AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
287.508

Varför åker ni omkring i gamla bilar?

Sida 27 av 49
Verdi: En snål jävel 320d! :-) Inte lätt att konkurrera med bilar som drar under 0,5 liter / milen även om jag är nöjd med mina dryga 0,8 som jag får på långkörningar.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Och helt plötsligt dök TS upp med en ny bil. Jag har också linbana till min brygga. Lite mer miljöisch än att ta Jeepen :-)
Verdi
Ja, jag är nöjd. Men jag skulle prioritera annorlunda om jag inte jobbpendlade. Då skulle jag förmodligen bara köra runt 1000 mil om år. Då hade jag nog minskat på värdeminskningskostnaden och ökat bränslekostnaden. :)
Verdi
Han har inte fått den satans plast-Audin (A4 allroad) än. Det är fusk att lägga upp kommande bil. :)
Verdi:

Din: 0,55 x 13 x 4000 = 28600

Min: 0,95 x 13 x 4000 = 49400

Du vinner med 20800 kr / år, grattis. Hmm, tur att jag inte kör 4 000 mil / år utan ca 1 400 - 1 500 mil. ;-)

0,95 tror jag är fullt realistiskt om man mest kör landsväg / motorväg i kombo med en del blandat och minimalt med stadstrafik. Sedan är så klart 13 kr lågt räknat i bensinkostnad... men det var ju du själv som rundade av det så för att förenkla en jämförelse ;-)

Jag betalade 85 000 kr för min 540iA 2003 i juni 2010, hur mycket betalade du?
Be
98
Bertilsson89
BMW 540 93a e34 Sedan
Man kanske ser att dom äldre är snyggare ?? Dom äldre är oftast lättare att laga när saker går sönder och biligare då dom finns på skroten...Sen är de ju penga biten !! Dom bilarna man vill ha med mycket utrustning och stor motor kostar massa pengar att köpa så de är inte precis så lätt....
Verdi
Med all respekt så tror jag inte att en 540iA skulle klara min körning på 0,95. Känns lite optimistiskt. Tror nog 1,1 är mer rättvisande. Jag bor mitt i Uppsala och det blir en hel del stadskörning också.

Tror 30 000:- är lågt räknat i skillnad faktiskt.

Jag betalade 260 000:- och då hade den varit i trafik i 10 månader. Över 3 år så tappar väl min i snitt 40-45 000:- per år. Din kanske tappar 10 000:- per år om man kör 4000 mil per år?

Redan där är jag ju nästan hemma. ;) Men sen har ju jag haft lite gratis service, nybilsgaranti i drygt ett år, 0 kronor i reparationer, endast behövt halvförsäkring, sluppit åka till bilbesiktingen osv osv.

Framförallt har jag sluppit x antal reparationer och liknande som dyker upp som ett brev på posten på gamla bilar. Här kan man dock ha mer eller mindre tur så det är svårt att räkna på det...
Verdi: Jaja, kul att räkna lite. ;-) I give up.

Men som sagt, imponerande att en 320d snittar under 0,5 l / mil (!), åtminstone på pappret.

Tror dock att en BMW V8a M62TUB44 drar mindre på längre körningar än vad många är medvetna om (de nyare eller äldre kan jag ej uttala mig om). Nackdelen är som sagt i stan, speciellt Stockholm. Men om man kör runt 1400-1500 mil / år är en V8a inte så farlig att äga. Blir väl dryga 1500 kr / månad i bensin pengar. Lite mera olja vid oljebytena och 2 extra stift. ;-)
Länk

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Sen handlar det väl lite om motor ?

Jag menar en liten diesel är ju väldigt tråkig på motorvägen om man jämför med en 540, aldrig kul att bli ifrånkörd, det gör en ledsen =)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Sitter ni och jämför bränslekostnader 540 vs 320d? Jag skulle ju inte tro att man köper en 540 för att den drar lite bensin, utan för att man vill ha en skönare bil kontra 320d.

