiki: "någon som känner ett positivt intresse inför något; Och i detta fall för BMWs personbilar, oavsett ålder! |
|
Verdi |
Jag försökte iaf förklara att vi är alla olika och har olika värderingar. Men är man 25 och kär i sin gamla rosthög så... ;-) Jag skulle personligen inte köra bil utan ett mål. Jag får nog av bilkörning i veckorna. Hur går det till när ni kör? Blir det många varv kring korvkiosken? |
|
Haha, vill bara öppna med att tacka för ett kul forum -- man får en hel del skratt när man läser här - gliringarna och antydningarna att man är snål eller allmänt korkad haglar - och det är kul. :) Verdi: ledsen, men man kan inte tala om bilkörning med en 320d. Varför köper du inte SL-kort om du är så snål? Sälj din 320 till mig, jag kan palla upp den på träbockar och ha den som pool-värmare! ;) Ont: Verdi är ju en figur som precis som steaman inser att denna tråd är en provokation från början till slut.. det är inte så allvarlligt, även om det är kul att höra hur billigt vissa bilar går. Men håll med om att man är trött på snåla bilar? Man vill ju att den ska dra en del, helst en 1.5 - 2 liter milen. Känns lite frökenaktigt annars! Forry: du har nog rätt i att hela den här tråden från början till slut är en provokation. Frågeställningen som skulle diskuteras är så jävla självklar - för att man inte har råd, för att man prioriterar andra saker eller för att man gillar lite äldre kärror. Egentligen är det nog ingen här som varken ser ner eller upp på någon annan beroende på hur dyr/dum/ful bil någon annan har -- huvudsaken är det goda bilintresset! Jag har sett exempel på rejält unga grabbar som skrivit enormt underhållande och kul trådar som sina bilar -- trots att det inte är en Maserati. All heder till er som gillar era bilar och håller på, pengarna spelar ingen roll! Verdi: brorsan ville att jag skulle hälsa om linbanan när han fick höra om diskussionen på Autopower. Annars hade jag nog inte sagt något. Ha en trevlig kväll, knasbollar! :) |
|
|
Captainoats: :-) AP är egentligen inte rätt för petrolheads, den här diskussionen visar det. Tröttmössor som mäter deciliter och ören när det gäller nåt så centralt och viktigt som bilar borde tvångsförvisas till familjeliv.se |
|
|
Tjejer = sex, BMW = Kärlek.. Jag kör ca 3000 mil per år x 1,5l = massor av kärlek. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Det är väl inget fel med att snålköra? När jag kör mina 35 km till jobbet med min C5 handlar det inte om nöjeskörning, och kan jag då få lite längre mellan tanktillfällena är det väl inget fel med det? Om jag däremot är ute och kör Z3 så gör jag det för att det är så förbaskat kul, och då spelar bränsleförbrukningen mindre roll. /Masten |
|
|
"Hur går det till när ni kör? Blir det många varv kring korvkiosken?" Verdi Ja visst om du placerar en korvmoj i mitten av Nürburgring så lär det bli några varv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.