|
Sida 26 av 49
|
|
|---|---|
|
Bli inte avundsjuka nu. ;-) Ni kan själva få uppleva en klassisk och skön, stark V8a billigt. Borde väl gå att få en motsvarande som Lasse-SL500 har för mellan ca 70-110 lapp. (Stor variation med tanke på miltal, skick och om det är automat eller manuell). Länk Törstig i stan, men imponerande bra i blandad trafik samt på långkörningar. Inte så mycket värre i underhåll än någon annan E39a. Försäkring, det är väl bara att ringa runt och ta den billigaste. |
|
|
Lite kommentarer till vissa diskussioner. Jag är väldigt glad för att det finns personer som köper begagnade bilar, annars hade jag inte haft råd med nytt, om man vart tvungen att skrota den efter tre år. (då behöver inte bråka om värdetapp längre, 100%) Statistik är som med en bikini; Man visar det man vill visa, men döljer det som alla egentligen vill se... För mig handlar bilval om Intresse kontra Prioritering. Intresse: BMW, BMW, BMW, BMW, familj, fritid, mm, mm Prio: Familj (hus, häst, barn), fritid (golf, båt), BMW, mm, mm Är tyvärr ingen trollkarl så jag kan trolla med ekonomin. Har tyvärr heller inget intresse (kunskap) av att meka. Med bättre ekonomi hade fler intressen kunnat prioriteras och jag hade naturligtvis kört andra (fler, starkare, dyrare, större) BMW-bilar. Den här tråden får mig att tänka på följande tråd. (bl.a. ang val mellan BMW-Kia) Länk (anser mig vara en sann BMW-entusiast) /Krister |
|
|
KLOCKREN DEFFINITION FÖR STATISTIK *HAHA* "Statistik är som med en bikini; Man visar det man vill visa, men döljer det som alla egentligen vill se..." |
|
Verdi |
mats_epost, Hade jag kört runt 1000 mil per år hade jag väl kunnat haft en 540 från förra seklet. Men nu funkar det helt enkelt inte... |
| Verdi: Varför? :-) Mycket stadskörning? | |
|
Verdi och steaman: nej, det är klart jag skojar lite. ;) Men jag har faktiskt en hyfsat lyxig villa i Stockholm - helt obelånad. Det ni! Det är min brorsa som har villan med tennisbana och och pool. Och linbana ner till privat båtbrygga. Och 80 kvadratmeter stort sovrum, 650 m2 boyta totalt. Och han kör också äldre bilar, två Jeep Grand Cherokee, en Cadillac, en gammal Firebird original -68 och en enorm husbil stor som en långtradare med slide-outs. Men han bor i USA. |
|
|
Lasse.sl500 villket pucko. slänger bara in att vi valde en bostadsrätt före villan. Bostadsrätten betalade jag kontant. Är jag fattig för jag kör omkring i en 1-serie. Så lägg ner sånt snack. |
|
|
Flash: tack för ditt klumpigt formulerade svar. Är du avundsjuk, eller har du hemorrojder? Du får väl för f-n fatta lite humor? |
|
| Kul humor. MUPP | |
|
Men vad f-n karl, vad du tar åt dig? Du får väl fatta att det inte är illa menat? Försök att inte ta dig själv på sånt allvar, ha lite lite självdistans och ge igen istället med samma mynt! Kram på dig. |
|
|
Lasse-SL500: Det låter som tonårsskryt som jag förväntar mig på ett forum för bakvända kepsar. |
|
Verdi |
Lasse, kul för din brorsa. Låter som att han har det bra. Men varför måste du nämna det här? |
|
Folk älskar verkligen att berätta om sin goda ekonomi vilket också har blivit något som genomsyrat hela samhället på senare tid. Det är verkligen ett trist beteende. Är det verkligen relevant för bilintresset om villan/bostadsrätten är obelånad? |
|
|
Måste säja att Trollet MartinE har lyckats:) Snart råder fullt krig på AP och han kan lungt puttra iväg i sin Audi eller om det blev KIA och asgarva. Forry |
|
Martin E |
Lasse femhundra berätta gärna lite mer om lyxvillan :) Varför använder han linbana till båtbryggan han kan väl ta Cherokeen? Underbar tråd med premiumkomplexets paradoxer. |
|
Mitt val att köra en äldre BMW beror på att modellen har sitt slut 2000 , Köpte min första Compact 1995 318ti, ny och fin + den utrustning jag ville ha , Nr 2 1998 323ti var en FD test bil från BMW , och nu en 97 a Med M44, som jag är helnöjd med. Som alternativ till en livlig bakhjulsdriven bil finns vadå ? 1 serien är ingen busbil , inte 3 serien heller . Så jag forsätter nöta min Compact , inte vacker , men livlig. |
|
Verdi |
mats_epost, Nej, men det skulle kosta mig i runda tal drygt 30 tusen per år i ökade bränslekostnader. Lägg till dyr försäkring, reparationer, småstrul, dåliga garantier osv osv så är det inte en optimal pendlingsbil. |
|
Verdi: 30 000 i ökade bränslekostnader? Kan du vänligen redovisa denna kalkyl? :-) I går när jag mätte från tankningen i Linköpings trakten - Stockholm snittade jag 0,82 l / mil, dubbade däck, mycket packning. Vid hårdare körning under långkörningar blir det väl runt 0,9. Stadskörning är en helt annan sak, det är censurerat. ;-) |
|
Verdi |
mats_epost, Jag drog faktiskt till med nåt bara. Men ok... 540iA E39: Bränsleförbrukning, blandad körning: 12,8 L/100KM 320d E90: Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,8 L/100KM Nu ligger både bensin och diesel på drygt 13:- så vi räknar med det. Milkostnad 540iA: 16,64:- Milkostnad 320d: 6,24:- Jag kör ca 4000 mil => 4000 * 10,3:- = 41 200:- Nej men... Det blev ännu sämre ekonomi. Räknar man landsväg så blir det aningen bättre för 540:ns del. 540iA: Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 9,2 L/100KM 320d: Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 4,1 L/100KM Då blir skillnaden (0,92-0,41) * 13 * 4000 = 26 520:- Jag ser iaf ingen anledning att revidera ned min uppskattning. :) |
Verdi |
I verkligheten kan det dock se lite annorlunda ut. Jag ligger kring 0,55 l/mil med 320:n. Lång kring 0,90 på min Audi som hade 0,95 blandat på papperet. Min bedömning är väl att jag skulle ligga kring 1,1 l/mil med en 540iA. Dvs precis dubbla förbrukningen. 0,55 * 13 * 4000 = 28 600:- Tillräckligt nära som sagt... :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.