Vill man åka slö 320d köper man en sån och är jättelycklig för att den går billigt. Vill man åka 5-serie med V8 köper man en sån och är lycklig för komforten och prestandan istället.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Med all respekt för 540, men en 177hk 320d är inte speciellt slö. Dessutom lättrimmad till +200hk, och då är den definitivt inte slö.
Vad gör en 540 till 100? 6,5-7s? Standar 320d ligger på 8s och med lite trim kapar man lätt 0,5-1s. Då är det inte såååå stor skillnad.

Verdi
captainoats,
På motorväg spelar det ju absolut ingen roll vad man har för motor. Inte i Sverige iaf. Även en liten 90-hästare orkar ju hålla 150 km/h utan större problem. I mitt fall är det dock inget problem alls. Min bil är definitivt snabbare än din 10 år gamla 530 åtminstone... ;)

Japmax,
Jag har 221 hk i min slöa 320d och den borde göra 0-100 under 7 sekunder. Räcker bra åt mig. Gissar att den är snabbare än dina bilar, absolut på kurviga vägar men kanske även rakt fram.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Och nu är matchen igång!

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Verdi: Då är din bil trimmad, förlåt att jag använde ordet slö. Prestandan är ju dock bara en av två faktorer jag nämnde, komforten och karaktären i en 540 slår fortf en 3-serie.

Förövrigt tvivlar jag starkt på att din bil drar min 540, min iA gör 0-100 på 6.6s
Dessutom fullständigt uppgraderad väghållning. Ska du åka ifrån mig på allmän väg ska det va riktigt slingrigt.

Du säger att 320d räcker bra åt dig, och det vill jag inte ifrågasätta. Jag tyckte bara det va märkligt att ni jämförde en 320d med en 540, där du menade att din bil var ett ekonomiskt val trots åldersskillnaden. Troligen har ju ägaren till 540 valt att gå ner i årsmodell för att ha råd med en 540.

Jag ska med största sannolikhet köpa mig en nyare E38 740 i vår, och inte gör jag det för att det är billigt. Utan för att jag kommer åka otroligt bekvämt och med stil (då jag tycker dom är djävulskt snygga :)

Verdi
Jag tycker min bil är en jäkligt bra kompromiss mellan prestanda, ekonomi och modernitet.

Jag uppskattar att allt fungerar som det ska. Att ACC:n är 100%, att stolsvärmen inte strular, att den har antisladd och antispinn, att inredningen är fräsch, att den är rostfri osv osv.

Sen får man givetvis tweaka den där kompromissen utefter sina förutsättningar. Vad man tycker det är värt att åka bil, hur mycket man åker, var man åker. Vilka behov man har i övrigt vad gäller utrymme osv. Sen förstås även personligt tycke och smak...
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Hur många skriver under på att det är bättre komfort i en 5-serie från mitten på 90-talet, jämfört med en 320d från -08???

Jag är väldigt tveksam...
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du menar en sån där med svampig fjädring och en ursutten förarstol?

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
En trimmad 320d är snabbare än man kan tro, i synnerhet i segdragningsmomentet.
540;n är bekvämare, det är inget snack om saken. Jag lånade en 550 08 förra sommaren och det var en bil man skulle kunna leva med. Har inte testat någon 540 men det måste väl vara samma känsla eller?

//Stefan

Mina bilar:Länk
Marcus555: Jag är en iaf! :) tycker 540 e39 är hästlängder före e9x i komfort och kvalitetskänsla. Får jag välja mellan de två vagnarna inför en långresa så är det enkelt. Sen får man ju stanna och tanka oftare men det är ju troligen med i ekvationen när man köper en 540, precis som Japmax var inne på.
Jappmax: Hehe... hmmm. Jag tror jag försökte förklara hur en begagnad 540 E39 faktiskt kan vara ett ganska ekonomiskt köp men jag är osäker på hur väl detta gick fram. Verdi förstörde allting... ;-) Dessa små dieslar är verkligen sjukt bränslesnåla, så klart knepigt, nästan löjligt att jämföra årskostnader mot ett fordon som snittar under 0,5 (!). ;-) En begagnad 540 är varje fall ett kul köp och en skön bil att åka i! :-).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.